Działacze niemal wszystkich organizacji korzystają z internetu w sprawach służbowych - zaledwie 6% przedstawicieli władz organizacji nie korzysta wcale z tego medium. Trzy czwarte organizacji wykorzystuje sieć do promocji swoich działań, a ponad połowa ma swoją stronę internetową. W naszym cyklu tekstów na temat funkcjonowania polskich stowarzyszeń i fundacji dziś sprawdzamy, jak wykorzystują one internet.
Skuteczność działań organizacji wymaga sięgania po różne środki oraz wykorzystywania wielu platform komunikacji służących do kontaktu z beneficjentami, partnerami czy potencjalnymi darczyńcami. Wykorzystanie nowych technologii, zwłaszcza internetu, umożliwia organizacjom dotarcie do szerszego grona odbiorców, a także usprawnia codzienną pracę. W sytuacji, gdy już ponad połowa Polaków korzysta z internetu, warto przyjrzeć się szczegółowo, na ile medium to wykorzystują również organizacje pozarządowe.
Potrzeba posiadania strony internetowej wyraźnie jest skorelowana z obszarem działania organizacji: prowadzi ją prawie trzy czwarte tych działających na terenie całego kraju lub innych państw i mniej niż jedna trzecia funkcjonujących w skali lokalnej. Te ostatnie nie widzą też potrzeby zakładania własnej strony – prawie połowa nieposiadających jej w ogóle nie ma w planie jej stworzenia. Wśród organizacji działających na skalę gminy, powiatu i województwa potrzeba posiadania własnej strony internetowej dostrzegana jest częściej, jednak wciąż co piąta organizacja ani nie ma, ani nie zamierza jej stworzyć.
Niewątpliwie jednak z roku na rok rośnie odsetek organizacji pozarządowych posiadających własne strony. Gdy porównamy ten trend z danymi na temat liczby korzystających z internetu Polaków w wieku 15 i więcej lat, okazuje się, że tempo wzrostu obu wskaźników jest niemal identyczne: w 2002 roku 18% Polaków korzystało z internetu i 20% organizacji mogło pochwalić się własną stroną; w 2010 roku z internetu korzystało 52% Polaków, odsetek organizacji posiadających własną stronę wzrósł zaś do 56%.
Rośnie też skala i częstotliwość wykorzystywania internetu w pracach organizacji – i jest ona znacznie większa niż w przypadku ogółu Polaków. Ponad połowa (54%) ankietowanych przedstawicieli władz stowarzyszeń i fundacji co najmniej raz dziennie korzysta z internetu w sprawach związanych z organizacją. Dla porównania, w 2008 roku było to 46%, w 2006 – 39%, a w 2004 – 30%. Prawie dwie trzecie tych osób deklaruje, że internet jest bardzo istotny w codziennej pracy organizacji; tylko co dziesiąty uważa, że ma on znaczenie małe lub jest go całkiem pozbawiony.
Przede wszystkim wykorzystywana jest poczta elektroniczna i strony internetowe; podstawowe cele to komunikacja, poszukiwanie ważnych informacji z punktu widzenia organizacji i opisana już wyżej promocja działań.
Artykuł przygotowana na podstawie danych z dwóch badań: „Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2010” Stowarzyszenia Klon/Jawor oraz „Indeks jakości współpracy” Instytutu Spraw Publicznych, przeprowadzonych w ramach wspólnego przedsięwzięcia na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 3766 stowarzyszeń i fundacji na przełomie 2010 i 2011 roku przez ankieterów firmy PBS DGA. Badania były realizowane w ramach projektów:
„Moja Polis - interaktywny system monitoringu partnerstwa lokalnego i rozwoju aktywnych społeczności lokalnych” finansowanego z Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
oraz
„Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy”, realizowanego w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie, Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora, Poddziałanie 5.4.1 Wsparcie systemowe dla trzeciego sektora Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Częścią przedsięwzięcia było też badanie organizacji warszawskich finansowane ze środków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor