Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Między wrześniem a październikiem br. w Szopinku pod Zamościem odbyły się cztery spotkania w ramach szkolenia „ABC przedsiębiorczości III”. W szkoleniu udział wzięło 15 pań z Szopinka i okolic. Szkolenie poprowadziła trenerka edukacji finansowej Małgorzata Piróg, przy wsparciu trenerki Marzeny Maziarczyk.
Szkolenie zorganizowane zostało w ramach projektu „ABC przedsiębiorczości III. Edukacja finansowa dla mieszkańców wsi i małych miast”. Projekt prowadzony jest przez Fundację Wspomagania Wsi we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Jego celem jest rozbudzenie zainteresowania przedsiębiorczością, a także wzrost poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu otwierania i prowadzenia własnej firmy u 900 mieszkańców wsi i miast (do 20 tys. mieszkańców) w wieku 16+ z całej Polski.
Reklama
W szkoleniach uczestniczyły kobiety – rolniczki, które szukają dodatkowego źródła dochodu wykorzystując swój wolny czas oraz umiejętności. Część uczestniczek to osoby bezrobotne, zarejestrowane w urzędzie pracy. Ostatnia grupa to kobiety, które pracują etatowo, ale chcą przejść na własną działalność gospodarczą i kobiety, które działalność już prowadzą, ale chcą ją zmodyfikować lub się dokształcić – mówi Marzena Maziarczyk, trenerka prowadząca zajęcia.
Takie szkolenia są potrzebne, dla większości naszych uczestniczek założenie własnej firmy to zupełnie nieznany temat. Przygotowanie biznesplanu budzi największe obawy, na początku zajęć uczestnicy deklarują, że na pewno go nie wykonają. Oczywiście, na koniec zajęć każda osoba ma swój biznesplan ułożony i okazuje się, że nie było to takie straszne, trzeba mieć tylko odpowiednie narzędzia. Te narzędzia, materiały pomocnicze przekazuje nam, trenerom i uczestnikom, Fundacja Wspomagania Wsi, w formie papierowej i elektronicznej. Aczkolwiek należy zaznaczyć, że nie wszyscy uczestnicy szkoleń korzystają z Internetu, toteż materiały papierowe są szczególnie przydatne. W tej grupie w Szopinku jest kilka osób które są zdecydowane na założenie lub kontunuowanie przerwanej działalności gospodarczej. Cieszy nas to – dodaje Marzena Maziarczyk.
Tematyka szkoleń obejmuje kompleksowo kwestie założenia firmy (co należy wiedzieć udając się do „jednego okienka), poprzez tworzenie i indywidualne konsultowanie biznesplanu, wizję przedsiębiorstwa, analizę opłacalności. Nacisk kładziony jest także na reklamę i marketing w małej firmie, kwestie zarządzania i kryzysów w działalności gospodarczej.
Prowadzę już działalność gospodarczą, zajmuję się rękodziełem, ale te warsztaty były dla mnie bardzo cenne. Dały mi nowy pogląd na prowadzenie firmy – mówi Agata Piwko, artystka i rękodzielniczka, właścicielka Pracowni Rękodzieła "Agaart " (www.agatapiwko.pl)
Do tej pory nie analizowałam aż tak bardzo zysków czy strat w firmie, nie robiłam biznesplanu, dla mnie jest to nowe. Założyłam firmę z pasji, zajmuję się rękodziełem i pracuję głównie w domu, ale także prowadzę warsztaty w terenie. Mój mąż również pracuje w domu, także kwestie łączenia życia zawodowego i domowego, o których dziś rozmawialiśmy, są mi szczególnie bliskie i chciałabym się nad nimi głębiej zastanowić i je rozdzielić – dodaje Agata Piwko.
Miałam już styczność z działalnością gospodarczą, mój mąż prowadzi firmę stolarską, i dzięki szkoleniu jest mi łatwiej go zrozumieć – mówi Iwona Duda, pedagog specjalny. Rozumiem, czemu musi być zdyscyplinowany i tak uważny w prowadzeniu firmy, rozumiem czemu tyle starań i skrupulatności wkłada w prowadzenie ksiąg rachunkowych. Już kilkakrotnie przymierzałam się do założenia własnej działalności gospodarczej, myślałam o założeniu ośrodka wczesnej interwencji, ale po zrobieniu biznesplanu na tym szkoleniu wiem, że to co zamierzałam jest nierealne do wykonania i nieopłacalne. Muszę bardziej racjonalnie i skrupulatnie do tematu podejść, zbadać rynek. Nasz region nie jest zamożny, z pracą jest trudno, zatem znalezienie własnej niszy jest najważniejsze, trzeba się „wstrzelić” żeby osiągnąć sukces – dodaje Iwona Duda.
Pracuję w szpitalu jako położna, na zmiany, także w nocy, mam już dorosłe dzieci, zatem mam więcej wolnego czasu w ciągu dnia. Praca w szpitalu jest trudna, to duży fizyczny wysiłek, zatem trudno mi będzie pracować do samej emerytury – mówi Marzena Proć.
Od kilku lat myślę o założeniu własnej firmy, w ramach której mogłabym wspierać osoby starsze. Posiadam umiejętności medyczne, zrobiłam także kurs opiekuna medycznego, mam prawo jazdy. Społeczeństwo w regionie się starzeje, ale jest dużo osób, które nie chcą mieszkać w domu seniora, i przy niewielkim wsparciu z zewnątrz mogą mieszkać w swoim własnym domu. Takie osoby potrzebują np. wykonania drobnych zabiegów medycznych, zastrzyków, opatrzenia ran, ale także zrobienia większych zakupów, zawiezienia do lekarza, na spotkanie, może zajęcia dla seniorów, wydarzenia kulturalne, czy po prostu towarzyszenia w domu. Przed szkoleniem byłam zupełnie „zielona”. Słyszałam słowo „przychód” i myślałam, że to wszystko dla mnie! Nigdy się tym nie interesowałam, a na szkoleniu nawet wypracowałam biznesplan, który potwierdził, że warto taką działalność rozpocząć. Myślę, że moja firma powstanie w ciągu najbliższych pięciu lat – szacuje Marzen Proć.
Szkolenie w Szopinku to dziewiętnaste spotkanie w ramach projektu „ABC przedsiębiorczości III”. Projekt trwa do końca marca 2017 roku. Docelowo 40 trenerów edukacji finansowej przeprowadzi 60 szkoleń w całej Polsce – mówi Monika Słotwińska-Łychota z Fundacji Wspomagania Wsi, koordynatorka projektu.
Do projektu zapraszamy osoby, które stoją lub wkrótce staną wobec konieczności znalezienia źródła dochodu, bezrobotnych, powracających na rynek pracy, także tych którzy swoją działalność gospodarczą zawiesili i chcą do niej wrócić. Doświadczenie Fundacji Wspomagania Wsi pokazuje, że w małych miejscowościach brakuje rzetelnej i łatwo dostępnej wiedzy na temat przedsiębiorczości i prowadzenia własnej firmy. Do tego dochodzą obawy przed skomplikowanymi przepisami i formalnościami. Poprzez szkolenia, a także naszą stronę internetową i artykuły tam zamieszczane, poprzez poradniki chcemy tę wiedzę przybliżyć w możliwie przystępnej formie – dodaje koordynatorka.
Terminy i miejsca szkoleń edukacji finansowej dostępne są na stronie www.edufin.pl
Spis trenerów edukacji finansowej, którzy prowadzić będą warsztaty dla minimum piętnastoosobowych grup, znajduje się na stronie www.edufin.pl/index.php/trenerzy
Publikacje, artykuły i inne informacje, przydatne podczas planowania i prowadzenia własnej firmy znajdują się na stronie głównej projektu: www.edufin.pl Zapraszamy do udziału w projekcie!
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.