Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
W lecie tylko pozornie nic się nie dzieje..
Agata Wiśniewska, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych
Przyzwyczailiśmy się, że w wakacje życie publiczne nieco zwalnia tempo. Dziś ta teza już nie jest prawdziwa – no, może w sierpniu, kiedy to w Parlamencie krajowym i urzędach Unii Europejskiej trwa sezon urlopowy. Do początku bieżącego miesiąca jednak sporo się wydarzyło w kwestii wdrażania funduszy europejskich.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
W okresie wakacyjnym trwają prace nad Planami Działań na rok 2010. Teraz podejmowane są decyzje, w jakiej wysokości i w jakich formach będą wydatkowane środki w przyszłym roku – zarówno w ramach priorytetów I-V (wdrażane centralnie), jak i VI-IX (komponenty regionalne). Zachęcamy do kontaktu z członkami właściwych terytorialnie podkomitetów w celu uzyskania bliższych informacji na ten temat.
Zmianie uległy „Zasady wyboru projektów w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki”. Dokument ten został w czerwcu poddany konsultacjom społecznym. Zebrane uwagi opracowano w formie tabelarycznej i wskazano, które zostały uwzględnione, pozostałe opatrzono komentarzem w przypadku nieprzyjęcia. Zapoznaj się z komunikatem na temat zmian w "Zasadach...".
Wydaje się, że dla organizacji pozarządowych szczególnie ważne są zmiany w obszarach:
W okresie wakacyjnym trwają prace nad Planami Działań na rok 2010. Teraz podejmowane są decyzje, w jakiej wysokości i w jakich formach będą wydatkowane środki w przyszłym roku – zarówno w ramach priorytetów I-V (wdrażane centralnie), jak i VI-IX (komponenty regionalne). Zachęcamy do kontaktu z członkami właściwych terytorialnie podkomitetów w celu uzyskania bliższych informacji na ten temat.
Zmianie uległy „Zasady wyboru projektów w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki”. Dokument ten został w czerwcu poddany konsultacjom społecznym. Zebrane uwagi opracowano w formie tabelarycznej i wskazano, które zostały uwzględnione, pozostałe opatrzono komentarzem w przypadku nieprzyjęcia. Zapoznaj się z komunikatem na temat zmian w "Zasadach...".
Wydaje się, że dla organizacji pozarządowych szczególnie ważne są zmiany w obszarach:
- zapisów dotyczących procedury przyspieszonego wyboru projektów dla Działania 6.2 oraz Poddziałań 6.1.1 i 8.1.2 w konkursach ogłaszanych w Planach działania na 2009 i 2010 r.
- regulacji w zakresie procedury odwoławczej (m.in. określenie sytuacji, w której projekt po pozytywnym rozpatrzeniu środka odwoławczego nie podlega ponownej ocenie),
- związków z założeniami Pakietu antykryzysowego PO KL opracowanego przez Instytucję Zarządzającą PO KL - dla Planów działania dla Priorytetu VI na rok 2009 wysokość premii punktowej za spełnianie kryteriów strategicznych w Poddziałaniu 6.1.1 oraz Działaniu 6.2 może wynosić maksymalnie 25 punktów,
- części dotyczącej zasad wyboru projektów współpracy ponadnarodowej i projektów innowacyjnych.
Warto podkreślić, że przekazywanie dokumentacji dotyczącej wdrażania PO KL stało się standardowym działaniem Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
W lipcu odbyło się również kolejne spotkanie roboczego zespołu ds. działania 5.4. w PO Kapitał Ludzki. Dyskutowano nad strategią wdrażania działania, zarówno jeśli chodzi o formy (projekty systemowe bądź konkursowe), jak również o finanse (alokacja na poszczególne lata).
Także w lipcu odbyło się spotkanie kadry zarządzającej z Instytucji Pośredniczących (IP) oraz Instytucji Pośredniczących drugiego stopnia (IP2) z Instytucją Zarządzającą (IZ) PO Kapitał Ludzki. Spotkania te mają charakter cykliczny i służą bieżącej pracy nad realizacją PO KL, m.in. dyskutuje się nad tempem wydatkowania funduszy, problemami z wdrażaniem, usprawnianiem działań informacyjnych i promocyjnych, analizą sytuacji w różnych województwach, jak również projektowane zmiany w systemie realizacji. Na spotkania te Instytucja Zarządzająca, czyli Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, zaprasza jako obserwatorów partnerów społeczno-ekonomicznych. Ze strony NGO-sów jest to Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.
Prace KK NSS/NSRO
Na początku lipca odbyło się V posiedzenie Komitetu Koordynacyjnego Narodową Strategię Spójności/ Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia. Przedmiotem posiedzenia było:
W lipcu odbyło się również kolejne spotkanie roboczego zespołu ds. działania 5.4. w PO Kapitał Ludzki. Dyskutowano nad strategią wdrażania działania, zarówno jeśli chodzi o formy (projekty systemowe bądź konkursowe), jak również o finanse (alokacja na poszczególne lata).
Także w lipcu odbyło się spotkanie kadry zarządzającej z Instytucji Pośredniczących (IP) oraz Instytucji Pośredniczących drugiego stopnia (IP2) z Instytucją Zarządzającą (IZ) PO Kapitał Ludzki. Spotkania te mają charakter cykliczny i służą bieżącej pracy nad realizacją PO KL, m.in. dyskutuje się nad tempem wydatkowania funduszy, problemami z wdrażaniem, usprawnianiem działań informacyjnych i promocyjnych, analizą sytuacji w różnych województwach, jak również projektowane zmiany w systemie realizacji. Na spotkania te Instytucja Zarządzająca, czyli Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, zaprasza jako obserwatorów partnerów społeczno-ekonomicznych. Ze strony NGO-sów jest to Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.
Prace KK NSS/NSRO
Na początku lipca odbyło się V posiedzenie Komitetu Koordynacyjnego Narodową Strategię Spójności/ Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia. Przedmiotem posiedzenia było:
- zapoznanie się z informacją na temat realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Programów Operacyjnych na lata 2007-2013;
- przyjęcie uchwały w sprawie zmiany załącznika do Uchwały Nr 2 z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Linii demarkacyjnej pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej oraz uchylenia Uchwały Nr 23 z dnia 17 grudnia 2008 r.;
- zapoznanie się z informacją nt. Strategii UE dla Morza Bałtyckiego;
- zapoznanie się z informacją nt. przygotowania projektów partnerskich w ramach PO Infrastruktura i Środowisko oraz PO Innowacyjna Gospodarka;
- sprawozdania z ostatniego półrocza pracy grup roboczych (GR ds. społeczeństwa informacyjnego, GR ds. małych, średnich przedsiębiorstw, GR ds. informacji, promocji i szkoleń, GR ds. koordynacji i komplementarności, GR ds. społeczeństwa obywatelskiego).
KK NSS wykonuje trudną i żmudną pracę. Jego zakres zadań, związany z nadzorem nad realizacją wszystkich programów operacyjnych i troską o zachowanie synergii między nimi, a zarazem niedublowania obszarów wsparcia (stąd na każdym posiedzeniu nowelizacji ulega Linia demarkacyjnapomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej) sprawia, że trudno ogarnąć całość. Dla przedstawicieli organizacji pozarządowych jest to tym trudniejsze zadanie, że decyzje komitetu mają nierzadko wpływ na III sektor również wtedy, gdy literalnie go nie dotyczą. Tym bardziej więc istnieje ogromna potrzeba kontaktu ze środowiskiem i otrzymywania od organizacji informacji.
Dane reprezentantów NGOs w KK NSS znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do śledzenia na bieżąco informacji na temat działań podejmowanych przez Grupę roboczą ds. społeczeństwa obywatelskiego, działającą przy Komitecie Koordynacyjnym. Pierwszy rok działania Grupy został podsumowany w artykule zamieszczonym na stronie Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Co się dzieje z rekomendacjami partnerów z maja 2009 r.?
Trwają prace nad popularyzacją rekomendacji wypracowanych przez uczestników sesji szkoleniowo-konferencyjnej, reprezentujących partnerów społeczno-gospodarczych, zorganizowanej przez Grupę roboczą ds. społeczeństwa obywatelskiego. Do najważniejszych należał postulat umożliwienia partnerom konsultacji, wymiany informacji, doszkalania – stąd pomysł na Krajową Sieć Tematyczną ds. Partnerstwa. Partnerstwo to jedna z fundamentalnych zasad Unii Europejskiej i - co się z tym wiąże – funduszy europejskich.
Krajowa Sieć Tematyczna ds. Partnerstwa umożliwiłaby stałą poziomą wymianę informacji i doświadczeń oraz promocję dobrych praktyk i innych działań, których celem jest wzmocnienie roli partnerów społeczno-ekonomicznych w programowaniu, wdrażaniu i ocenie realizacji polityk publicznych ze szczególnym uwzględnieniem roli Funduszy Europejskich w realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia/Narodowej Strategii Spójności na wszystkich szczeblach wdrażania. KST wsparłaby rolę partnerów społecznych i ekonomicznych w ich działalności w poszczególnych Komitetach i Podkomitetach, umożliwiłaby wypracowanie wspólnego głosu przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego w kwestiach znaczących z punktu widzenia koordynacji polityk publicznych i w ten sposób stałaby się dodatkowym instrumentem lepszego wdrażania Funduszy Europejskich.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną listą rekomendacji.
Dane reprezentantów NGOs w KK NSS znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do śledzenia na bieżąco informacji na temat działań podejmowanych przez Grupę roboczą ds. społeczeństwa obywatelskiego, działającą przy Komitecie Koordynacyjnym. Pierwszy rok działania Grupy został podsumowany w artykule zamieszczonym na stronie Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Co się dzieje z rekomendacjami partnerów z maja 2009 r.?
Trwają prace nad popularyzacją rekomendacji wypracowanych przez uczestników sesji szkoleniowo-konferencyjnej, reprezentujących partnerów społeczno-gospodarczych, zorganizowanej przez Grupę roboczą ds. społeczeństwa obywatelskiego. Do najważniejszych należał postulat umożliwienia partnerom konsultacji, wymiany informacji, doszkalania – stąd pomysł na Krajową Sieć Tematyczną ds. Partnerstwa. Partnerstwo to jedna z fundamentalnych zasad Unii Europejskiej i - co się z tym wiąże – funduszy europejskich.
Krajowa Sieć Tematyczna ds. Partnerstwa umożliwiłaby stałą poziomą wymianę informacji i doświadczeń oraz promocję dobrych praktyk i innych działań, których celem jest wzmocnienie roli partnerów społeczno-ekonomicznych w programowaniu, wdrażaniu i ocenie realizacji polityk publicznych ze szczególnym uwzględnieniem roli Funduszy Europejskich w realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia/Narodowej Strategii Spójności na wszystkich szczeblach wdrażania. KST wsparłaby rolę partnerów społecznych i ekonomicznych w ich działalności w poszczególnych Komitetach i Podkomitetach, umożliwiłaby wypracowanie wspólnego głosu przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego w kwestiach znaczących z punktu widzenia koordynacji polityk publicznych i w ten sposób stałaby się dodatkowym instrumentem lepszego wdrażania Funduszy Europejskich.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną listą rekomendacji.
Działania wspierające pozarządowych członków komitetów monitorujących
W ostatnich tygodniach rozszerzył się zbiór tekstów w serii „Jak się poruszać w systemie wdrażania Funduszy Europejskich 2007-2015? Podpowiedzi dla członków komitetów monitorujących”. Ukazały się trzy teksty:
W ostatnich tygodniach rozszerzył się zbiór tekstów w serii „Jak się poruszać w systemie wdrażania Funduszy Europejskich 2007-2015? Podpowiedzi dla członków komitetów monitorujących”. Ukazały się trzy teksty:
- Podsumowanie pierwszego roku działania Grupy roboczej ds. społeczeństwa obywatelskiego przy Komitecie Koordynacyjnym Narodowej Strategii Spójności, autorstwa Agaty Wiśniewskiej (nr 4/2009),
- Kryteria oceny projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w praktyce – materiał dla przedstawicieli organizacji pozarządowych w Podkomitetach, autorstwa Mirosławy Hamery (nr 3/2009),
- Partnerstwo w dokumentach przyjętych w ramach narodowej strategii kraju w kontekście Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, autorstwa Piotra Frączaka (nr 2/2009).
W przygotowaniu kolejne publikacje:
- Jak i po co działa Grupa robocza ds. horyzontalnych przy Komitecie Monitorującym Po Kapitał Ludzki, autorstwa Łukasza Domagały,
- Gdzie szukać informacji na temat funduszy UE na poziomie krajowym i unijnym – autorstwa Marceli Wasilewskiej,
- Analiza kryteriów oceny projektów w programach operacyjnych (poza PO Kapitał Ludzki).
Na bieżąco aktualizowana jest lista osób, które reprezentują III sektor w komitetach monitorujących – w ostatnim czasie dokonano zmian adresów e-mail oraz stron internetowych poszczególnych KM. Szczegóły na www.jaobywatel.pl/komitety. Warto utrzymywać bieżący kontakt z przedstawicielami NGOs, zwłaszcza pracującymi w komitetach monitorujących programy wdrażane z poziomie województwa, tj. Regionalne Programy Operacyjne oraz PO Kapitał Ludzki (komponent wojewódzki). Osoby te o tyle lepiej będą reprezentować interesy III sektora, o ile będą mieć wsparcie merytoryczne i organizacyjne od organizacji pozarządowych. Posiedzenia KM odbywają się mniej więcej co pół roku. Ok. 7-10 dni przed posiedzeniem członkowie KM otrzymują materiały (czyli agendę, projekty uchwał, analizy, które będą prezentowane na posiedzeniu itp.). Jest to więc czas nie tylko na osobiste zapoznanie się z nimi, lecz również na spotkania konsultacyjne z organizacjami z regionu czy ekspertami. Trzeba podkreślić, że reprezentanci NGOs w komitetach pełnią swoje funkcje społecznie, nierzadko borykając się z brakiem czasu czy wiedzy (każdy program operacyjny obejmuje znaczny zakres merytoryczny), stąd tym bardziej potrzeba im naszego wsparcia oraz informacji zwrotnych.
Pierwsze Spotkanie Mazowieckich Projektodawców
Trwają przygotowania do pierwszego Spotkania Mazowieckich Projektodawców (8 października, Warszawa), realizujących działania z funduszy europejskich dostępnych na poziomie województwa. Z uwagi na wiele trudności – zarówno organizacyjnych, jak i merytorycznych – w relacjach z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, organizacje pozarządowe, mając za sobą szereg interwencji, postanowiły zaprosić do koalicji na rzecz poprawy sytuacji na Mazowszu innych zainteresowanych, bez względu na sektor czy program operacyjny, z którego realizują projekty. Celem koalicji będzie identyfikacja systemowych problemów dotyczących wdrażania funduszy UE na Mazowszu, przygotowanie rekomendacji oraz przekazanie ich na ręce władz samorządowych i Instytucji Zarządzającej RPO i PO KL.
Informacje na bieżąco będą zamieszczane na www.ofop.engo.pl, www.mazowia.ngo.org.pl, www.ngo.pl. Organizacją spotkania zajmują się Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA i Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.
Pierwsze Spotkanie Mazowieckich Projektodawców
Trwają przygotowania do pierwszego Spotkania Mazowieckich Projektodawców (8 października, Warszawa), realizujących działania z funduszy europejskich dostępnych na poziomie województwa. Z uwagi na wiele trudności – zarówno organizacyjnych, jak i merytorycznych – w relacjach z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, organizacje pozarządowe, mając za sobą szereg interwencji, postanowiły zaprosić do koalicji na rzecz poprawy sytuacji na Mazowszu innych zainteresowanych, bez względu na sektor czy program operacyjny, z którego realizują projekty. Celem koalicji będzie identyfikacja systemowych problemów dotyczących wdrażania funduszy UE na Mazowszu, przygotowanie rekomendacji oraz przekazanie ich na ręce władz samorządowych i Instytucji Zarządzającej RPO i PO KL.
Informacje na bieżąco będą zamieszczane na www.ofop.engo.pl, www.mazowia.ngo.org.pl, www.ngo.pl. Organizacją spotkania zajmują się Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA i Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.
Na zakończenie
Serdecznie zachęcamy do interesowania się problematyką funduszy europejskich – nie tylko na poziomie konkursów dotacyjnych. Zwłaszcza organizacje wspierające, w tym regionalne lub branżowe federacje organizacji pozarządowych winny się interesować rozwiązaniami systemowymi. Już w 2010 roku czeka Polskę bowiem przygotowanie sprawozdania śródokresowego z realizacji uzyskanego wsparcia wspólnotowego, co może stać się okazją m.in. do weryfikacji wskaźników. Będziemy m.in. sprawozdawać Komisji Europejskiej realizację Rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego 1081/2006 dot. Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie włączania problematyki równości płci do głównego nurtu polityki, a także realizacji wszelkich konkretnych działań związanych z równouprawnieniem. Jako sektor powinniśmy również przymierzać się do myślenia o kolejnym okresie budżetowym Unii Europejskiej.
Jeśli potrzebujecie Państwo – jako pozarządowi członkowie KM lub organizacje pozarządowe zainteresowane problematyką wdrażania funduszy europejskich – bliższych informacji, wsparcia, interwencji, prosimy o kontakt z Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych (e-mail: program.europejski@ofop.engo.pl, tel. 0-22 828 91 28 wew. 161).
Serdecznie zachęcamy do interesowania się problematyką funduszy europejskich – nie tylko na poziomie konkursów dotacyjnych. Zwłaszcza organizacje wspierające, w tym regionalne lub branżowe federacje organizacji pozarządowych winny się interesować rozwiązaniami systemowymi. Już w 2010 roku czeka Polskę bowiem przygotowanie sprawozdania śródokresowego z realizacji uzyskanego wsparcia wspólnotowego, co może stać się okazją m.in. do weryfikacji wskaźników. Będziemy m.in. sprawozdawać Komisji Europejskiej realizację Rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego 1081/2006 dot. Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie włączania problematyki równości płci do głównego nurtu polityki, a także realizacji wszelkich konkretnych działań związanych z równouprawnieniem. Jako sektor powinniśmy również przymierzać się do myślenia o kolejnym okresie budżetowym Unii Europejskiej.
Jeśli potrzebujecie Państwo – jako pozarządowi członkowie KM lub organizacje pozarządowe zainteresowane problematyką wdrażania funduszy europejskich – bliższych informacji, wsparcia, interwencji, prosimy o kontakt z Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych (e-mail: program.europejski@ofop.engo.pl, tel. 0-22 828 91 28 wew. 161).
Tekst powstał w ramach finansowania ze środków Programu „Wspieranie organizacji Pozarządowych 2009 – ścieżka EURO-NGO+ działania rzecznicze” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.