Ludzie coraz częściej narzekają na fakt, że święta w mediach, sklepach i na ulicach zaczynają się tak wcześnie, tracąc przez to całą swoja magię. Ale jeśli prowadzimy organizację pozarządową, musimy pamiętać, że im szybciej zaczniemy wprowadzać naszą świąteczną strategię, tym lepiej.
W okresie świątecznym ludzie wykazują większą chęć pomagania i chcą zrobić coś dla innych, dlatego nie mogą dowiedzieć się o akcji naszej organizacji tuż przed Wigilią. Optymalnym czasem, w którym należy zacząć rozpowszechniać świąteczną kampanię jest koniec listopada lub początek grudnia. Dzięki tak wczesnej reklamie odbiorcy zdążą oswoić się z naszym projektem i zdążą nas wspomóc.
Stowarzyszenie Wiosna od 15 lat organizuje cieszącą się wielkim zainteresowaniem akcję Szlachetna Paczka, mającą na celu pomoc biednym rodzinom w okresie świąt. Ma ona dobrze zbudowaną stronę internetową, na której udostępniane są wszelakie informacje o działaniu stowarzyszenia. Znajduje się tam również licznik wskazujący, ile czasu pozostało do otwarcia bazy z historiami rodzin, którym możemy udzielić wsparcia, a otwiera się on już 21 listopada. Stowarzyszenie posiada również własny kanał na YouTube z dostępnymi przez cały rok filmami o projekcie. Pod koniec listopada pojawiła się np. piosenka o szlachetnej paczce:
Strona organizacji pozwala nam wybrać sposób w jaki chcemy wesprzeć działanie: możemy pomóc dzieciom, całym rodzinom, zostać wolontariuszem, zaangażować się jako firma, czy zostać inwestorem społecznym. Oczywiście wszelkie zapisy i datki przesyłane są drogą internetową.
Własna strona internetowa, fanpage na Facebooku czy kanał na YouTube pomaga organizacjom rozpowszechnić swoją akcję i nie pożera przy tym ogromnych kosztów, które pojawiają się przy reklamie telewizyjnej.
Jednak większość organizacji nie posiada ogólnopolskiego rozgłosu i często nie stać ich na reklamę w mediach, czy stworzenie profesjonalnej strony, na której można wspierać działanie fundacji. Dlatego najważniejszy jest pomysł, który zachęci darczyńców do wsparcia naszego przedsięwzięcia. Może być to np. organizacja sprzedaży własnoręcznie malowanych bombek, kalendarzy czy kartek świątecznych.
Ciekawymi pomysłami wykazało się Stowarzyszenie ,,mali bracia Ubogich”, które proponuje bezpłatne wysyłanie życzeń świątecznych do swoich podopiecznych lub udział w sfinansowaniu kolacji wigilijnej dla osób starszych i samotnych. Dzięki takim działaniom w okresie świąt, społeczeństwo zwraca uwagę na naszą organizację, co może potem procentować w innych okresach roku.
Jednakże, żeby nasza świąteczna strategia przyniosła skutek i zachęciła darczyńców do wspomagania nas nie tylko pod koniec roku, musimy zwrócić uwagę na kilka aspektów:
Używajmy jednego tematu w ciągu całego roku. Zapewni to ciągłość naszym działaniom i będą one spójne. Np. jeśli nasza organizacja zajmuje się pomocą chorym dzieciom to świąteczny projekt też musi dotyczyć wsparcia najmłodszych.
W rozmowie zarówno z pojedynczymi darczyńcami, jak i firmami musimy wspominać o różnych potrzebach organizacji takich jak wolontariusze, przygotowywane programy, projekty charytatywne itp.
Trzeba liczyć się z tym, że naszą fundację mogą chcieć wspomóc różne jednostki, jak firmy i duże przedsiębiorstwa. Dlatego powinniśmy przygotować dla każdej grupy różny pakiet sponsorski.
Okres świąteczny charakteryzuje się większą wrażliwością na krzywdę i potrzeby innych osób. Pomoc finansowa jest formą, którą preferuje znaczna większość społeczeństwa, ponieważ jest ona najwygodniejszym i najbardziej ,,materialnym” sposobem wspierania potrzebujących.
Dlatego, jeśli mamy już dopracowany pomysł świątecznej kampanii, musimy zastanowić się, w jaki sposób będziemy zbierali datki. Jedną z możliwości jest zachęcanie darczyńców do pomocy wysyłając pieniądze na konto fundacji. Jednak okres świąteczny jest szczególny, dlatego możemy osobiście wyjść do darczyńców i prosząc o wsparcie, zapoznać z działalnością naszej organizacji. Personalne spotkanie z potencjalnymi darczyńcami daje nam możliwość opowiedzenia im o naszej instytucji i zachęcenia do późniejszego wsparcia.
O powodzeniu tej metody świadczy akcja Jurka Owsiaka - Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Działa ona już od 24 lat i cieszy się wielkim zainteresowaniem wśród Polaków. Fundacja zajmuje się niesieniem pomocy dla dzieci, a od niedawna też osobom starszym, poprzez zakup do szpitali specjalistycznych sprzętów ratujących życie. Organizacja działa bardzo prężnie, przez cały rok organizuje różne wydarzenia, takie jak Przystanek Woodstock, biegi charytatywne, uczy pierwszej pomocy w szkołach i wiele innych, co w styczniu, tym razem 10-go, uwieńczone jest Wielkim Finałem. Sztaby wolontariuszy wyruszają wtedy na ulice miast, by zbierać datki i co roku osiągają w tym wielki sukces.
Okres świąteczny jest chyba najważniejszym czasem w ciągu roku dla organizacji, ponieważ właśnie wtedy możemy sprawić, że usłyszy o nas szersze grono odbiorców. Dlatego warto wykazać się kreatywną i ciekawą akcją, która zachęci do pomocy ludzi nie robiących tego na co dzień.
Źródło: technologe.ngo.pl