Ile razy w różnych dyskusjach wracaliście do stwierdzenia „wszystko wina nieodpowiedniej edukacji”, lub „kluczem do sukcesu jest edukacja”, czy „potrzebne są profesjonalne działania edukacyjne”? Odniesienia do procesu edukacji pojawiają się nie tylko w dyskursach naukowych, ale dotyczą każdej sfery życia.
Uczymy się, by zdobyć wiedzę, umiejętności, zawód, konkretną specjalizację. Będąc aktywnym zawodowo wciąż rozwijamy się, aby być na bieżąco ze zmianą przepisów, metod i procedur. Nie ma znaczenia czy chodzi o lekarza, pedagoga, inżyniera, nauczyciela – ciągły rozwój, samokształcenie stwarza nowe możliwości i gwarancje wysokich efektów pracy.
Czy edukacja jest kluczowa również dla sektora obywatelskiego? Zdecydowanie tak, gdyż chodzi o jej specyficzny element, a mianowicie o edukację obywatelską. Przygotowanie do bycia świadomym i aktywnym członkiem społeczeństwa wydaje się tak samo ważne, a nawet ważniejsze niż przekazanie młodemu pokoleniu zasad rachowania, planowania czy układu biologicznego człowieka. Można bowiem być geniuszem, ale bez właściwych relacji społecznych, odpowiedzialności obywatelskiej i pełnienia w społeczeństwie różnych funkcji trudno pozbyć się wrażenia pewnego braku.
Nie byłoby społeczeństwa obywatelskiego bez świadomych, zaradnych i współodpowiedzialnych obywateli. Bez takich postaw obywateli trudno byłoby też tworzyć organizacje pozarządowe czy współuczestniczyć w procesie decyzji samorządowych. Nic więc dziwnego, że sektor pozarządowy tworząc własną strategię obywatelską, edukację na rzecz aktywizacji obywatelskiej stawia jako jeden z pięciu podstawowych wyzwań (priorytetów).
W ramach Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego w Polsce działają partnerstwa tematyczne skupione wokół konkretnych działań. Organizacje będące członkami partnerstwa nr 5 angażują się w działania na rzecz wprowadzenia rzetelnej edukacji obywatelskiej w systemie edukacji formalnej (szkolnej).
Czy to proces łatwy, zwłaszcza w sytuacji, gdy zmiany społeczne, ekonomiczne, polityczne i edukacyjne zachodzą tak szybko? Czy łatwo działać oddolnie, angażować się w proces zmiany, kiedy w sektorze pozarządowym trudno o stabilizację? Na przestrzeni minionych lat sektor pozarządowy stał się profesjonalistą w wielu obszarach życia obywateli. Jego skuteczność jest pozytywnie oceniana przez znaczną część społeczeństwa, a podejmowane działania – w tym naprawcze – bardzo często okazują się pionierskie.
Część działań związanych z edukacją obywatelską oczywiście spoczywa na oświacie publicznej, jednak w tym procesie zadaniem organizacji pozarządowych staje się również jego kontrolowanie, wspieranie i uzupełnienie. W działaniach partnerstwa tematycznego nr 5 ważne zadanie stanowi zebranie i opisanie dorobku organizacji pozarządowych w działaniach na rzecz edukacji obywatelskiej na przestrzeni ostatnich 25 lat.
Czy prawdą jest, że żyjemy w kraju coraz bardziej efektywnych jednostek i umiarkowanie efektywnej wspólnoty? Między innymi takie pytania pojawiają się w poszukiwaniu miejsca organizacji pozarządowych w działaniach na rzecz edukacji. Partnerstwo tematyczne skupiło swoją aktywność na trzech obszarach:
1) publikacja przedstawiająca unikalną rolę organizacji pozarządowych w procesie edukacji obywatelskiej (wśród przedstawianych zagadnień znajdą się: wyzwania dla edukacji; obszary edukacji obywatelskiej; wskazanie relacji szkoły a środowiska zewnętrznego w jakim działa; samorządność uczniowska jako skuteczna metoda przygotowania do życia obywatelskiego; wolontariat; edukacja nieformalna);
2) archiwum dobrych praktyk – stworzenie swego rodzaju internetowej biblioteki będącej dorobkiem trzeciego sektora w temacie edukacji obywatelskiej. Elementami tej biblioteki będą miedzy innymi publikacje, raporty, poradniki wydawane w wersji papierowej i elektronicznej, które są dorobkiem organizacji eksperckich w Polsce prowadzących działania edukacyjne;
3) elementarz edukacji obywatelskiej – w oparciu o dorobek praktycznych działań podejmowanych przez organizacje na rzecz edukacji obywatelskie, ma powstać materiał przydatny dla samorządów, instytucji publicznych i organizacji, które swoimi działaniami chcą efektywnie wdrażać edukację obywatelską.
Członkami partnerstwa tematycznego nr 5 są:
– Byczyńskie Stowarzyszenie Oświatowe „Tarcza”
– Centrum Edukacji Obywatelskiej
– Federacja Inicjatyw Oświatowych
– Fundacja „W rozwoju”.
– Fundacja Civis Polonus
– Fundacja Laboratorium Zmiany
– Polska Fundacja im. Roberta Schumana
Każdy z członków partnerstwa określił swoje oczekiwania, ale też możliwy wkład w działania całej grupy. Ważne, aby podejmować się zadań realnych i możliwych do zrealizowania przy posiadanych zasobach ludzkich. Członkami partnerstwa mogą być organizacje pozarządowe działające w Polsce, którym bliskie są działania w obszarze edukacji i oświaty. Kluczowa jest motywacja, aby organizacje te autentycznie chciały się włączyć w działania partnerstwa, które mają doprowadzić w dłuższym okresie czasu do wprowadzenia edukacji obywatelskiej do systemu edukacji formalnej.
Partnerstwa tematyczne stwarzają okazję do dyskusji, wymiany doświadczeń, ale nade wszystko do podejmowania konkretnych działań. Jakich i w jakim sposób, to już zależy od każdego partnerstwa indywidualnie. Ważne jednak, że platformą wspólną jest Strategiczna Mapa Drogowa Rozwoju Sektora Obywatelskiego w Polsce.
Dr Dorota Piechowicz-Witoń, inicjatorka partnerstwa tematycznego „Działania na rzecz wprowadzenia rzetelnej edukacji obywatelskiej do systemu edukacji formalnej (szkolnej)”.
Źródło: Sieć SPLOT