12 stycznia 2006 w Biurze Polityki Społecznej odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Forum Dialogu Społecznego - najważniejszego organu opiniująco - doradczego w zakresie współpracy władz publicznych Warszawy z organizacjami pozarządowymi. Na spotkaniu podsumowano prace Forum w roku 2005 oraz ramowo określono zakres działań na rok 2006.
Marcin Wojdat, Przewodniczący Forum Dialogu, poinformował o
odejściu pana Tomasza Tracza ze stanowiska Pełnomocnika Prezydenta
m. st . Warszawy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. W
najbliższym czasie zostanie ogłoszony konkurs na to stanowisko. W
zespole oceniającym kandydatów na stanowisko Pełnomocnika będzie
także przedstawiciel Forum. Przesłuchania konkursowe odbędą się
najprawdopodobniej w połowie lutego.
Wraz z końcem roku 2005 skończyła się kadencje przewodniczących
poszczególnych Komisji. Ustalono, że na najbliższych spotkaniach
Komisji zostaną wybrani nowi przewodniczący (nowe prezydium) oraz
przedstawiciele do Forum, tak aby na kolejnym spotkaniu Forum można
było wybrać nowego przewodniczącego.
Omawiano kwestię nierównego dostępu organizacji pozarządowych do
środków z tzw. „korkowego”. Problem wynika z braku ustalonych
procedur, jak NGO mogą korzystać z tych pieniędzy.
Ustalono, że Forum wystąpi z prośbą o spotkanie z Sekretarzem
m.st. Warszawy. Na spotkaniu miałyby być poruszone następujące
tematy:
- ujednolicenie procedur przyznawania dotacji w każdym Biurze merytorycznym Urzędu Miasta
- zasady współpracy organizacji pozarządowych i ich reprezentacji (Forum i Komisji) z Pełnomocnikiem,
- obsługa biurowo - administracyjna Forum Dialogu Społecznego przez Urząd Miasta i związana z tym konieczność posiadania budżetu na organizowanie spotkań, prowadzenie korespondencji, drukowanie materiałów, itp.
Dyskutowano sposoby angażowania się Forum w sytuacjach, kiedy
określone organizacje pozarządowe nie wywiązują się ze swoich
zobowiązań wobec miasta, np. nie płacą czynszu. Została skierowana
także prośba do poszczególnych Komisji Dialogu, aby sygnalizowały
konkretne przypadki podwyższania czynszu organizacjom.
Omówiono sukcesy i porażki Forum w zeszłym roku. Wśród sukcesów
można niewątpliwie wymienić wiodącą rolę przy przygotowaniu
rocznego programu współpracy (praktycznie tekst tego programu
został napisany przez zespół działający w ramach Forum Dialogu).
Warto podkreślić, że pierwszy raz mamy do czynienia z sytuacją,
kiedy program został uchwalony przed końcem roku poprzedzającego
jego funkcjonowanie. Sukcesem jest także to, że praktycznie
wszystkie uwagi zgłoszone przez Forum Dialogu Społecznego do
Strategii Rozwoju m. st. Warszawy do 2020 roku zostały
uwzględnione.
Jeśli chodzi o porażki, to nadal dużym problemem jest brak
aktywności niektórych Komisji. Często trudno jest przekonać
organizacje do prac w Komisjach. Brakowało też w roku 2005 dobrej
platformy wymiany informacji o pracach Forum i Komisji (taką rolę
ma spełnić tworzona obecnie strona internetowa). W najbliższym
czasie zostanie sporządzone szczegółowe sprawozdanie z działalności
Forum w roku 2005.
Do składu Forum dołączyli przedstawiciele dwóch nowych Komisji
działających przy Biurze Polityki Zdrowotnej: Komisji ds.
Profilaktyki i Promocji Zdrowia oraz ds. Rehabilitacji
Medyczno-Społecznej.
Następne posiedzenie Forum Dialogu Społecznego odbędzie się 15 lutego (w środę) o godz. 13. Informacje z poprzednich posiedzeń Forum można znaleźć na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej
Komisje Dialogu Społecznego są podmiotami inicjatywno-doradczymi działającymi w dziedzinach zadań publicznych należących do Miasta. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych działających w poszczególnych dziedzinach oraz przedstawiciel Miasta delegowany przez właściwie Biuro merytoryczne.
W skład Forum Dialogu Społecznego wchodzą przedstawiciele Komisji Dialogu Społecznego oraz Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Zarówno Forum, jak Komisje są podmiotami utworzonymi na podstawie rozwiązań przewidzianych w rocznym programie współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi.
Każda organizacja pozarządowa, która podejmuje swoje działania na terenie Warszawy może zostać członkiem Komisji Dialogu Społecznego.
Zachęcamy przedstawicieli organizacji do kontaktowania się z właściwymi dla prowadzonej przez siebie działalności Biurami Urzędu Miasta. Tam można uzyskać informację co do terminu najbliższych posiedzeń poszczególnych Komisji. Takie informacje są też publikowane na stronach internetowych poszczególnych Biur.
Lista Komisji Dialogu Społecznego:
przy Biurze Polityki Społecznej:
• Komisja ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi
• Komisja ds. Niepełnosprawności
• Komisja ds. Bezrobocia i Pomocy Najuboższym
• Komisja ds. Bezdomności
• Komisja ds. Poradnictwa Specjalistycznego
• Komisja ds. Dzieci i Młodzieży
• Komisja ds. Narkomanii i HIV/AIDS
• Komisja ds. Osób Starszych i Kombatantów
(więcej informacji - http://www.um.warszawa.pl/v_syrenka/politykaspoleczna/?dzial=news&newsid=84 )
przy Biurze Polityki Zdrowotnej:
• Komisja ds. Profilaktyki i Promocji Zdrowia
• Komisja ds. Opieki Paliatywnej
• Komisja ds. Rehabilitacji Medyczno-Społecznej
(więcej informacji - http://www.zdrowa.warszawa.pl/strona.php?nr=20 )
przy Biurze Edukacji:
• Komisja ds. Oświaty i Wychowania
(więcej informacji - http://www.edukacja.warszawa.pl/index.php?k=43 )
przy Biurze Teatru i Muzyki:
• Komisja ds. Teatru
• Komisja ds. Muzyki
przy Biurze Kultury:
• Komisja ds. Kultury