W Polsce temat testamentów jest nowy i – jak twierdzą eksperci - perspektywiczny. Coraz częściej zdarzają się osoby, które decydują się zapisać w testamencie swój majątek wybranej organizacji pozarządowej. Czerpiąc z doświadczeń piętnastu państw na świecie, od Australii przez Kanadę, Irlandię, Belgię, po Czechy, fundacja Polski Instytut Filantropii zainicjowała polską kampanię testamentową „Dobry Testament”.
Od kilku lat wzrasta zainteresowanie Polaków testamentami. Na portalach prawniczych, finansowych czy społecznych coraz częściej można znaleźć informacje, jak i gdzie sporządzić taki dokument. Ogólnopolskie dzienniki regularnie umieszczają dodatki o spadkach, a w eterze słychać wypowiedzi prawników omawiających zmiany w Księdze IV Kodeksu cywilnego dotyczącej spadków oraz udzielających porad, jak zabezpieczyć swój majątek na wypadek śmierci. Na rynku działają doradcy sukcesyjni, którzy pomagają w zarządzaniu majątkiem osób prywatnych oraz firm po śmierci właścicieli.
Testamenty mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania organizacji pozarządowych w państwach zachodnich. W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Australii fundusze pochodzące z zapisów testamentowych stanowią niekiedy nawet 50% budżetu podmiotów działających w trzecim sektorze.
W Polsce temat testamentów jest nowy i – jak twierdzą eksperci – perspektywiczny. Coraz częściej zdarzają się osoby, które decydują się zapisać w testamencie swój majątek wybranej organizacji pozarządowej. Czerpiąc z doświadczeń piętnastu państw na świecie, od Australii przez Kanadę, Irlandię, Belgię po Czechy, fundacja Polski Instytut Filantropii zainicjowała polską kampanię testamentową „Dobry Testament”.
Jej celem jest uświadomienie Polakom, jak ważne jest pisanie testamentów. A warto to robić, bo jak pokazują statystyki, osoby posiadające testament żyją zwykle dłużej i są bardziej zadowolone z życia. Drugi cel kampanii to promocja zapisów testamentowych, poprzez które możemy podzielić się dorobkiem swojego życia i fundować dzieła dla przyszłych pokoleń.
W kampanii uczestniczy dziewięć podmiotów: Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej, Diecezja Krakowska Zakonu Franciszkanów, Fundacja dr Clown, Fundacja VIVA! Akcja dla Zwierząt, Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO, Stowarzyszenie mali bracia Ubogich, Polska Akcja Humanitarna, SOS Wioski Dziecięce oraz WWF Polska, które połączył wspólny cel. Organizacje te przygotowały specjalną ofertę dla tych, którzy przez zapis testamentowy chcą wspierać ich działania.
Działania w ramach „Dobrego Testamentu” zaplanowane są na minimum pięć lat. Inicjatorzy kampanii podkreślają wprawdzie, że zmiana podejścia Polaków do testamentów może potrwać latami, ale doświadczenie innych państw pokazuje, że już w drugim roku kampanii pojawiają się pierwsze zapisy testamentowe na wybrane organizacje.
W pierwszych dwóch – trzech latach kampania będzie koncentrować się na promocji w ogólnopolskich mediach: dziennikach, tygodnikach oraz portalach internetowych, a także w Polskim Radiu i komercyjnych stacjach radiowych oraz na najmodniejszych blogach finansowych. Działania będą też obejmowały wykłady na Uniwersytetach Trzeciego Wieku i spotkania edukacyjne z innymi grupami społecznymi. Przewidywane są spoty ze znanymi Polakami oraz inne niebanalne formy promocji. Powstanie także broszura informacyjna, dystrybuowana na terenie całego kraju, poświęcona prawu spadkowemu i testamentom, a także organizacjom uczestniczącym w kampanii. W broszurze będzie można zapoznać się z wizją i celami tych organizacji oraz dowiedzieć się o kosztach działań przez nie podejmowanych.
Uczestnikiem kampanii „Dobry Testament” mogą być tylko podmioty spełniające następujące kryteria: mieć nieposzlakowaną opinię, działać etycznie i zgodnie z prawem, nie być w konflikcie interesów oraz posiadać przejrzyste finanse. Ich działania muszą przyczyniać się do wzrostu zaufania społecznego do trzeciego sektora, co w konsekwencji powinno przełożyć się na wzrost zainteresowania Polaków organizacjami pozarządowymi i zwiększenie liczby osób regularnie je wspierających.