UE: Nowe środki na rzecz poprawy kluczowych kompetencji i umiejętności cyfrowych
W następstwie szczytu w Göteborgu Komisja Europejska przyjęła 17 stycznia 2018 r. nowe inicjatywy mające na celu poprawę kluczowych kompetencji i umiejętności cyfrowych obywateli europejskich, promowanie wspólnych wartości i podnoszenie świadomości uczniów na temat funkcjonowania Unii Europejskiej.
Nowe propozycje zostały przedłożone zaledwie dwa miesiące po tym jak europejscy szefowie państw i rządów omawiali edukację, szkolenie oraz kulturę na szczycie w Göteborgu w listopadzie 2017 r. Mają one na celu zmniejszenie nierówności społeczno-ekonomicznych przy jednoczesnym utrzymaniu wzrostu konkurencyjności, aby budować bardziej zjednoczoną, silniejszą i bardziej demokratyczną Unię.
Trzy inicjatywy zaproponowane przez Komisję to:
Celem wniosku jest poprawa rozwoju kluczowych kompetencji osób w każdym wieku, w ciągu całego ich życia, oraz dostarczenie państwom członkowskim wskazówek co do sposobów osiągnięcia tego celu. Szczególny nacisk położono na propagowanie przedsiębiorczości i rozwijanie innowacyjnego sposobu myślenia, aby uwolnić osobisty potencjał, kreatywność i chęć przejawiania inicjatywy wśród osób uczących się. Komisja przedstawiła też zalecenia dotyczące kształtowania kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, techniki, inżynierii i matematyki (STEM), aby zachęcić więcej młodych osób do rozpoczęcia kariery zawodowej w tych dziedzinach.
Przedstawione wnioski stanowią też część pilnych działań na rzecz poprawy systemów edukacji w Europie. Ma to służyć skuteczniejszemu sprostaniu różnym wyzwaniom ujawnionym w najnowszych badaniach PISA. Bardziej ogólnie rzecz biorąc, zaproponowane środki pomogą państwom członkowskim w lepszym przygotowaniu osób uczących się do zmieniających się rynków pracy i do przyjmowania aktywnej postawy obywatelskiej w coraz bardziej zróżnicowanych, mobilnych, cyfrowych i globalnych społeczeństwach.
- lepsze wykorzystanie technologii cyfrowych w dydaktyce;
- rozwijanie kompetencji i umiejętności cyfrowych potrzebnych do życia i pracy w czasach transformacji cyfrowej; oraz
- poprawę edukacji dzięki lepszej analizie danych i prognozowaniu.
Wśród opisanych działań figurują: wyposażanie szkół w szybkie łącza szerokopasmowe, szersze wykorzystywanie nowego narzędzia samooceny dla szkół w zakresie korzystania z technologii w dydaktyce (SELFIE), a także publiczna kampania uświadamiająca na temat bezpieczeństwa w internecie, umiejętności korzystania z mediów i cyberhigieny.
Więcej informacji:
- Notatka prasowa – pytania i odpowiedzi
- Zestawienie informacji na temat europejskiego obszaru edukacji
- Zestawienie informacji na temat kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie
- Zestawienie informacji na temat planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej
- Zestawienie informacji na temat promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania
- Zalecenie Rady w sprawie kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie
- Zalecenie Rady w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania
- Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej
- Witryna o cyfrowym uczeniu się
- Zestawienie informacji na temat szczytu w Göteborgu