Młodzi ludzie z powiatu ostrowieckiego uczą się, jak zakładać własną firmę. Projekt prowadzi Stowarzyszenie na Rzecz Postępu Demokracji ERWIN.
Województwo świętokrzyskie (w tym powiat ostrowiecki)
charakteryzuje się dość wysokim i długotrwałym bezrobociem, niskim
wskaźnikiem wyższego wykształcenia oraz brakiem ofert pracy, które
działają jako dodatkowy czynnik generujący bezrobocie.
Nawet procesy zakładania i prowadzenia własnego przedsiębiorstwa
(tzw. „small business”), chociażby w „wydaniu” rodzinnym, nie są
łatwe przynajmniej z powodu przemian społeczno-gospodarczych,
skomplikowanych przepisów UE, braku wiedzy o dostępnych metodach
wsparcia przedsiębiorstwa itd.
Równocześnie zbyt niskie wskaźniki rozwoju ekonomicznego
województwa i powiatu działają tak zniechęcająco, że od
dłuższego czasu obserwuje się masowe wyjazdy młodzieży z całego
powiatu. Powstaje kolejny problem – pojawia się zagrożenie
„śmierci” inteligencji w powiecie.
Aby w miarę możliwości złagodzić sytuację i próbować znaleźć
wyjście, trzeba przygotować młodzież do prowadzenia samodzielnej
działalności gospodarczej. Projekt pt. „Promocja Indywidualnej
Przedsiębiorczości – Alfabet Small Business’u” jest kolejną próbą
rozwiązania w/w zjawisk przez Stowarzyszenie na Rzecz Postępu
Demokracji ERWIN.
- Głównym zadaniem naszego projektu, który został
współfinansowany ze środków otrzymanych z Ministerstwa
Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu – Fundusz Inicjatyw
Obywatelskich, jest promocja indywidualnej przedsiębiorczości -
opowiada Grair Magakian, przewodniczący Stowarzyszenia – a przede
wszystkim wsparcie indywidualnych inicjatyw, w odniesieniu do
własnych planów życiowych bądź grupowej aktywności w szczególności
w oparciu o formułę ekonomii społecznej. W trakcie seminariów i
warsztatów przekazujemy praktyczną wiedzę na temat zakładania i
prowadzenia małego przedsiębiorstwa, wskazujemy dostępne finansowe
i niefinansowe instrumenty wsparcia dla nowopowstałej firmy,
przedstawiamy możliwości działalności gospodarczej w Unii
Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem zasad funkcjonowania
Wspólnego Rynku. Nie zostały przeoczone również takie elementy, jak
obsługa klienta, prowadzenie negocjacji, wizerunek przedsiębiorstwa
itd.
Projekt zaangażował ok. 300 młodych i energicznych osób, które
otrzymały publikację Stowarzyszenia – „ABC Small Businessu” jako
zestaw dydaktyczny.
- Mam nadzieję, że wiedza, którą przyswoiłam podczas
seminariów i warsztatów, przyda mi się już w najbliższej
przyszłości, ponieważ zamierzam rozpocząć własną działalność
gospodarczą - mówi jedna z uczestniczek projektu.
Trudno byłoby wyobrażać sobie udaną realizację projektu bez
szczególnego uwzględnienia zasad ekonomii społecznej.
- Owszem, ekonomia społeczna jest częścią ekonomii w ogóle, wszakże
jeśli ekonomia rynkowa stawia na rynek jako cel w sobie, to
ekonomia społeczna zwraca szczególną uwagę na tzw. aspekt ludzki.
Zasady rynkowe są koniecznością, ale najwyższym priorytetem jest
zaspokojenie potrzeb społeczeństwa - podkreślają realizatorzy
projektu.
Warto zaznaczyć, że ekonomia społeczna zajmuje ważne miejsce w
polityce gospodarczej Unii Europejskiej, zaś jej podstawowym
założeniem jest próba pogodzenia wydajności wolnego rynku z
dobrobytem obywateli Unii.
- Uważam, iż naszym zadaniem jest, w miarę naszych możliwości,
wpajać w przyszłych młodych przedsiębiorcach te zasady –
informuje G. Magakian. – Tutaj wyjątkowe znacznie mają osoby
pracujące nad wdrażaniem projektu. Na przykład liczą się nie tylko
kwalifikacje, lecz umiejętności nawiązywania kontaktów ze
słuchaczami, zdolność pracy w grupie itd.
Jeśli nawet jedna czwarta spośród 300 uczestników poważnie
zaangażuje się w założenie własnego przedsiębiorstwa, to istnieje
realna możliwość stworzenia przynajmniej 20 nowych miejsc pracy w
najbliższym czasie.