Szkoły pełne pozytywnej energii, czyli relacja z działalności "szkół z klimatem"
Druga edycja konkursu grantowego „Szkoła z klimatem”, organizowanego w ramach programu edukacyjnego „Klimat dla Ziemi, ciepło dla Warszawy” Fundacji Nasza Ziemia i firmy Vattenfall Heat Poland została rozstrzygnięta, a zwycięskie projekty są właśnie realizowane w pięciu warszawskich placówkach. A zatem, co słychać w „szkołach z klimatem”?
W Przedszkolu nr 88 "Pod zielonym listkiem" przedszkolaki wraz
z opiekunami realizują projekt "Dbamy o klimat". Przedszkole
zakupiło rośliny, które posadzono w ogrodzie i oznaczono
specjalnymi tabliczkami, dzięki czemu dzieci zapoznają się z nimi i
nauczą się je właściwie pielęgnować. Odbyła się wycieczka do
gospodarstwa agroturystycznego, gdzie m. in. obserwowano zmiany w
przyrodzie zachodzące wskutek wzrostu temperatury na Ziemi.
Działalność rozpoczęła gazetka przedszkolna pt. „Zielony listek”, w
której w przystępny sposób poruszana jest tematyka ochrony
środowiska i klimatu.
W Szkole Podstawowej nr 68, realizującej projekt "Aktywni dla
klimatu", spisano Kodeks Ekologa, mający stanowić zobowiązanie
szkoły do promowania wiedzy o oszczędzaniu energii. Kodeks wymienia
cele, powiązane z konkretnymi działaniami, które uczniowie i
nauczyciele zamierzają wspólnie realizować. Podczas wycieczki do
elektrociepłowni Żerań, będącej własnością spółki Vattenfall,
uczniowie poznali tajniki produkcji energii elektrycznej i
cieplnej, a także ekologiczne rozwiązania technologiczne stosowane
w zakładzie. Za pieniądze uzyskane ze sprzedaży makulatury
zakupiono rośliny, które wzbogaciły przyszkolny Zielony Ogród
Nauki.
W Gimnazjum nr 132 energicznie prowadzone są prace nad
kontynuacją projektu grantowego z zeszłego roku pt. "Zarządzamy
energią w naszym mieszkaniu - i my zmniejszamy globalne
ocieplenie". Uczniowie klas trzecich wystąpili w roli instruktorów
i wprowadzili pierwszoklasistów w problematykę projektu oraz
przedstawili zasady oszczędzania energii elektrycznej i cieplnej.
Poprzez wspólną intensywną dyskusję ustalono dziesięć pytań, które
będą stanowić treść ankiety. Przygotowano projekt ulotki z
pytaniami, rozwieszono plakaty informujące o terminach ankiety i
rozpoczęto ankietowanie w poszczególnych szkołach i w społeczności
lokalnej.
Gimnazjum nr 118 aktywnie działa w ramach projektu „Działaj z
energią dla klimatu”. Dla międzygimnazjalnego konkursu dotyczącego
zmian klimatu, będącego głównym przedmiotem projektu, pozyskano
honorowy patronat Burmistrza Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy. Każda
szkoła w dzielnicy otrzymała zaproszenie do wzięcia udziału w
ekologicznej rywalizacji w postaci tematyki i regulaminu zadań
konkursowych oraz terminarzu konkursów. W ramach etapu szkolnego
przeprowadzono lekcje na temat nieracjonalnego wykorzystywania
energii w domu, szkole i pracy. Zrealizowano już dwa zadania
konkursowe: na najlepszy plakat pod hasłem „Jak zmieniamy klimat” i
projekt naklejki lub zakładki do książki pod hasłem „Oszczędzaj
energię - świeć przykładem”.
Nie próżnuje również zespół realizatorski projektu „Żyj
ekologicznie, chroń środowisko, oszczędzaj energię” z Gimnazjum nr
- Grupa gimnazjalistów przygotowała ankietę pt. „Czy w moim domu
oszczędzam” oraz przeprowadziła ją wśród mieszkańców dzielnicy
Ursus i uczniów szkoły. Aktualnie trwa opracowanie wyników ankiety,
które zostaną skomentowane i opublikowane. Trwają prace na ulotką
edukacyjno-informacyjną „Kilka zasad oszczędzania energii na co
dzień”. Zgłaszane są kolejne interesujące prace do konkursu
literackiego na opowiadanie „Gołąbki w 2100 roku” oraz do konkursu
plastycznego na najlepszy plakat.
Źródło: Fundacja Nasza Ziemia