Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
6 kwietnia o godzinie 12:00 „przybite” zostały przez Obywateli dla Edukacji, przedstawicieli rodziców i związków zawodowych tezy - propozycje do obywatelskiej reformy edukacji.
Domagamy się:
- Traktowania edukacji jako dobra wspólnego o celach i metodach realizacji zależnych od względów merytorycznych, a nie interesów partyjnych.
- Przygotowania reformy edukacji w drodze prawdziwych konsultacji z uwzględnieniem potrzeb i opinii wszystkich interesariuszy zmian: uczniów, nauczycieli, rodziców, ekspertów.
- Rozpoczęcia reformy edukacji od zmian w systemie finansowania oświaty, a dopiero potem przygotowania nowej sieci szkolnej. Wprowadzanie najpierw nowej sieci szkolnej, a następnie nowych zasad finansowania oświaty jest marnowaniem pieniędzy podatników.
- Zmian w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Powinny one rozpoczynać reformę edukacji w obszarze metod i programów.
- Edukacji opartej na równości szans, wolnej od jakiejkolwiek formy dyskryminacji.
- Zwiększenia nacisku na rozwój edukacji przedszkolnej i obniżenie wieku obowiązku przedszkolnego z 6 lat na 4 lata. Wczesne wejście w edukację, a także kontakt z grupą rówieśniczą są najpewniejszym gwarantem sukcesu edukacyjnego dziecka.
- Włączenia opieki nad dziećmi do lat trzech w system edukacji, a nie opieki społecznej. Dzieci poniżej 3 roku życia także się uczą.
- Demokratyzacji szkół i edukacji w ramach obowiązującego prawa. Stwarzania przestrzeni i możliwości sprawnego funkcjonowania samorządów uczniowskich i rodzicielskich.
- Rozwijania sieci gminnych, powiatowych i wojewódzkich rad rodziców. Tworzenia rad młodzieżowych, mających realny wpływ na konsultowane zmiany oświatowe – zarówno na poziomie samorządowym, jak i ministerialnym.
- Stworzenia systemu wsparcia stowarzyszeń rodziców prowadzących szkoły i przedszkola. Traktowania innych niż samorządy organów prowadzących szkoły jako równoprawnych podmiotów, którym zgodnie z konstytucyjną zasadą pomocniczości samorządy i państwo są zobowiązane zapewnić właściwe warunki do funkcjonowania.
- Wprowadzania oceniania wspierającego i samooceny ucznia w miejsce oceniania cyfrowego. Ocenianie oparte na informacji zwrotnej pomaga się uczyć, a samoocena buduje poczucie własnej wartości.
- Odejścia od sztywnych i detalicznych podstaw programowych na rzecz dokumentów wskazujących jedynie główne cele i najważniejsze treści. Obecne podstawy powielają błędy poprzednich.
- Szerszego zastosowania metody projektu w nauczaniu – wykorzystującej aktywność uczniów, pomagającej im łączyć ze sobą elementy wiedzy, a nauczycielom – integrować treści między przedmiotami.
- Zwiększenia autonomii szkoły i instytucjonalnego wspierania zespołów nauczycielskich.
- Zmiany formuły egzaminów i włączenie w nie form otwartych lub uzupełnienie dotychczasowej formuły o dokumentowanie rozwoju ucznia przez portfolio. Obecna forma egzaminów nie uwzględnia wszystkich przedmiotów ze szkodą dla uczniów o specyficznych zdolnościach, a metoda testowa zawęża obszar do sprawdzania stopnia przyswojenia wiadomości.
Delegacja „Obywatele dla edukacji”
Elżbieta Tołwińska Królikowska, Federacja Inicjatyw Oświatowych
Teresa Ogrodzińska, Fundacja Rozwoju Dzieci im. A. J. Komeńskiego
Zofia Grudzińska, nauczycielka, Obywatele dla edukacji
Iga Kazimieczyk, Fundacja „Przestrzeń dla edukacji”
Irena Wóycicka, Instytut Bronisława Komorowskiego
Delegacja rodziców:
Dorota Łoboda, Aneta Gąsiorowska, ruch „Rodzice przeciwko reformie edukacji”
Delegacja związków zawodowych:
Krzysztof Baszczyński, Magdalena Kaszulanis
Źródło: info. nadesłana
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.