Tworzenie i prowadzenie przedszkoli tylko przez JST? Relacja z PKM PO KL z kujawsko-pomorskiego
Spotkanie podkomitetu poświęcone było przede wszystkim dyskusjom nad planami działań na rok 2012 oraz prezentacji projektów systemowych z dziedziny oświaty. Duże kontrowersje wzbudziła propozycja przedstawicieli administracji publicznej odnosząca się do tworzenia i prowadzenia przedszkoli.
Zmiany w planach działania zaprezentowane przez sekretariat podkomitetu dotyczyły szeroko konsultowanych społecznie idei modyfikacji dla planów działań i stanowiły swoiste podsumowanie wcześniejszych prac podkomitetu. Ponadto dyskusje te prowadzone są obecnie w grupach roboczych oraz w specjalnie zorganizowanych przez Urząd Marszałkowski warsztatach, gdzie możliwość wypowiedzenia się i wzięcia udziału w konsultacjach ma każda osoba, organizacja czy instytucja. Warsztaty i dyskusje nad planami działań na rok 2012 zaplanowane są na cały lipiec.
Propozycja modyfikacji do planu działania, zaproponowana przez Urząd Marszałkowski, która wywołała największą dyskusję wśród członków Komitetu, dotyczyła kwestii tworzenia przedszkoli w regionie kujawsko-pomorskim. Przedstawione zostały cztery formy organizowania tego typu placówki oświatowej, natomiast największe kontrowersje wzbudził sposób prowadzenia przedszkoli – ich tworzenie i kierowanie miałoby zostać przypisane w dwóch konkursach wyłącznie jednostkom samorządu terytorialnego. Argumentem za takim rozwiązaniem są doświadczenia jst, dotyczące spełnienia wymogu utrzymania ze środków własnych przedszkola co najmniej na okres dwóch lat przez podmiot, który otrzymał dofinansowanie na jego utworzenie. Wiele z nich nie dopełniało tego warunku, lub też tuż po jego spełnieniu przedszkola chciało likwidować. Z drugiej jednak strony pojawia się wątpliwość czy jednostki samorządu terytorialnego będą te przedszkola tworzyć, jako że w momencie przejęcia obowiązku prowadzenia ich przez samorząd od władzy centralnej na początku lat 90, wiele z nich zostało zlikwidowanych. Obecnie w województwie kujawsko-pomorskim, ale również można to odnieść do całego terytorium Polski, występują tak zwane „białe plamy”, gdzie przeszkoli w ogóle nie ma, albo jest ich za mało. Skoro więc do tej pory JST nie dostrzegają lub nie podejmują prób rozwiązania problemu, to pełne oddanie im możliwości tworzenia i kierowania placówkami przedszkolnymi może rodzić podobne skutki, do tych z lat 90-tych. Dyskusja nad proponowaną zmianą, jak i innymi w ramach tworzenia planów działania na rok 2012, nadal trwa.
Podczas Komitetu zostały przedstawione również propozycje dużych projektów oświatowych które dotyczyły nowych form technik kształcenia przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, w kierunku bardziej praktycznego procesu edukacji, które finansowane będą z PO KL.
Kolejny problem poruszony na posiedzeniu związany był z projektami systemowymi. W projektach tych zatrudniani pracownicy podejmowali swą działalność na warunkach umów cywilno-prawnych a nie umów o pracę, które dla tych projektów są przypisane. Może więc powstawać wątpliwość zgodności z prawem zatrudniania na umowy cywilno-prawne, a więc legalności zatrudniania w ramach działań finansowanych z przepływów.
Powyższe informacje pochodzą od pani Iwony Raszei-Ossowskiej, członkini PKM PO KL województwa kujawsko-pomorskiego, z Pomorsko-Kujawskiego Centrum Demokracji Lokalnej Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Źródło: Informacja własna OFOP