Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Udział partnerów społecznych w założeniach do ustawy o promocji zatrudnienia
Magda Dobranowska-Wittels, ngo.pl
Na stronie Ministerstwa Gospodarki Pracy i Polityki społecznej dostępne są założenia do ustawy o promocji zatrudnienia, ktora ma zastąpić obowiązującą obecnie ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Promocja zatrudnienia jest jednym z czterech priorytetów, jakie prof. Jerzy Hausner postawił przed resortem Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
- Trzeba wyraźnie powiedzieć, że nie wystarczy już odejść od wyprowadzania ludzi z rynku pracy w masowej skali - co czyniono od początku transformacji - i pójść w kierunku aktywizacji bezrobotnych. To teraz za mało. Trzeba pójść w kierunku tworzenia miejsc pracy i promocji zatrudnienia, bo sama aktywizacja bezrobotnych problemu nie rozwiąże. Od mieszania herbata nie będzie słodsza. Stąd przebudowa modelu służb społecznych, modelu, w którym wyraźnie będą 3 segmenty, 3 grupy – mówił minister Hausner w Sejmie 14 marca 2003.
Owe trzy grupy to system urzędów pracy przede wszystkim dla osób poszukujących aktywnie pracy, system zatrudnienia socjalnego dla osób, którym, zanim podejmą pracę, trzeba pomóc w przywróceniu zdolności do jej wykonywania oraz system pomocy społecznej – dla osób, które mają nie tylko dostać pomoc, ale mają być także aktywizowane przez kontrakt społeczny i stawianie im pewnych wymagań, a nie tylko dawanie im środków.
Minister zapowiedział m.in. uruchamianie lokalnych i regionalnych programów tworzenia miejsc pracy, skojarzonych z programami restrukturyzacji trudnych sektorów i dużych publicznych przedsiębiorstw, ale także przedsiębiorstw prywatnych.
Również propozycja zastąpienia dotychczasowej ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ustawą o promocji zatrudnienia wpisuje się w plan realizacji tego priorytetu.
Założenia ustawy zostały przedstawione na posiedzeniu Naczelnej Rady Zatrudnienia pod koniec maja 2003. Propozycje przewidują m.in. odciążenie urzędów pracy od zajmowania się świadczeniami przedemerytalnymi, składkami na ubezpieczenie zdrowotne osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku i świadczeniami rodzinnymi, podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników urzędów pracy, zwłaszcza naukę języków oraz przygotowanie do wykorzystania funduszy strukturalnych. W założeniach ma znaleźć się również zapis o definicji pośrednika pracy i doradcy zawodowego jak i wymogi co do ich kwalifikacji.
- Podstawowym naszym celem będzie usprawnienie funkcjonowania systemu pośrednictwa i poradnictwa pracy – mówił przedstawiając główne tezy założeń Cezary Miżejewski, dyrektor Departamentu Rynku Pracy.
W założeniach do ustawy uwzględniono również aktywny udział partnerów społecznych w działaniach państwa na rynku pracy. Przewiduje się m.in. poszerzenie możliwości wykonywania usług zatrudnieniowych poprzez sektor pozarządowy i organizacje partnerów społecznych.
„System publicznych służb zatrudnienia powinien zostać wsparty poprzez możliwość zlecania usług zatrudnieniowych realizowanych przez publiczne służby zatrudnienia - organizacjom pożytku publicznego oraz organizacjom związków zawodowych, na podobnych zasadach jak w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Organizacje związków zawodowych w przypadku realizowania usług zatrudnieniowych mogłyby otrzymać uprawnienia podobne do organizacji pożytku publicznego.
Oznaczałoby to możliwość poszerzenia społecznej bazy instytucji rynku pracy – współodpowiedzialność partnerów społecznych jak również obniżanie kosztów” - czytamy w założeniach do ustawy o promocji zatrudnienia.
Całość dokumentu "Założenia do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy" dostępna jest pod adresem: www.mpips.gov.pl/pliki_do_pobrania/Zalozenia_do_ustawy_o_promocji_zatrudnienia_i_instytucjach_rynku_pracy.doc.
- Trzeba wyraźnie powiedzieć, że nie wystarczy już odejść od wyprowadzania ludzi z rynku pracy w masowej skali - co czyniono od początku transformacji - i pójść w kierunku aktywizacji bezrobotnych. To teraz za mało. Trzeba pójść w kierunku tworzenia miejsc pracy i promocji zatrudnienia, bo sama aktywizacja bezrobotnych problemu nie rozwiąże. Od mieszania herbata nie będzie słodsza. Stąd przebudowa modelu służb społecznych, modelu, w którym wyraźnie będą 3 segmenty, 3 grupy – mówił minister Hausner w Sejmie 14 marca 2003.
Owe trzy grupy to system urzędów pracy przede wszystkim dla osób poszukujących aktywnie pracy, system zatrudnienia socjalnego dla osób, którym, zanim podejmą pracę, trzeba pomóc w przywróceniu zdolności do jej wykonywania oraz system pomocy społecznej – dla osób, które mają nie tylko dostać pomoc, ale mają być także aktywizowane przez kontrakt społeczny i stawianie im pewnych wymagań, a nie tylko dawanie im środków.
Minister zapowiedział m.in. uruchamianie lokalnych i regionalnych programów tworzenia miejsc pracy, skojarzonych z programami restrukturyzacji trudnych sektorów i dużych publicznych przedsiębiorstw, ale także przedsiębiorstw prywatnych.
Również propozycja zastąpienia dotychczasowej ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ustawą o promocji zatrudnienia wpisuje się w plan realizacji tego priorytetu.
Założenia ustawy zostały przedstawione na posiedzeniu Naczelnej Rady Zatrudnienia pod koniec maja 2003. Propozycje przewidują m.in. odciążenie urzędów pracy od zajmowania się świadczeniami przedemerytalnymi, składkami na ubezpieczenie zdrowotne osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku i świadczeniami rodzinnymi, podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników urzędów pracy, zwłaszcza naukę języków oraz przygotowanie do wykorzystania funduszy strukturalnych. W założeniach ma znaleźć się również zapis o definicji pośrednika pracy i doradcy zawodowego jak i wymogi co do ich kwalifikacji.
- Podstawowym naszym celem będzie usprawnienie funkcjonowania systemu pośrednictwa i poradnictwa pracy – mówił przedstawiając główne tezy założeń Cezary Miżejewski, dyrektor Departamentu Rynku Pracy.
W założeniach do ustawy uwzględniono również aktywny udział partnerów społecznych w działaniach państwa na rynku pracy. Przewiduje się m.in. poszerzenie możliwości wykonywania usług zatrudnieniowych poprzez sektor pozarządowy i organizacje partnerów społecznych.
„System publicznych służb zatrudnienia powinien zostać wsparty poprzez możliwość zlecania usług zatrudnieniowych realizowanych przez publiczne służby zatrudnienia - organizacjom pożytku publicznego oraz organizacjom związków zawodowych, na podobnych zasadach jak w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Organizacje związków zawodowych w przypadku realizowania usług zatrudnieniowych mogłyby otrzymać uprawnienia podobne do organizacji pożytku publicznego.
Oznaczałoby to możliwość poszerzenia społecznej bazy instytucji rynku pracy – współodpowiedzialność partnerów społecznych jak również obniżanie kosztów” - czytamy w założeniach do ustawy o promocji zatrudnienia.
Całość dokumentu "Założenia do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy" dostępna jest pod adresem: www.mpips.gov.pl/pliki_do_pobrania/Zalozenia_do_ustawy_o_promocji_zatrudnienia_i_instytucjach_rynku_pracy.doc.
Źródło: MGPiPS, inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.