Sztuka debatowania – jak turniej Fundacji Court Watch Polska zmienia edukację prawną?
Memy polityczne, finansowanie klubów sportowych, reprezentowanie oskarżonych wyłącznie przez obrońców z urzędu i popkulturowy wizerunek prawników – o tym debatowali finaliści VI Turnieju Debat Oksfordzkich Fundacji Court Watch Polska. Jakie przyniosło to efekty?
Do VI edycji Turnieju Debat Oksfordzkich o Tematyce Społeczno-Prawnej przystąpiło 128 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Drużyny z ośmiu szkół zakwalifikowały się do finału:
II Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Olsztynie,
I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku,
I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie,
VII Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Poznaniu,
XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie,
II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie,
II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowie,
III Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Krakowie.
– Nasz turniej to nie tylko forma rywalizacji, ale przede wszystkim sztuka precyzyjnego formułowania argumentów, zdolność skutecznego przekazywania myśli oraz umiejętność wysłuchiwania drugiej strony. To właśnie te umiejętności stanowią punkt centralny każdej edycji – zapewnia Zofia Branicka, pomysłodawczyni i główna koordynatorka turnieju.
Wśród finałowych tez pojawiły się takie zagadnienia jak funkcjonowanie memów politycznych, prawo do korzystania z pomocy obrońcy w sprawach karnych, finansowanie klubów sportowych i popkulturowy wizerunek prawników. Organizatorzy podkreślają, że tezy te zostały wybrane ze względu na ich aktualność i znaczenie dla współczesnego społeczeństwa. Teza o niewspieraniu finansowym klubów sportowych przez podmioty publiczne skłania do refleksji nad rolą państwa w finansowaniu lokalnych inicjatyw. Podczas gdy pytanie o pełną reprezentację oskarżonych przez obrońców z urzędu w sprawach karnych porusza kwestię równości dostępu do wymiaru sprawiedliwości. Stanowisko związane z konsekwencjami popularyzacji memów politycznych oraz krytyczne spojrzenie na popkulturowy wizerunek prawników ukierunkowują debaty na obszary wpływu kultury masowej na percepcję i funkcjonowanie systemu prawnego.
– Każda debata to nie tylko szansa na zwycięstwo, ale przede wszystkim okazja do nauki, rozwoju i zdobywania umiejętności, które przydadzą się w dorosłym życiu – podkreśla Zofia Branicka.
Dodatkowym atutem Turnieju Debat Oksfordzkich Fundacji Court Watch Polska jest szansa dla szkół na wzmocnienie pozytywnego wizerunku. Uczestnictwo w prestiżowym turnieju nie tylko podnosi rangę szkoły, ale również staje się źródłem dumy dla uczniów, nauczycieli i całej społeczności szkolnej.
– Turniej świetnie edukuje w zakresie społeczno-prawnym. Bardzo duża część debatantów idzie później studiować prawo w Polsce i za granicą. Biorący udział otrzymują więc podwójną korzyść: informację zwrotną co do jakości mów i sposobu debatowania oraz informację zwrotną od prawników zasiadających w panelu co do merytorycznej wartości wypowiedzi. Podczas poprzedniego turnieju kilku sędziujących prawników gratulowało mi mądrych uczniów. Było to bardzo miłe. Wiem też, że niektóre uczestniczki turnieju zostały rozpoznane później, przygotowując moot court. Dlatego wydarzenie to nie tylko pełne zdrowych emocji zawody debatanckie, ale też szansa dla uczniów, którzy w przyszłości będą szukali np. praktyk w kancelariach – Joanna Maciąg, jedna z opiekunek zwycięskiej drużyny i nauczycielka w XXXIII LO w Warszawie.
Turniej wsparło wielu partnerów i sponsorów, wśród nich warto wyróżnić partnera głównego, Ambasadę Niemiec i partnerów strategicznych, międzynarodową kancelarię Allen & Overy oraz firmę Oknoplast. Każde z czterech eliminacji rozgrywało się w przestrzeniach sądów a wielki finał miał miejsce w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.
Skład jury, złożony z doświadczonych ekspertów debat, prawników i przedstawicieli firm partnerskich, stanowił wartość dodaną dla uczestników. Co więcej, debatanci otrzymali także wsparcie Zespołu Merytorycznego w formie szkoleń, profesjonalnej koordynacji na każdym etapie i dbałości o prawidłowy przebieg turnieju.
– Serdecznie zapraszamy szkoły, uczniów i nauczycieli do udziału w kolejnej edycji. To niepowtarzalna okazja, aby rozwijać umiejętności debatowania, poszerzać horyzonty i być częścią społeczności zafascynowanej sztuką argumentacji. To w pewnym sensie też edukacyjna przygoda, która może zmienić spojrzenie na świat – Zofia Branicka.
Źródło: Fundacja Court Watch Polska