3000 – tyle budynków w Warszawie jest jeszcze pokrytych szkodliwym dla środowiska i zdrowia ludzi azbestem. Najwięcej takich dachów mamy w dzielnicach Białołęka (581 szt.) i Wawer (544 szt.). Najbezpieczniej pod tym względem jest w Śródmieściu (tylko 8 dachów), Ochocie (11 dachów) i Żoliborzu (12 dachów). W najbliższym czasie właścicieli takich budynków odwiedzą inspektorzy pracujący na zlecenie miejskiego Biura Ochrony Środowiska.
Do nieruchomości wytypowanych na podstawie ortofotomapy zapukają specjaliści, którzy ocenią stan techniczny oraz zmierzą powierzchnię dachów zawierających azbest. Osoby wykonujące prace będą posiadały imienne upoważnienia podpisane przez Dyrektora Biura Ochrony Środowiska. Będą udzielały warszawiakom informacji na temat stanu technicznego dachu, możliwości jego dalszej eksploatacji czy sposobu postępowania z niebezpiecznym pokryciem dachu. Poinformują też o możliwości uzyskania dofinansowania na usunięcie wyrobów azbestowych oraz pomogą w wypełnieniu odpowiednich dokumentów.
Inwentaryzację poprzedza akcja informacyjna skierowana bezpośrednio do właścicieli wyznaczonych nieruchomości. Miejskie Centrum Komunikacji Społecznej sukcesywnie, zgodnie z planowanym harmonogramem prac, przesyła pocztą materiały informacyjne dotyczące planowanej inwentaryzacji, opracowane wspólnie z Biurem Ochrony Środowiska.
Gminny i Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla m.st. Warszawy przyznaje dofinansowanie do realizacji przedsięwzięć w zakresie usunięcia odpadów zawierających azbest. Dotacje dotyczą dofinansowania do 100% najniższych kosztów demontażu, transportu i oddania na składowisko odpadów niebezpiecznych. Wnioski mogą składać zarówno osoby fizyczne, jak i wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe oraz przedsiębiorcy. Przyjmowane są przez cały rok. W 2008 roku Fundusz dofinansował 62 przedsięwzięcia na łączną kwotę ponad 700 tys. zł. Dzięki temu unieszkodliwiono ponad 430 ton odpadów i wyrobów zawierających azbest.
Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 oraz przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39 poz. 251 z późn. zm.) zobowiązują jednostki samorządowe do opracowania programów usuwania wyrobów zawierających azbest. Inwentaryzacja jest przeprowadzana w celu opracowania planu usuwania wyrobów zawierających azbest do 2032 roku.
Organizacje pozarządowe zainteresowane nawiązaniem współpracy z Biurem Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy w zakresie azbestu prosimy o kontakt z p. Janiną Dembińską - nr tel. /22/ 257 92 92.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy