Tydzień z Internetem 2015 – globalna sieć należy do wszystkich!
W piątek 20 marca br. w Kancelarii Prezydenta RP zainaugurowano kolejną edycję polskiej odsłony kampanii „Tydzień z Internetem”. W całej Europie działania podejmowane w jej ramach dotarły co najmniej do miliona osób. Organizatorzy w tej edycji akcji liczą szczególnie na wyrabianie większej wrażliwości potrzeb technologicznych.
Tegoroczna kampania odbywa się w dniach 23-29 marca i ma na celu edukację oraz rozwój umiejętności związanych ze światem cyfrowym. To jedno z najważniejszych wydarzeń dla polskiej społeczności internetowej, zarówno tej zaawansowanej, jak i początkującej. Honorowym patronatem wydarzenie objął Prezydent RP Bronisław Komorowski.
Idea „Tygodnia z Internetem” jest prosta - wszystkie instytucje i organizacje biorące udział w kampanii organizują spotkania poświęcone Internetowi, możliwościom, jakie oferują nowe technologie oraz tego, w jaki sposób można wykorzystać je do poruszania się na rynku pracy czy planowaniu ścieżki zawodowej. Jest to nawiązanie do inicjatyw podejmowanych przez Komisję Europejską, a mających na celu uświadomienie obywatelom, że w dzisiejszym świecie znajomość mechanizmów nowoczesnej gospodarki jest niezbędna.
Tegoroczna kampania skupi się na kilku przewodnich tematach: rozwoju umiejętności cyfrowych oraz włączeniu cyfrowemu. Oba zagadnienia mają na celu podniesienie świadomości użytkowników w kwestii korzystania z globalnej sieci, jak również zachęcenia do rozpoczęcia przygody ze światem cyfrowym oraz problematyce poruszania się w nim osób niepełnosprawnych. Co ciekawe, całość scenariuszy kampanii została zbudowana wokół motywu popularnych selfie, czyli zdjęć robionych samemu sobie, najczęściej za pomocą urządzeń mobilnych.
- To wyjątkowe przedsięwzięcie, ponieważ odbywa się lokalnie i dla nas istotne jest to, że coraz więcej organizacji czy instytucji otwiera swoje drzwi dla każdego w jednym czasie, zachęcając tym samym do skorzystania z komputera i sieci. Niejednokrotnie po raz pierwszy – zauważa Rafał Kramza, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, inicjatora idei. – Z jednej strony wspaniałe jest to, że część osób chce poznać lub wzmocnić własną znajomość technologii i internetu, wznosząc je na wyższy poziom, ale z drugiej bardzo ważny jest tegoroczny wątek. Stawiamy w nim na edukację młodzieży dopiero wchodzącej na rynek pracy.
Z wypowiedzią prezesa FRSI korespondowała Bianka Fijałek z firmy Samsung, która była obecna na inauguracji kampanii. – Dziś oprogramowanie to niejako trzeci język. Doskonale wiemy jak kiedyś wyglądała edukacja - szybko uczyliśmy się języków, zmieniając rosyjski, na angielski, i tak dalej. Wierzyliśmy, że ich znajomość pozwoli nam odnaleźć się w życiu zawodowym i postępujących zmianach geopolitycznych – podkreślała na spotkaniu. – Teraz głęboko wierzymy, że znajomość języka programowania jest niezwykle istotna, właśnie ze względu na wykonywanie zawodów przyszłości, które powstaną dopiero za kilkanaście lat – rozwijała.
- Naszym założeniem było stworzenie akcji, która będzie łączyła pokolenia. Wiele osób uczestniczących w spotkaniach naprawdę nigdy nie miała styczności z komputerem albo po pierwszym zetknięciu miała zbyt wiele obaw przez ponownym sięgnięciem po to narzędzie – mówi Kramza. – I ta możliwośc zetknięcia dwóch światów - z jednej strony osób przekonujących się do tej przyszłości, z drugiej osób posiadających już jakąś wiedzę, ale pragnących ją poszerzyć jest wyjątkowa. Zależy nam na ciągłym szukaniu połączeń między tymi grupami i przekonaniu do wzajemnej nauki, która wyrabia wrażliwość na potrzeby innych ludzi.
W ramach kampanii stworzono również konkurs „Kreatywne selfowanie”, w którym udział mogą wziąć wszyscy uczestnicy spotkań zorganizowanych w ramach Tygodnia z Internetem 2015. Nagrodami są tablety i roboty ufundowane przez partnerów programu - Microsoft, Orange i UPC.
Wydarzenie połączono też z podsumowaniem konkursu „Dojrz@łość w sieci. Dobre Praktyki” organizowanego przez Koalicję „Dojrz@łość w sieci” i Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych. W ramach idei stymulowano działania edukacyjne poprzez zebranie, przedstawienie i promocję wzorcowych inicjatyw w zakresie edukacji cyfrowej osób po 50. roku życia. W ten sposób zmniejszano poziom wykluczenia cyfrowego seniorów. Wszystko dzięki efektywnemu wykorzystaniu nowych technologii, a także pokazaniu sposobów łączenia pokoleń dzięki ich wykorzystaniu.
W trakcie wydarzenia otwarta została wystawa najciekawszych przykładów inicjatyw zgłoszonych do konkursu. W najbliższym czasie obie organizacje mają je promować. Powstanie też dedykowana publikacji; sama wystawa ruszy w trasę po Polsce. Wśród wyróżnionych projektów znalazły się Późne debiuty, Bobrowniki wczoraj i dziś, e-Senior w ZST-u, Gry miejskie, Zdaniem seniora oraz Infogeneracja.
Całości dopełniła dyskusja z ekspertami z dziedziny technologii. Nadzorujący rozmowę Rafał Kramza przepytywał Teresą Ogrodzińską z Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego i Annę Jadwigę Orzech z Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy ze sposobów łączenia różnych pokoleń w sieci.
Ogrodzińska przekonywała, że clue leży w odbieraniu Internetu jako narzędzia, a nie sposobu na życie. W jej opinii zbyt wiele osób młodego pokolenia wpatruje się w ekrany smartfonów, unikając tym samym osobistych kontaktów. Jak zauważa, istotna jest higiena języka: - Otrzymując od młodych ludzi smsy i chcąc w tej dyskusji uczestniczyć, niejednokrotnie musiałam rozszyfrowywać różne skróty. Apeluję, by w tych miejscach gdzie się da używać polskich odpowiedników. Zwłaszcza u osób starszych pojawienie się takich niejasnych określeń może być straszące, a ja chcę budować most pokoleniowy, łączący pokolenie starszych z młodszymi – tłumaczyła Ogrodzińska.
Orzech z WOŚP-u, opierając się na przykładzie zauważyła, że choć dyskurs jest zwrócony w przeciwną stronę, to nie tylko starsze pokolenia mogą czerpać od młodszych. – Myślę, że tę obustronną wymianę dzięki technologiom właśnie jesteśmy w stanie prowadzić skutecznie. Swego czasu natknęłam się na amerykańsko-brazylijski projekt, w którym młodzież z Brazylii, kształcąca swój język angielski, łączyła się z osobami starszymi w Ameryce. W trakcie tych rozmów opowiadali sobie chociażby o tym jak minął im dzień. Wierzę jednak, że w ten sposób młodzi brali pewne rzeczy od osób starszych, ucząc się w ten sposób pozytywnych zachowań. Starsi natomiast mogli poczuć się potrzebni i po prostu zyskali możliwość rozmowy z kimś po drugiej stronie ekranu – zauważała Orzech. – Ta właśnie wymiana doświadczeń jest tu niezwykle istotna. Nie demonizujmy jednak, bo tak jak ktoś już tu zauważył – dziś wszyscy wpatrujemy się w ekrany smartfonów, kilkadziesiąt lat wcześniej tak samo wpatrywaliśmy się w gazety.
W trakcie spotkania w Kancelarii Prezydenta uczestniczyły m.in. Fundacje: Widzialni, Integracja, CoderDoJo Polska i Orange, a także firmy: Samsung, Huawei. Wszyscy prezentowali działania dotyczące m.in.: dostępności stron internetowych dla osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu, informacje odnośnie nauki kodowania i programowania, a także upowszechniania umiejętności cyfrowych.
Źródło: Technologie.ngo.pl