W związku z epidemią koronawirusa i zmianami w finansach miasta w 2020 r., zostaną ograniczone wydatki planowane na działania informacyjne i komunikację społeczną.
W budżecie miasta znajdują się środki na edukację, komunikację miejską, inwestycje, ale również na działania informacyjne i prowadzenie dialogu z mieszkańcami. To m.in. w ramach konsultacji społecznych pytamy warszawiaków o ich potrzeby, aby stolica zmieniała się na lepsze.
Budżet Biura Marketingu Miasta miał wynosić w 2020 r. 26 mln zł, ale został okrojony do 21 mln zł. Z kolei Centrum Komunikacji Społecznej z planowanych 14,3 mln zł otrzyma 11,3 mln zł. Łącznie ograniczenia w budżecie tych biur wyniosły 8 mln zł.
W strukturze miasta znajduje się Centrum Komunikacji Społecznej (CKS), którego budżet na 2020 rok wynosi 11,3 mln zł. W ramach tych funduszy znajdują się:
– rezerwa na realizację pomysłów mieszkańców w ramach inicjatywy lokalnej,
– środki na rozwój sieci Miejsc Aktywności Lokalnej,
– budżet na działania, związane z różnorodnością i równym traktowaniem oraz edukacją samorządową i żywieniową dzieci i młodzieży.
Mieszkańcy Warszawy znają działalność CKS także w związku z budżetem obywatelskim – biuro odpowiada za koordynację w skali całego miasta procesu naboru, oceny i głosowania nad zgłaszanymi przez mieszkańców projektami. To w CKS rozwijany jest również program Karta warszawiaka i Karta młodego warszawiaka, z których korzysta kilkaset tysięcy mieszkańców stolicy. Biuro odpowiada także za rozwój wolontariatu w miejskich instytucjach i wspieranie tej formy zaangażowania społecznego na terenie całej Warszawy w ramach projektu „Ochotnicy Warszawscy”.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych
Do zadań CKS należy m.in. wspieranie organizacji pozarządowych w ich działalności na rzecz mieszkańców. W tym celu pod auspicjami CKS działa Stołeczne Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych, które organizuje setki darmowych szkoleń, seminariów, konsultacji i porad prawnych dla NGO oraz prowadzi portal internetowy warszawa.ngo.pl. Miasto przeznacza również dotacje na rozwój wolontariatu w organizacjach pozarządowych, niezbędny sprzęt dla NGO i organizuje Nagrodę S3KTOR, czyli konkurs na najlepszą inicjatywą pozarządową.
W Warszawie jest zarejestrowanych blisko 13 tysięcy NGO, które najczęściej działają na rzecz najbliższego sąsiedztwa, zajmują się edukacją i wychowaniem, a swoją ofertę kierują do dzieci i młodzieży. Organizacje pozarządowe są dla miasta kluczowym partnerem w realizacji wielu zadań publicznych: organizują działania kulturalne, sportowe i edukacyjne, ale również prowadzą domy dziennego pobytu i ośrodki dla osób dotkniętych problemem bezdomności.
Centrum Wielokulturowe i konsultacje społeczne
CKS finansuje działanie Centrum Wielokulturowego na warszawskiej Pradze – otwartego dla wszystkich mieszkańców miejsca, gdzie swoje działania prowadzą organizacje zrzeszające i działające na rzecz migrantów, organizowane są debaty, wystawy i lekcje, dotyczące wielokulturowości. W Centrum mieszkający w Warszawie cudzoziemcy mogą uczyć się bezpłatnie języka polskiego, zasięgnąć porady prawnika czy doradcy zawodowego.
Jednym z bardziej rozpoznawalnych działań CKS jest wspieranie miasta w konsultacjach społecznych. Co roku biuro samodzielnie organizuje lub pomaga innych jednostkom i dzielnicom w organizacji kilkudziesięciu procesów konsultacyjnych, w ramach których mieszkańcy Warszawy mogą wyrazić swoją opinię na temat planowanych w mieście działań – podczas spotkań, warsztatów i z użyciem różnych narzędzi internetowych.
CKS koordynuje również współpracę naukową miasta i uczelni wyższych oraz uczestniczy w pracach zespołu, przyznającego nagrody za najlepsze prace dyplomowe o Warszawie.
Działania Centrum Komunikacji Społecznej w dobie epidemii
Obecnie CKS we współpracy z organizacjami pozarządowymi i dzielnicami nadzoruje system „Warszawa Wspiera", adresowany do osób starszych i potrzebujących, które przebywają w dobrowolnej izolacji. Zespoły dzielnicowe, które składają się z pracowników urzędów dzielnic, Ośrodków Pomocy Społecznej oraz lokalnych organizacji pozarządowych i ich wolontariuszy, docierają do seniorów oraz osób potrzebujących, aby zrobić zakupy żywności, leków, środków higienicznych. Analogiczna pomoc w ramach systemu „Warszawa wspiera” dotyczy również osób, przebywających na kwarantannie.
Centrum Komunikacji Społecznej odpowiada także za kampanię „Pomoc sąsiedzka”. Jej celem jest zachęcenie warszawiaków do wspierania sąsiadów, zwłaszcza seniorów, którzy w obliczu rozprzestrzeniania się koronawirusa potrzebują pomocy w zaspokajaniu codziennych potrzeb, bez narażania ich na zbędne wychodzenie z domu.
Mieszkańcy mogą wywieszać plakaty z ofertą osobistej pomocy na klatkach schodowych i tablicach informacyjnych. Przygotowane w CKS materiały graficzne są dostępne na stronie internetowej i w mediach społecznościowych miasta.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23