Szóste miejsce polskich uczniów w międzynarodowych pomiarach wiedzy obywatelskiej
Polscy gimnazjaliści zajęli wysokie, szóste miejsce w międzynarodowym badaniu International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), którego celem jest pomiar wiedzy obywatelskiej i postaw nastolatków wobec spraw publicznych. Badanie zrealizowano w 2009 roku w 38 krajach z pięciu kontynentów.
W tym największym międzynarodowym pomiarze wiedzy obywatelskiej wzięło udział ponad 140 000 uczniów i 62 000 nauczycieli z przeszło 5 000 szkół. Odpowiedzi nauczycieli i dyrektorów szkół pokazują, w jakich warunkach odbywa się nauczanie obywatelskie i jakich treści dotyczy. Na testy i pytania odpowiadali uczniowie 8. poziomu nauczania - w Polsce byli to uczniowie II klasy gimnazjum. Ranking krajów, uwzględniający wyniki uczniów w teście wiedzy i umiejętności obywatelskich pokazuje, jak szkoły i instytucje wychowawcze przygotowują młodzież do pełnienia ról obywatelskich. Zebrane dane pozwalają również ocenić rolę rodziny i mediów w tej ważnej dziedzinie edukacji.
W przeprowadzonym w 2009 roku badaniu na czele pierwszej dziesiątki znaleźli się uczniowie ze Skandynawii: Finowie, Duńczycy i Szwedzi. Czwarte i piąte miejsce przypadło uczniom z Korei Południowej i Tajwanu. Szóste miejsce polskich uczniów zasługuje na uznanie, szczególnie na tle wyników młodzieży z krajów o długiej i nieprzerwanej tradycji demokratycznych rządów, takich jak Szwajcaria, Anglia czy Belgia.
Analiza rozkładu wyników w poszczególnych społeczeństwach pokazuje, że stosunkowo duża część polskich nastolatków może się poszczycić znaczną wiedzą o polityce i sprawach społecznych. Wynik na najwyższym, trzecim poziomie uzyskało 41% polskich uczniów, podczas gdy np. w Austrii 29%, a w Czechach 28% badanych nastolatków.
Polska drugi raz uczestniczy w tym ważnym międzynarodowym badaniu wiedzy i obywatelskich postaw uczniów (po raz pierwszy brała w nim udział w 1999 r.).
Uczestnictwo Polski było możliwe dzięki pomocy i funduszom, które wyłożyło Ministerstwo Edukacji Narodowej, opłacając polską składkę współfinansowaną ze środków Komisji Europejskiej. Koszty przygotowania narzędzi i zbierania danych w Polsce poniosło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zaś odpowiedzialność za poprawną realizację polskiej części badania przyjęła fundacja - Instytut Badań nad Podstawami Demokracji.
Nad opisaniem oraz wyjaśnieniem prawidłowości ujawnionych w badaniu pracuje zespół w składzie: prof. Krzysztof Koseła z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Narodowy Koordynator Badania ICCS w Polsce, prof. Anna Wiłkomirska z Wydziału Pedagogicznego UW, dr hab. Roman Dolata i dr hab. Anna Zielińska z Wydziału Pedagogicznego UW, dr Krystyna Siellawa-Kolbowska z Wydziału Nauk Humanistycznych SGGW oraz mgr Jakub Cichosz z firmy badawczej 4P Research Mix. Sp. z. o. o. z Warszawy.
Źródło: www.men.gov.pl