W świecie mediów reguły są bezwzględne, również dla organizacji pozarządowych. Spójny i pozytywny wizerunek organizacji zwiększa szansę na lepszą współpracę ze społeczeństwem i skuteczniejszą realizację projektów. Dlatego należy robić wszystko, by zbudować pozytywny wizerunek swojej organizacji.
Wizerunek a tożsamość
Pojęciami istotnymi dla zaistnienia organizacji w mediach są:
wizerunek i tożsamość. Obrazem funkcjonującym w świadomości innych
osób jest wizerunek. Jest on czymś zewnętrznym wobec organizacji,
dlatego może ona jedynie starać się o to, by był pozytywny i
próbować na niego wpłynąć. Tożsamość z kolei jest sumą elementów,
identyfikujących organizacje, które sama może przekształcać. Do
wizualnych systemów identyfikacji stowarzyszeń należą głównie nazwa
i logo. Gdy są one rozpoznawalne, należy uczynić wszystko by
kojarzyły się pozytywnie. W tym celu należy podjąć działania typowe
dla public relations.
Organizacje a PR
Aby organizacja była dobrze postrzegana w otoczeniu społecznym,
należy podejmować ciągłe i planowe starania, dzięki którym pozyska
ona zrozumienie, sympatię i wsparcie. Praktyka public relations w
organizacjach trzeciego sektora obejmuje oprócz określania
tożsamości, identyfikowanie grup i jednostek związanych z
organizacją, przeprowadzanie badań opinii publicznych dotyczących
postaw i oczekiwań społecznych, harmonizowanie z nimi własnej
polityki oraz przygotowywanie i realizacja
promocyjno-informacyjnych działań grupy. Organizacja pozarządowa,
dbająca o swój wizerunek ma przygotowaną strategię promocyjną. Jest
ona celowym i zaplanowanym procesem przekazywania przez
stowarzyszenia informacji do wybranych grup docelowych. Pomocne w
dotarciu do wybranego odbiorcy są naturalnie kanały medialne.
Kontakt z mediami
Podstawowymi zasadami zaistnienia w mediach i utrzymania w nich
dobrego wizerunku są przyjazne stosunki z dziennikarzami,
dostarczanie materiałów prasowych i kreowanie newsów, czyli
wydarzeń ciekawych i niepowtarzalnych. Newsy tworzyć można poprzez
zorganizowanie wywiadów czy przemówień ważnych osobistości,
przeprowadzanie interesujących analiz bądź prognoz, przeprowadzenia
debaty, zorganizowanie protestu lub demonstracji. Narzędziem
efektywnej komunikacji z mediami są przesyłane do redakcji
informacje prasowe, które powinny być zwięzłe, obiektywne i
konkretne. Jeżeli pracownicy NGO mają pewność, że ich informacja
jest atrakcyjna dla dziennikarzy, mogą zwołać konferencję prasową,
która powinna być dynamiczna, a osoba która w imieniu organizacji
ją poprowadzi, powinna być kompetentna i śmiała. Poczynania mediów
wobec organizacji należy śledzić, gdyż zdarza się, iż mediach
ukazują się zniekształcone informacje. Wówczas korzystając z art.
31 prawa prasowego można domagać się sprostowania, jednak należy to
traktować jako ostateczność, gdyż taka decyzja może przekreślić
współpracę z danym medium.
Współpraca z mediami jest niezwykle potrzebna organizacjom
pozarządowym. Wymaga wiele wysiłku, ale warto, gdyż dzięki mediom
do odbiorców docierają informację o organizacji, uwiarygodniają jej
działalność, a nawet mogą zachęcać odbiorców do działania.
Źródło: inf. własna www.slask.ngo.pl