Szykuj się do RODO! Kiedy i jaka zgoda na przetwarzanie danych osobowych
Do przetwarzania danych osobowe konieczna jest tak zwana przesłanka legalizacyjna, to znaczy konkretna podstawa do tego, aby móc dane przetwarzać. W RODO jest sześć takich przesłanek. Zobacz z czym związane jest stosowanie jednej z nich – ZGODY na przetwarzanie danych osobowych.
Kiedy zbieramy ZGODY na przetwarzanie danych osobowych?
Organizacja pozarządowa, która chce przetwarzać dane osobowe (np. dane swoich darczyńców, wolontariuszy, pracowników) musi mieć tzw. przesłankę legalizacyjną – czyli spełniać określone warunki. RODO wskazuje 6 przesłanek – warunków. Wymienia je artykuł 6 RODO.
Zgodę stosujmy kiedy nie ma możliwości zastosowania innej przesłanki legalizacyjnej – tzn. kiedy nie spełniamy żadnego innego warunku spośród warunków wskazanych w art. 6 ust. 1 RODO.
(więcej o przesłankach legalizacyjnych – innych niż zgoda - napiszemy w kolejnym materiale)
Czym jest ZGODA na przetwarzanie danych osobowych?
Rozporządzenie zawiera definicję legalną zgody. Artykuł 4 punkt 11 RODO stanowi, że zgoda musi łącznie spełniać cztery warunki. Musi być:
- dobrowolna;
- konkretna;
- świadoma;
- jednoznaczne wyrażać wolę.
Co oznacza dobrowolność ZGODY?
Dobrowolność zgody jest oceniana w kontekście sytuacyjnym. Jako punkt wyjścia należy przyjąć tezę, że jeżeli odmowa udzielania zgody wywoła negatywne konsekwencje dla odmawiającej osoby, to nie będzie to zgoda dobrowolna. Konsekwencje te mogą być różnorakie: od zwiększenia ceny produktu lub usługi, aż po brak możliwości uczestnictwa w projekcie.
Badając dobrowolność szczególną uwagę należy zwrócić na sytuacje, w których nie ma równowagi między administratorem i osobą, od której pozyskiwane są dane. Taka sytuacja może np. wystąpić podczas pracy z grupami defaworyzowanymi.
Warto również pamiętać, że dobrowolność zgody jest związana z jej formą. Kiedy, przykładowo, uczestnictwo w wycieczce organizowanej przez NGO jest warunkowe - udział w wycieczce zależy od udzielenia zgody na przetwarzanie danych dla celów marketingowych - to w takim przypadku zgoda nie będzie uznawana za dobrowolną. Aby spełnić ten warunek (dobrowolności) konieczne jest takie sformułowanie treści zgody, aby brak jej wyrażenia nie uniemożliwiał uczestnictwa w wydarzeniu (zgoda na zbieranie danych, koniecznych do zorganizowania wyjazdu, oddzielona od zgody na przetwarzanie danych do celów marketingowych).
Co oznacza konkretność ZGODY?
Konkretność zgody odnosi się do jej precyzyjnego sformułowania. Zgoda powinna wprost wskazywać cele, w jakich dane będą przetwarzane. Za konkretną nie jest uważana zgoda, która jest częścią umowy, a także zgoda będąca częścią regulaminów świadczenia usług.
Możliwość wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych powinna być wyraźnie rozdzielona od treści normatywnej umów lub innych aktów.
Co oznacza, że ZGODA ma być świadoma?
Zgoda jest świadoma, jeśli osoba, która ją wyraża zostanie poinformowana:
- kto będzie przetwarzał jej dane osobowe,
- w jakim celu będą przetwarzane,
- jakie uprawnienia jej przysługują.
Kiedy wyrażenie woli dotyczące ZGODY jest jednoznaczne?
Milczenie lub brak działania nie oznacza zgody. Zgoda nie może być również opcją domyślną (np. domyślnie odznaczona w formularzu internetowym).
Sposób złożenia zgody
Co powinna zawierać ZGODA?
Nie ma żadnego wzoru zgody na przetwarzanie danych osobowych. W wytycznych Grupy Roboczej art. 29 można znaleźć informację, że zgoda powinna zawierać co najmniej:
- tożsamość administratora – dane podmiotu, który decyduje o celach i zasadach przetwarzania danych. W kontekście NGO będą to dane podmiotu, np. stowarzyszenia lub fundacji, a nie dane zarządu, ponieważ ten działa w imieniu osoby prawnej;
- cel każdej operacji przetwarzania, dla której prosi się o zgodę – tu wskazujemy po co nam dane określonej osoby: np. dla celów statystycznych, marketingu swoich usług lub wysyłania informacji o zbieraniu 1%;
- jakie dane będą zbierane i wykorzystywane – wskazujemy te, które osoba dostarcza bezpośrednio (np. wpisując do formularza swoje imię i nazwisko) oraz pozyskiwane pośrednio (np. adres IP);
- informacje o prawie do wycofania zgody (o wycofaniu / odwołaniu zgody piszemy poniżej);
- informacje na temat wykorzystywania danych do decyzji opartych jedynie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowania – jeżeli przetwarzamy dane w ten sposób to należy poinformować o tym osobę, która nam dane przekazuje;
- jeżeli zgoda dotyczy przekazywania - informacje na temat możliwych zagrożeń związanych z przekazywaniem danych do krajów trzecich. Tę informację należy przekazać tylko w wypadku, gdy brak jest decyzji Komisji Europejskiej stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony w kraju, do którego dane są przekazywane.
Odwołanie zgody
RODO w art. 7 ust. 3 wskazuje, że zgoda może być odwołana w każdym momencie. Wycofanie zgody musi być równie łatwe jak jej wyrażenie. Nie można nakładać negatywnych konsekwencji z tytułu cofnięcia zgody.
Odwołanie wywołuje skutek natychmiastowy, czyli od momentu otrzymania oświadczenia woli w tym zakresie nie można przetwarzać danych osoby. Odwołanie nie wywołuje skutków wstecz. To znaczy, że operacje przetwarzania danych, które były dokonane w czasie gdy zgoda obowiązywała, są zgodne z prawem.
Każda zgoda na przetwarzanie danych osobowych, którą organizacja pozarządowa pozyska od danej osoby, może zostać odwołana.
Ważność już pozyskanych zgód po wejściu w życie RODO
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23