Warszawa z niecierpliwością czeka na Program Rozwoju Kultury opracowywany przez ekspertów na zlecenie Biura Kultury. W stolicy zarejestrowanych jest około 6000 aktywnie działających organizacji pozarządowych. Aż 20% z nich w ramach swoich celów statutowych realizuje zadania publiczne z zakresu kultury i edukacji kulturalnej.
Priorytety
Jednym z najważniejszych zadań, jakie w 2008 roku postawiła
przed sobą ekipa Biura Kultury jest przygotowanie długofalowego
programu kulturalnego dla stolicy. Program jest zintegrowany
zeStrategią Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do roku 2020
(przyjętej uchwałą Rady Miasta w 2005 roku) oraz Społeczną
Strategią Warszawy (która została przyjęta w grudniu
2008).
Opracowywany dokument ma uwzględnić znaczenie Warszawy jako
dynamicznie rozwijającej się metropolii oraz przygotować kryteria
pozwalające zdobyć miano nowoczesnego centrum kultury Europy
Środkowo-Wschodniej. Koordynatorem projektu jest Fundacja Pro
Cultura; w pracach nad przygotowaniem programu brały udział również
organizacje pozarządowe i przedstawiciele środowisk twórczych.
Sylwester Biraga, członek jednego z zespołów diagnozujących
obszary stołecznej kultury (zespół zajmował się organizacjami
pozarządowymi) na spotkaniu poprzedzającym okres opracowywania
zebranych danych zaprezentował najważniejsze postulaty, dotyczące
współpracy Biura Kultury ze stowarzyszeniami i fundacjami
zajmującymi się kulturą. Uwagi zespołu dotyczyły przede wszystkim
profesjonalizacji w zakresie działań związanych z kulturą,
pozyskiwania lokali użytkowych dla ngo, organizacji przedsięwzięć
artystycznych w przestrzeni publicznej oraz wspierania organizacji
pozarządowych w długofalowym planowaniu swoich działań.
Diagnoza warszawskich NGO
O konkursach słów kilka
Zespół podkreślał, że konkursy realizowane przez Biuro Kultury
powinny być planowane z wyprzedzeniem i uwzględniać specyfikę
tematyczną danego roku ogłoszonego przez Komisję Europejską (np.
rok 2009 – Europejski Rok Innowacji i Kreatywności). W związku z
tym zaproponowano powołanie stałych Programów Operacyjnych (wzorem
MKiDN), które dokładnie określą, jakie działania będą wspierane w
ramach poszczególnych działek tematycznych. Ważnym aspektem
stabilizującym rozwój kultury w Warszawie mają być konkursy na
działania wieloletnie (imprezy cykliczne np. festiwale, albo
projekty realizowane dłużej niż w okresie jednego roku
budżetowego).
By było profesjonalnie
Zespół opracował również pakiet postulatów służący
profesjonalizacji i uproszczeniu procedur określających współpracę
organizacji pozarządowych z Biurem Kultury. W ramach proponowanych
rozwiązań znalazł się m.in. wymóg tworzenia planu promocji
dołączanego do oferty, wymóg rzeczywistej ewaluacji projektów
realizowanych przez organizacje (dokumentacja fotograficzna i/lub
filmowa projektu, materiały prasowe o projekcie).
W ramach podnoszenia kwalifikacji pracujących w obszarze kultury
urzędników miejskich zaproponowano pakiet szkoleń w zakresie
specyfiki działań organizacji pozarządowych skierowanych głównie do
urzędów na szczeblu dzielnicy. Wśród prezentowanych postulatów
znalazło się także zobowiązanie urzędników do (przynajmniej
wyrywkowej) kontroli realizacji projektów, którym przyznano dotacje
ze środków miejskich.
Ponad to organizacje, które uzyskałyby dotacje z Biura Kultury
(oraz dzielnic) powinny mieć wsparcie ze strony urzędników: pomoc
przy załatwianiu pozwoleń na organizacje imprez w przestrzeni
miejskiej, pomoc w promocji realizowanych zadań. Zespół zasugerował
również, że warto stworzyć ogólnodostępne zaplecze administracyjne
(komputery, Internet, telefon, drukarka, fax) dla organizacji nie
posiadających własnego biura, które uzyskały dotacje z Biura
Kultury (wykorzystując do tego celu np. przestrzeń i możliwości
Info Qultury). Istotną kwestią, która także powinna zostać wzięta
pod uwagę w tworzonym Programie Rozwoju jest stworzenie i
upublicznienie jasnych procedur dotyczących przyznawania środków
finansowych dla organizacji pozarządowych w trybie
pozakonkursowym.
Przestrzeń działań
Eksperci wskazali, że organizacje pozarządowe realizujące
projekty w przestrzeni miejskiej mają trudności w zdobywaniu
pozwoleń (decyzji) odpowiednich jednostek (m.in. ZTP, ZTM, ZDM,
Inżyniera Ruchu, urzędów dzielnicy).Dotychczas istniejące przepisy
nakładają na realizatorów niekomercyjnych wydarzeń artystycznych w
przestrzeni publicznych obowiązki pokrycia szeregu kosztów (m.in.
plany reorganizacji ruchu, koszty zajęcia terenów publicznych,
koszty zmiany trasy transportu miejskiego, etc.), co często
zniechęca do podejmowania tego typu działań. Przepisy nie
uwzględniają ułatwień w organizacji niewielkich wydarzeń. Okazuje
się, że łatwiej zrobić wielką manifestację polityczną, niż na
przykład kameralną akcję artystyczną na Starówce.
Zespół opracowujący postulaty zaznaczył konieczność nawiązania
współpracy pomiędzy Biurem Kultury a Biurem Bezpieczeństwa i
Zarządzania Kryzysowego w celu uproszczenia części procedur.
Wydarzenia artystyczne (z wyjątkiem dużych koncertów) realizowane w
przestrzeni publicznej odbywają się zazwyczaj w kilku wybranych
przestrzeniach (np. hol główny Dworca Centralnego), część
przestrzeni centralnych miasta (np. większa część Starego Miasta)
pozostaje niewykorzystana. Miasto powinno docenić rolę
animacji przestrzeni miejskiej w kształtowaniu nowoczesnej polityki
miejskiej.
Wspólne MIEJSCE dla kultury
Ważnym elementem przedstawionego opracowania był pomysł
udostępnienia przez Miasto jednej z warszawskich przestrzeni
postindustrialnych i przekształcenie jej w „Centrum Kultury –
MIEJSCE”, wzorem podobnych instytucji działających w innych
miastach Europy – takich jak Berlin, Hamburg, Paryż,
Marsylia. W takim nowoczesnym centrum kultury miałyby znaleźć się
sale teatralne, sale koncertowe, sale prób, sale do tańca oraz
biura dla organizacji pozarządowych. Użytkowanie przestrzeni i
zaplecza technicznego MIEJSCA odbywałoby się za pośrednictwem
konkursów na rezydentów.
Rezydenci mogliby korzystać z przestrzeni nieodpłatnie,
wszelkie koszty utrzymania i administrowania MIEJSCEM ponosiłoby
Miasto. Pomysłodawcy projektu jako realny termin uruchomienia
takiej przestrzeni podają rok 2010.
To tylko niektóre z zaproponowanych rozwiązań. Ile z
nich i w jakiej formie znajdzie się w Programie Rozwoju Kultury
okaże się już niedługo. Zespół opracowujący dokument zapowiedział,
że do 31 grudnia program będzie gotowy.
Źródło: inf. własna