Spotkanie z udziałem artystów i intelektualistów z Ukrainy, Europy i Stanów Zjednoczonych. Wezmą w nim udział m.in. Paul Berman, Wolf Biermann, Timothy Garton Ash, Agnieszka Holland, Jarosław Hrycak, Wiktor Jerofiejew, Bernard Kouchner, Iwan Krastew, Bernard-Henri Lévy, Myrosław Marynowycz, Adam Michnik, Mykoła Riabczuk, Aleksander Smolar, Timothy Snyder, Karel Schwarzenberg, Josyf Zisels, Serhij Żadan.
Pogram spotkania [PDF 268 KB]
Manifest organizatorów:
Jest to spotkanie tych, którym na sercu leży wolność i kraj, gdzie za wolność zapłacono wysoką cenę. W tym roku Ukraina widziała protesty, rewolucję i kontrrewolucję przychodzącą zza granicy. Kiedy miliony ludzi zgromadziły się, domagając się rządów prawa i zbliżenia z Europą, reżim Janukowycza odpowiedział przemocą. Władimir Putin zaproponował zaś ukraińskiemu rządowi pieniądze, aby oczyścić ulice i przyłączyć Ukrainę do tworzonego przez Rosję projektu Eurazjatyckiego. Janukowycz uznał za niezgodne z prawem działania społeczeństwa obywatelskiego, co tylko rozszerzyło skalę protestów. Wówczas milicja zaczęła zabijać protestujących, czego skutkiem była duża liczba ofiar. To wszystko zapoczątkowało przemiany rewolucyjne, nastąpiło przesunięcie władzy politycznej z urzędu prezydenta do parlamentu oraz pojawiła się zapowiedź wolnych wyborów. Odpowiedzią rosyjskich władz na te wydarzenia była inwazja na Krym, wysyłanie prowokatorów na wschodnią Ukrainę, groźby rozbicia kraju i tłumienie rosyjskiego społeczeństwa obywatelskiego.
Dzisiejsza Ukraina, podobnie jak Czechosłowacja w 1938 roku, to społeczeństwo pluralistyczne, wciśnięte pomiędzy reżimy autorytarne, kraj fascynujący i niespokojny, nie do końca rozumiany przez sąsiadów. To także dom dla niezwykłej tradycji społeczeństwa obywatelskiego, a także utalentowanych pisarzy, myślicieli i artystów. Wielu z nich, co było widoczne na Majdanie, na nowo sformułowało podstawowe pytania o polityczną reprezentację społeczeństwa i o rolę idei w polityce.
W połowie maja 2014 międzynarodowa grupa intelektualistów jedzie do Kijowa, aby wyrazić solidarność, spotkać się ze swoimi ukraińskimi odpowiednikami i przeprowadzić szeroką dyskusję publiczną na temat znaczenia ukraińskiego pluralizmu dla przyszłości Europy, Rosji i świata. Majdan i reakcje na niego na Ukrainie oraz za granicą postawiły klasyczne i współczesne pytania dotyczące polityki i etyki. Jak wzmacniać prawa człowieka i w jaki sposób jesteśmy motywowani przez samą ideę praw człowieka? Jak i kiedy język zapewnia dostęp do tego, co uniwersalne, oraz jak i kiedy pozwala nam zdefiniować różnice polityczne? Czy określone doświadczenia mogę być tak intensywne, że zmieniają charakter intelektualnej dyskusji? Jak można uchronić przyzwoitość w polityce w obliczu międzynarodowej anarchii, lokalnej korupcji i błędów popełnianych przez jednostki? Czy rewolucja może odnowić Europę i ożywić myśl polityczną czy też rewolucja, jak wszystko inne, zostanie pochłonięta przez stereotypy i abstrakcje globalizacji? Co odnowienie geopolityki oznacza dla światowego porządku? Czy Majdan jest erupcją młodości, czy formą zaczerpniętą z historii? Czy pamięć o Majdanie przywodzi Ukraińców bliżej europejskich trosk, czy też wprowadza układy, które gmatwają powszechnie przyjęte mity?
Takie będą tematy naszych siedmiu paneli, podczas których spotkają się zagraniczni i miejscowi intelektualiści. Dyskusje prowadzone będą się w języku ukraińskim, rosyjskim, niemieckim, polskim, francuskim i angielskim, a we wszystkich panelach co najmniej jedna osoba, w tym ci, którzy przyjadą z Zachodu, będzie posługiwała się językiem, który nie jest jej językiem ojczystym. W ten sposób chcemy wyrazić nasz szacunek dla języka jako takiego i choćby w małym stopniu zademonstrować solidarność Ukraińców i innych, którzy mówią w wielu językach. Poprzez wyrażanie siebie w innych językach chcemy również podkreślić, że uniwersalne tematy wymagają specjalnego rodzaju wysiłku ze strony każdego z nas, pracy, która, mamy nadzieję, zostanie nagrodzona zrozumieniem i przyjaźnią.
Spotkanie odbywa się z inicjatywy Leona Wieseltiera z „The New Republicand” oraz Timothy Snydera z Yale University.
Fundacja Stefana Batorego jest wśród organizacji wspierających jego organizację.
Źródło: Fundacja im. Stefana Batorego