„Warszawski Program Profilaktyki i Promocji Zdrowia na lata 2012 – 2016” to dokument opisujący najbardziej istotne elementy polityki zdrowotnej m.st. Warszawy i wyznaczający jednocześnie kierunki w zakresie poprawy stanu zdrowia mieszkańców oraz zaspokojenia ich potrzeb w tym obszarze.
Nie jest on dokumentem długim – liczy około 50 stron, zawierających dane demograficzne dotyczące najczęściej występujących wśród warszawiaków chorób, działania podejmowane przez Miasto w ramach promocji i profilaktyki zdrowia oraz cele i priorytety Programu. Dokument ten wypełnia jednocześnie nakładane na samorządy założenia Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007 – 2015, którymi są: poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności oraz zmniejszanie nierówności w zdrowiu poprzez kształtowanie prozdrowotnego stylu życia społeczeństwa. Warto dodać, że jego opracowanie przygotowano na podstawie dostępnych danych epidemiologicznych dotyczących mieszkańców m.st. Warszawy oraz raportu „Stan zdrowia mieszkańców Warszawy w latach 1999 – 2008”.
Warszawiacy starzeją się szybciej i chorują częściej niż reszta mieszkańców Polski
Jak przedstawia się stan zdrowia mieszkańców Warszawy? Przypomnijmy, że zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie określane jest jako stan dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności. Tymczasem, nie tylko w kontekście tej definicji, ale i w porównaniu z populacją ogólnopolską, stan zdrowia mieszkańców stolicy nie przedstawia się zbyt korzystnie. W obu grupach płci mieszkańcy Warszawy, częściej niż ogół Polaków, mają hipercholesterolemię, objawy depresji, nadwagę i otyłość oraz zespół metaboliczny. Ponadto warszawscy mężczyźni, częściej niż ogół Polaków, mają nadciśnienie tętnicze, a warszawskie kobiety nieco częściej palą i częściej zapadają na cukrzycę. Najczęstszymi przyczynami zgonów mieszkańców Warszawy, podobnie jak Polski i ogółu miast, są choroby układu krążenia i nowotwory złośliwe. Jednocześnie społeczeństwo warszawskie jest społeczeństwem starzejącym się. Co szósty mieszkaniec Warszawy jest w wieku 65 lat i starszym, a połowa mieszkańców ma powyżej 41 lat. Uważa się, że ta tendencja będzie utrzymywała się w kolejnych latach. Wyniki badań epidemiologicznych wskazują jednocześnie na występowanie nierówności w zdrowiu pomiędzy mieszkańcami poszczególnych dzielnic m.st. Warszawy. Najjaskrawiej widać to patrząc na długość trwania życia mieszkańców poszczególnych dzielnic Warszawy. Najgorsza sytuacja jest na Pradze Północ, gdzie przeciętna długość życia mężczyzn w latach 2005–2008 wynosiła 65,7 lat, podczas gdy w najlepszej pod tym względem dzielnicy, Wilanowie była większa aż o 16,5 lat. Praga Północ to także dzielnica, w której wśród mieszkańców jest najwyższe bezrobocie, a jednocześnie najniższy odsetek mieszkańców z wyższym czy średnim wykształceniem.
Cele Warszawskiego Programu Profilaktyki i Promocji Zdrowia 2012-2016
Celem ogólnym Programu jest poprawa stanu zdrowia i związanej z nim jakości życia mieszkańców m.st. Warszawy. Działania skupione wokół realizacji tego celu mogą być realizowane poprzez promocję zdrowia, profilaktykę zdrowotną, a także zmniejszenie nierówności w zdrowiu. Istnieje także siedem celów strategicznych – są nimi:
- Zmniejszenie zachorowalności i przedwczesnej umieralności z powodu chorób układu krążenia, w tym udaru mózgu; nowotworów złośliwych; chorób układu oddechowego, chorób układu trawiennego.
- Zapobieganie zaburzeniom psychicznym przez działania prewencyjno-promocyjne.
- Zwiększenie skuteczności zapobiegania chorobom zakaźnym i zakażeniom.
- Zmniejszenie różnic społecznych i terytorialnych w stanie zdrowia populacji.
- Skuteczna edukacja zdrowotna oraz promocja zdrowia.
- Zwiększenie indywidualnej odpowiedzialności każdego człowieka za zdrowie.
- Tworzenie warunków na rzecz poprawy świadomości prozdrowotnej mieszkańców m.st. Warszawy.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi
Organizacje pozarządowe są wymienione w Programie jako jego realizatorzy i partnerzy. W jakich obszarach mogą działać? – Organizacje uczestniczą w konkursach, a następnie biorą udział w realizacji zadania publicznego w zakresie ochrony i promocji zdrowia – mówi Olga Pilarska-Siennicka, Naczelnik Wydziału Profilaktyki i Promocji Zdrowia w Biurze Polityki Zdrowotnej UM Warszawy. – Po pierwsze w ramach wsparcia programów edukacji i promocji zdrowia, następnie – opieki nad pacjentami przewlekle chorymi, a także w ramach działań z zakresu rehabilitacji medyczno-społecznej. Na tę współpracę przeznaczamy rocznie 2,6 mln złotych – dodaje.
Jednak sam Program nie był z organizacjami pozarządowymi konsultowany. – Kiedy odkryliśmy, że coś takiego jak Program powstało – mówi ks. Andrzej Dziedziul z Hospicjum Domowego Zgromadzenia Księży Marianów, jednocześnie szef Komisji Dialogu Społecznego ds. Ochrony i Promocji Zdrowia – postulowaliśmy, że trzeba go zmienić, poprawić, ale nic się nie zmieniło.
Co na to Urząd Miasta? – Owszem, nie konsultowaliśmy go z organizacjami – potwierdza Olga Pilarska-Siennicka – z uwagi na to, iż program nie stanowi aktu prawa miejscowego, wyznacza kierunki działań. Ponadto w dziedzinie zdrowia głównymi realizatorami są podmioty uprawnione do udzielania świadczeń zdrowotnych – podmioty lecznicze, natomiast organizacje stanowią wsparcie tych działań.
Zdaniem księdza Dziedziula głównym problemem jest to, że Program uwzględnia tylko niektóre dziedziny zdrowia. – W efekcie utrudnia to organizacjom udział w wielu konkursach, które działają w obszarze profilaktyki zdrowia, ponieważ jest bardzo ogólny i nie uwzględnia ich obszarów działalności.
Ale nie tylko w tym jest problem. Ksiądz Andrzej Dziedziul mówi, że cały Program powinien zostać zmieniony. – W tych realiach, gdzie wielu ludzi nie stać na leki, a na badania czy wizyty specjalistyczne czekają miesiącami, chodzi bardziej o uratowania i tak pogarszającego się stanu zdrowia warszawiaków – wyjaśnia. Jednak dokument będzie obowiązywał do 2016 roku – jesteśmy więc prawie na półmetku jego realizacji. Co można więc zrobić? – Należy po prostu poprawić ten dokument – mówi ksiądz Dziedziul. – Rozszerzyć go nie tylko o inne jednostki chorobowe czy skuteczniejsze działania, które mają na celu większą dostępność do diagnostyki i badań, ale i możliwość szerszych działań dla organizacji. Do tego konieczny jest choćby poprawiony Warszawski Program Ochrony Zdrowia Psychicznego z ukierunkowaniem na profilaktykę. Ale to są jedynie przykłady, bo tych zmian powinno być dużo, dużo więcej – reasumuje.
Jednocześnie ksiądz Dziedziul podkreśla, że żeby zmienić obowiązujący Program i zwiększyć rolę organizacji, trzeba podejść do tego strategicznie – wziąć pod uwagę całe spektrum aspektów związanych z szeroką polityką prozdrowotną, pracować zespołowo, podzielić się zadaniami, a na to, by to zrobić, trzeba mieć dużo czasu. – Ludzie zgromadzeni wokół KDS-u niestety go nie mają – mówi, choć warto dodać, że przy tej Komisji skupionych jest w sumie 31 organizacji. Słowa potwierdza Olga Pilarska-Siennicka. – Organizacje pozarządowe są ważnym partnerem w pracy naszego biura. Niestety, w wypadku tematyki zdrowotnej obserwuję smutną regułę – na spotkaniach KDS-u pojawiają się reprezentanci tylko kilku z 23 organizacji, które otrzymują od nas dofinansowanie – mówi. Jednocześnie Olga Pilarska-Siennicka podkreśla chęć współpracy z organizacjami. – Dotarły do nas oczywiście informacje i zastrzeżenia, które miały być przedyskutowane podczas spotkań KDS, jednak do tej pory nie udało się Komisji wypracować propozycji zmian oraz nie wpłynął do nas żaden konstruktywny dokument w tej sprawie. Jeśli tylko otrzymamy pismo z konkretnymi propozycjami, bez wątpienia weźmiemy pod uwagę wszelkie sugestie – podkreśla. Warto dodać, że takie zmiany w istniejącym dokumencie są możliwe. – Program bowiem zastrzega już na samym początku: „Należy zaznaczyć, iż zmiany stanu zdrowia mieszkańców Warszawy mogą spowodować konieczność wprowadzenia dodatkowych działań lub realizacji programów niewskazanych w niniejszym dokumencie”. Wówczas zastrzega on możliwość realizacji zadań innych niż wymienione, lecz zbieżnych z aktualną sytuacją zdrowotną mieszkańców Warszawy.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)