W Polsce działa ponad 142 tys. organizacji pozarządowych, w tym 13,5 tys. w samej Warszawie. Zajmują się sportem, edukacją, kulturą, walką z ubóstwem i rozwojem lokalnych aktywności, efektywnie działają tam, gdzie zawodzi administracja publiczna, a biznes się nie angażuje. Najwyższy czas uhonorować zaangażowanie tysięcy działaczy i działaczek. W Światowym Dniu NGO do stołecznego ratusza wpłynął wniosek o nadanie nazwy Skweru Organizacji Pozarząd
NGO (non-government organization) z języka angielskiego, organizacje pozarządowe mając narzędzia i doświadczenie rozwiązują problemy społeczne – zajmują się m.in. aktywizacją osób bezdomnych i oddalonych od rynku pracy, rozwojem proobywatelskich postaw, edukacją, kulturą czy technologią i innowacjami. Gdyby nie zaangażowanie tysięcy pracowników i wolontariuszy trzeciego sektora społeczeństwo byłoby pozbawione znacznej części działań pomocowych i społecznych.
Podziękowanie dla organizacji pozarządowych
W 2010 roku, 27 lutego ogłoszony został Światowym Dniem Organizacji Pozarządowych - to doskonała okazja, by podziękować wszystkim działaczom społecznym i pokazać pozytywny wpływ ich pracy na codzienne życie. Formą ich docenienia ma być “Skwer Organizacji Pozarządowych” umiejscowiony na Polu Mokotowskim w Warszawie.
– Organizacje pozarządowe stanowią istotny element życia społecznego w Polsce od wielu lat. Tworzą go przede wszystkim ludzie działający dla idei. Chcemy w sposób wyjątkowy podziękować im za tę często syzyfową pracę poprzez nadanie imienia NGO skwerowi w centralnej części stolicy. To forma docenienia i podziękowaniem wszystkim tym, którzy poświęcają swój czas i energię na działanie społeczne – mówi Anna Kiedrzyńska-Tui z Propsy PR, agencji PR dla NGO, inicjatora akcji. Wniosek już został złożony do Biura Geodezji i Katastru Miasta Stołecznego Warszawy.
Organizatorzy akcji zachęcają wszystkich mieszkańców Warszawy oraz odbiorców działań organizacji pozarządowych, by popierali inicjatywę. Wszystkie szczegóły znajdują się na dedykowanym wydarzeniu na Facebooku- #DziekiNGO - Światowy Dzień NGO. Prawdopodobnie już latem tego roku organizacje pozarządowe będą miały skwer swojego imienia w Warszawie.
Hasztaga #DziękiNGO
Według badań Stowarzyszenia Klon/Jawor (z 2017 roku) wynika, że Polacy doceniają działania trzeciego sektora i ufają mu najbardziej spośród innych działających instytucji samorządowych czy rządowych. To zaufanie wzrasta w miarę poznania konkretnych celów i metod działania organizacji. Jednocześnie badania GUS (z 2016 roku) pokazują, że tylko 6 proc. organizacji pozarządowych regularnie informuje o swoich aktywnościach w środkach masowego przekazu. Dlatego tak ważne jest, by uświadamiać Polakom, co tak naprawdę zawdzięczają organizacjom trzeciego sektora, a są to m.in. sprzęt szpitalny od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, ciepłe posiłki dla dzieci od Polskiej Akcji Humanitarnej czy działania edukacyjne, takie jak inicjowanie przedsiębiorczego myślenia u młodzieży przez Zwolnionych z Teorii czy informowanie i promowanie bioróżnorodności przez UNEP/GRID-Warszawa.
Przykłady można mnożyć. Agencja PROPSY PR zachęca do chwalenia się realizowanymi projektami – pokazywania, co robią stowarzyszenia i fundacje oraz wyjaśniania, dlaczego to tak ważne. Na Facebooku zachęcają do używania hasztaga #DziękiNGO i publikowania postów o efektach działań organizacji pozarządowych. – Światowy Dzień Organizacji Pozarządowych jest doskonałym momentem, by pokazać, że tak naprawdę większość obywateli korzysta z działań organizacji społecznych. Zaryzykowałabym nawet tezę, że istnienie organizacji jest niezbędne dla efektywnego funkcjonowania społeczeństwa. Warto również przypomnieć o tym, że te organizacje dokonują rzeczy niemożliwych z punktu widzenia biznesu czy administracji. To czego jednak naprawdę potrzebują to wsparcie w postaci wolontariatu oraz finansowania. Moim marzeniem jest, aby w polskiej debacie publicznej coraz częściej pojawiał się głos społecznie zaangażowanych osób i zespołów. Niech w tym dniu Internet zalewają podziękowania i informacje, co dzieje się w Polsce #DziękiNGO – dodaje Kiedrzyńska-Tui.
Źródło: Agencja Propsy PR