(Nie)równość płci w języku – dlaczego feminatywy są ważne w równościowym społeczeństwie? Warszawska Rada Kobiet przygotowała na ten temat poradnik dla nauczycielek i nauczycieli. W związku z publikacją w najbliższy piątek odbędzie się także debata poświęcona roli symetrycznego używania męskich i żeńskich form osobowych w języku polskim.
„Podstawową funkcją języka, który ma wspierać edukacyjną i społeczną inkluzję, jest łączenie, a nie dzielenie społeczeństw. Dlatego też promowanie i dbanie o używanie wyrażeń równościowych, w tym feminatywów, którym poświęcona jest najnowsza publikacja Warszawy, zwiększa sprawność języka jako narzędzia komunikacji międzyludzkiej. W Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy od 2020 roku jest upowszechniana praktyka stosowania feminatywów – wszak Warszawa i jej Syrenka są nazwami żeńskimi! Szacunek należy się bowiem każdemu człowiekowi, niezależnie od jego/jej pochodzenia, płci, koloru skóry, narodowości, statusu majątkowego czy światopoglądu” – napisał we wstępie do poradnika Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Debata
Debata o (nie)równości płci w życiu i języku, związana z publikacją poradnika dla warszawskich nauczycielek i nauczycieli, odbędzie się w piątek, 20 stycznia, w Domu Spotkań z Historią, o godz. 16:00.
– W debacie publicznej wciąż rzadko słyszymy o profesorkach, machaniczkach i prezeskach. Nikogo za to nie bulwersuja feminatywy zawodów pomocniczych – sprzątaczka, herbaciarka, woźna. Dlatego musimy rozmawiać o feminatywach i nauczyć się je stosować, bo trzeba pamiętać, że język, którego używamy kształtuję otaczającą nas rzeczywistość. Zapraszam Państwa serdeczne do udziału w debacie na ten temat już w najbliższy piątek – powiedziała Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.
Wśród zaproszonych prelegentek znalazły się: zastępczynie prezydenta m.st. Warszawy – Aldona Machnowska-Góra i Renata Kaznowska, autorki poradnika – prof. dr hab. Jolanta Szpyra-Kozłowska i prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, przewodnicząca Warszawskiej Rady Kobiet – prof. Małgorzata Fuszara, przewodnicząca Komisji Edukacji Rady m.st. Warszawy – Dorota Łoboda, dyrektorka VII LO im. Juliusza Słowackiego – Agata Dowgird, nauczycielka – Maria Kowalewska oraz uczennice z XV LO im. Narcyzy Żmichowskiej.
Więcej na temat debaty znajduje się na Facebooku.
O poradniku
Warszawska Rada Kobiet we współpracy z Urzędem Miasta i Pełnomocniczką Prezydent ds. Kobiet wydała poradnik dla nauczycielek i nauczycieli (NIE)równość płci w języku. Celem poradnika jest budowanie świadomości, jak ważna jest rola języka w edukacji i jak istotne jest stosowanie języka równościowego oraz inkluzywnego w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych.
Szkoły powinny dbać o to, aby każda dziewczynka wiedziała, że może zostać kim chce – architektką, naukowczynią, prezydentką, fryzjerką, pielęgniarką, chirurżką, psycholożką, nauczycielką czy prawniczką. Podstawa programowa pełna jest postaci męskich, a język podręczników szkolnych jest zdecydowanie androcentryczny. Autorki publikacji nie tylko wyjaśniają dlaczego używanie feminatywów i języka przeznaczonego dla wszystkich jest potrzebne. Wskazują również, jak tworzyć żeńskie formy i stosować je w szkole.
Żeńskie formy nazw stanowisk w Urzędzie m.st. Warszawy
W Urzędzie m.st. Warszawy od 1 stycznia 2021 r. została wprowadzona możliwość stosowania żeńskich form nazw stanowisk pracowniczych.
Panie prezydentki, inspektorki, naczelniczki, burmistrzynie czy dyrektorki, mogą posługiwać się żeńskimi formami nazw stanowisk w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, w tym na stronach internetowych i komunikatach prasowych, w stopkach wysyłanych e-maili, nagłówkach pism urzędowych, wizytówkach czy tabliczkach. Forma męska została zachowana jedynie w dokumentacji formalnej.
Obejrzyj też: FEMINATYWY. O genderowej nowomowie słów kilka. Maciej Makselon, TEDxKoszalin
Źródło: Urząd m.st. Warszawy