Ruszył serwis Transport pod Kontrolą. Pozwala śledzić przygotowania do inwestycji transportowych w całej Polsce i składać uwagi w momencie, kiedy jest na to czas.
Dla inwestycji, dla których istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko lub przeprowadzenie takiej oceny nakaże odpowiedni organ, wyznacza się co najmniej 3-tygodniowy okres, w którym można składać uwagi. Problem w tym, że w polskiej praktyce mało kto o tym wie. Mało kto jest w stanie regularnie przeglądać setki urzędowych ogłoszeń w BIP-ach wielu różnych urzędów. A ulotki, artykuły prasowe, tak zwane konsultacje społeczne – to wszystko rusza (jeśli w ogóle), kiedy jedyna prawnie wiążąca możliwość udziału społeczeństwa w procedurze dawno już minęła.
Zaradzić temu, przynajmniej w zakresie większych inwestycji transportowych, ma projekt Transport pod Kontrolą prowadzony przez Centrum Zrównoważonego Transportu i Fundację Normalne Miasto – Fenomen, finansowany ze środków EOG w ramach programu "Obywatele dla Demokracji". Serwis TpK monitoruje ogłoszenia urzędowe o inwestycjach transportowych we wszystkich województwach. Zakresem objęte są wszystkie inwestycje kolejowe, a z drogowych: wszystkie autostrady, drogi ekspresowe, drogi krajowe oraz wybrane drogi niższych kategorii. Dla każdej inwestycji zakładana jest jej podstrona, na której rejestrowany jest przebieg procedur administracyjnych z linkowaniem wszystkich ogłoszeń. Równolegle wieszane są wszystkie dostępne materiały o projekcie.
– Przede wszystkim staramy się pozyskać i udostępnić dokumentację środowiskową z Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska. Spakowany pakiet zajmuje zazwyczaj powyżej 1 GB, stąd pozyskanie go przez zwykłego mieszkańca jest kłopotliwe. My wieszamy całość na naszej stronie, z możliwością ściągnięcia wszystkich lub tylko wybranych plików – wyjaśnia Krzysztof Rytel, prezes CZT.
– Poza obszerną dokumentacją środowiskową CZT stara się pozyskiwać dokumentację techniczną od inwestorów i projektantów. Dla sporej liczby projektów drogowych GDDKiA prowadzi własne strony internetowe – i my je linkujemy. Projektowanie inwestycji kolejowych jest mniej zaawansowane, często dopiero się rozpoczyna. Wystąpiliśmy do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe o przekazywanie nam odebranych już opracowań i mamy zgodę na pilotaż w postaci materiałów dla trzech projektów, ale to trwa już od miesięcy i trudno powiedzieć, kiedy faktycznie je uzyskamy. Dlatego śledzimy też materiały przetargowe, w których zamieszczana jest dokumentacja techniczna – również będzie umieszczana. Chcielibyśmy, aby serwis stał się kompetentnym i możliwie kompletnym źródłem informacji o planowanych inwestycjach transportowych – wyjaśnia Rytel.
Dodatkową funkcją serwisu jest automatyczne informowanie o pojawiających się inwestycjach i terminach w procedurach administracyjnych. Zapisując się do tej usługi wybiera się rodzaj inwestycji oraz obszar geograficzny (województwo). W momencie, kiedy w serwisie pojawi się informacja o nowej inwestycji spełniającej kryteria lub pojawi się dla niej nowe wydarzenie (np. termin na złożenie uwag) subskrybenci uzyskają o tym informację e-mailem. Oprócz tego CZT analizuje pozyskaną dokumentację i samo składa uwagi w procedurze udziału społeczeństwa, a w razie potrzeby także odwołania od decyzji. Projekty tych wystąpień są publikowane w serwisie z wyprzedzeniem. Dzięki temu można z nich skorzystać pisząc własne.
Źródło: CZT