UE: Obowiązkowy rejestr służący przejrzystości dla wszystkich instytucji?
Komisja Europejska zaproponowała 28 września 2016 r. obowiązkowy rejestr służący przejrzystości, który objąłby wszystkie instytucje Unii Europejskiej – Parlament Europejski, Radę i Komisję, co umożliwiłoby zrealizowanie jednego z głównych celów Komisji Junckera, jakim jest zapewnienie przejrzystości.
Komisja, dając przykład, już teraz warunkuje możliwość spotkania ze swoimi przywódcami politycznymi i czołowymi decydentami wpisaniem się przez grupy interesu do publicznie dostępnego rejestru służącego przejrzystości. Komisja wzywa Parlament Europejski i Radę do pójścia w jej ślady i nałożenia obowiązku wpisu do rejestru na wszystkie grupy interesu, które starają się wywrzeć wpływ na kształtowanie polityki w Brukseli.
Komisja zaproponowała porozumienie międzyinstytucjonalne, które wprowadzi solidny system gwarantujący przejrzystość działalności lobbingowej w oparciu o istniejący dobrowolny rejestr służący przejrzystości Parlamentu i Komisji. KE proponuje, aby na wszystkie trzy instytucje – w tym także Radę – po raz pierwszy nałożony został wymóg stosowania takich samych norm minimalnych. Zgodnie z tymi propozycjami spotkania z politykami i urzędnikami wysokiego szczebla z tych trzech instytucji zostaną obwarowane warunkiem wcześniejszego wpisania się do rejestru służącego przejrzystości. Komisja zaczęła stosować tę zasadę w swoich kontaktach z grupami interesu w listopadzie 2014 r. i od tego czasu do obecnego rejestru wprowadzonych zostało około 4 tys. nowych wpisów.
We wniosku sprecyzowano również zakres działalności i rodzaj podmiotów, wzmocniono monitorowanie stosowania zasad kodeksu postępowania dla lobbystów i skuteczne ich egzekwowanie oraz przewidziano uproszczenie danych i polepszenie ich jakości poprzez zmianę wymogów dotyczących wpisu i ściślejszą kontrolę jakości. Komisja proponuje zwiększyć środki dostępne na osiągnięcie tego celu. Zarejestrowane podmioty, które nie będą przestrzegać kodeksu postępowania, ryzykują tymczasowym zawieszeniem swoich kontaktów z instytucjami, mogą też zostać wykreślone z rejestru.
Kontekst
Proponowane zmiany w rejestrze służącym przejrzystości są częścią szerszych działań Komisji Junckera na rzecz reformy procesu kształtowania polityki w UE. Wniosek jest wynikiem intensywnych rozmów przeprowadzonych z wszystkimi zainteresowanymi stronami, których dotyczą zmiany. W wyniku trwających 12 tygodni konsultacji społecznych zakończonych 1 czerwca otrzymano 1758 odpowiedzi, z czego 975 odpowiedzi od osób prywatnych i 783 od organizacji. Respondenci wyrazili opinie na temat funkcjonowania rejestru służącego przejrzystości w obecnej formie i przedstawili swoje propozycje dotyczące kształtu przyszłego systemu.
W programie lepszego stanowienia prawa przestawionym w maju 2015 r. Komisja zobowiązała się poddać swoje metody kształtowania polityki kontroli opinii publicznej oraz zebrać opinie na ich temat. Utworzono już nowe mechanizmy gromadzenia opinii zainteresowanych stron. Mechanizmy te oferują możliwość zgłaszania uwag Komisji już na samym początku procesu opracowywania wniosku ustawodawczego na podstawie planów działania i wstępnych ocen skutków, jak również po przyjęciu wniosku przez Komisję, tak aby pozwolić na wnoszenie wkładu w proces legislacyjny w Radzie i Parlamencie.
Więcej informacji
- Wniosek Komisji w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą UE i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości; ANNEX
- MEMO/16/3181 z często zadawanymi pytaniami
- Strona internetowa rejestru służącego przejrzystości
- Wyniki konsultacji społecznych w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości