Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
(PAP) 68 proc. respondentów w odpowiedzi na pytanie „Jakie rozwiązanie przyjąć w sytuacji, gdy samorząd nie radzi sobie z utrzymaniem szkoły?” uznało, że prowadzenie szkoły powinno się przekazywać innym organom, np. lokalnemu stowarzyszeniu rodziców - tak wynika z grudniowego badania CBOS.
- Zaproponowane przez nas zmiany w ustawie o systemie oświaty
idą właśnie w tym kierunku – mówiła w czasie konferencji prasowej
Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej.
Na konferencji prasowej, zorganizowanej 8 stycznia w MEN, Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej i Krzysztof Stanowski, podsekretarz stanu odnieśli się do najnowszych wyników badania opinii publicznej na temat problemu likwidacji szkół.
Ankieterzy CBOS pytali m.in. co zrobić w sytuacji, gdy szkoła jest zagrożona likwidacją. Aż 68 proc. respondentów uważa, że lepszym rozwiązaniem niż likwidacja placówki jest jej przekazanie na przykład stowarzyszeniu rodziców. - Bardzo ważne jest również, że aż 75 proc. rodziców, mających dzieci w wieku 6 lat i starsze, jest przekonanych, że warto przekazać szkołę, a nie ją likwidować – zauważył wiceminister Stanowski.
92 proc. badanych uważa, że warunkiem przekazania placówki innemu podmiotowi jest to, że taka szkoła musi być bezpłatna. - To bardzo istotny element proponowanych przez nas zmian ustawy o systemie oświaty. Mają one zagwarantować, że te szkoły nadal będą publiczne, czyli powszechnie dostępne i bezpłatne – podkreślał wiceminister Krzysztof Stanowski.
Jeszcze więcej, bo aż 93 proc. ankietowanych jest przekonanych, że zmiana organu prowadzącego musi być związana z zagwarantowaniem uczniom co najmniej takiego samego poziomu edukacji jak w szkole prowadzonej przez samorząd. Zdecydowana większość pytanych (85 proc.) jest również zdania, że warto użyczyć budynek szkoły, w którym w dalszym ciągu uczyłyby się dzieci.
- Projekt ustawy o systemie oświaty gwarantuje, że to samorząd jest dysponentem majątku. Balibyśmy się sytuacji, w której majątek jest przekazywany i byłoby go trudno odzyskać, gdyby pojawiły się kłopoty z prowadzeniem szkoły. Znaczna część społeczeństwa podziela te obawy – tłumaczył Krzysztof Stanowski.
Z badań przygotowanych przez CBOS wynika również, że duża część ankietowanych chciałaby gwarancji, by uczący w szkole nauczyciele pozostali w placówce nawet po jej przekazaniu innemu podmiotowi.
84 proc. respondentów jest zdania, że nauczyciele powinni mieć gwarancję kontynuacji zatrudnienia.
- To bardzo istotne, aby taka zmiana nie wiązała się z utratą pracy przez nauczycieli, którzy są związani z lokalną społecznością. Wypracowane zostało rozwiązanie, które daje dużą szansę kontynuacji zatrudnienia – podkreślał wiceminister Krzysztof Stanowski.
Podczas konferencji poruszono także kwestię finansowania przez państwo przekazywanych szkół. Jak tłumaczyła minister Katarzyna Hall, zasadnicze zmiany w ustawie o systemie oświaty zakładają, że taka szkoła będzie finansowana od dnia jej przejęcia, a nie - jak obecnie - od początku kolejnego roku kalendarzowego.
- Nie ma wątpliwości, że taka szkoła powinna być finansowana z budżetu państwa, powinna być finansowana na podobnych zasadach jak ta szkoła, która funkcjonowała wcześniej – mówiła minister Katarzyna Hall. - Chodzi nam o to, aby doprowadzić do sytuacji, w której z punktu widzenia dzieci, rodziców i nauczycieli nic się nie zmieni. Po przekształceniu szkoły w tej samej klasie spotykają się ci sami nauczyciele z tymi samymi dziećmi, a na wywiadówkę przychodzą ci sami rodzice – podkreślali wspólnie ministrowie.
Sondaż CBOS został przeprowadzony między 4 a 10 grudnia 2008 r. na reprezentatywnej próbie 1011 dorosłych Polaków w ramach badania „Aktualne problemy i wydarzenia”. Zmiany przepisów dotyczących likwidowania szkół i przekazywania ich innym organom prowadzącym niż jednostki samorządu znajdują się w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty, nad którą obecnie obraduje Sejm.
Proponowane zmiany zakładają m.in. możliwość przekazania szkoły bez jej uprzedniego zlikwidowania w drodze uchwały jednostki samorządu innym podmiotom, takim jak np. stowarzyszenia rodziców. Nowelizacja gwarantuje równocześnie, że szkoła taka nadal pozostanie publiczna, powszechna i bezpłatna, a w przypadku problemów nowego organu z jej prowadzeniem, samorząd będzie musiał przejąć ją z powrotem. Możliwość przekazywania szkół nie będzie zwalniała w żaden sposób samorządów z obowiązków ustalania sieci szkół publicznych.
Źródło: www.men.gov.pl
O przekazywaniu szkół czytaj także: Kto komu da szkołę
Na konferencji prasowej, zorganizowanej 8 stycznia w MEN, Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej i Krzysztof Stanowski, podsekretarz stanu odnieśli się do najnowszych wyników badania opinii publicznej na temat problemu likwidacji szkół.
Ankieterzy CBOS pytali m.in. co zrobić w sytuacji, gdy szkoła jest zagrożona likwidacją. Aż 68 proc. respondentów uważa, że lepszym rozwiązaniem niż likwidacja placówki jest jej przekazanie na przykład stowarzyszeniu rodziców. - Bardzo ważne jest również, że aż 75 proc. rodziców, mających dzieci w wieku 6 lat i starsze, jest przekonanych, że warto przekazać szkołę, a nie ją likwidować – zauważył wiceminister Stanowski.
92 proc. badanych uważa, że warunkiem przekazania placówki innemu podmiotowi jest to, że taka szkoła musi być bezpłatna. - To bardzo istotny element proponowanych przez nas zmian ustawy o systemie oświaty. Mają one zagwarantować, że te szkoły nadal będą publiczne, czyli powszechnie dostępne i bezpłatne – podkreślał wiceminister Krzysztof Stanowski.
Jeszcze więcej, bo aż 93 proc. ankietowanych jest przekonanych, że zmiana organu prowadzącego musi być związana z zagwarantowaniem uczniom co najmniej takiego samego poziomu edukacji jak w szkole prowadzonej przez samorząd. Zdecydowana większość pytanych (85 proc.) jest również zdania, że warto użyczyć budynek szkoły, w którym w dalszym ciągu uczyłyby się dzieci.
- Projekt ustawy o systemie oświaty gwarantuje, że to samorząd jest dysponentem majątku. Balibyśmy się sytuacji, w której majątek jest przekazywany i byłoby go trudno odzyskać, gdyby pojawiły się kłopoty z prowadzeniem szkoły. Znaczna część społeczeństwa podziela te obawy – tłumaczył Krzysztof Stanowski.
Z badań przygotowanych przez CBOS wynika również, że duża część ankietowanych chciałaby gwarancji, by uczący w szkole nauczyciele pozostali w placówce nawet po jej przekazaniu innemu podmiotowi.
84 proc. respondentów jest zdania, że nauczyciele powinni mieć gwarancję kontynuacji zatrudnienia.
- To bardzo istotne, aby taka zmiana nie wiązała się z utratą pracy przez nauczycieli, którzy są związani z lokalną społecznością. Wypracowane zostało rozwiązanie, które daje dużą szansę kontynuacji zatrudnienia – podkreślał wiceminister Krzysztof Stanowski.
Podczas konferencji poruszono także kwestię finansowania przez państwo przekazywanych szkół. Jak tłumaczyła minister Katarzyna Hall, zasadnicze zmiany w ustawie o systemie oświaty zakładają, że taka szkoła będzie finansowana od dnia jej przejęcia, a nie - jak obecnie - od początku kolejnego roku kalendarzowego.
- Nie ma wątpliwości, że taka szkoła powinna być finansowana z budżetu państwa, powinna być finansowana na podobnych zasadach jak ta szkoła, która funkcjonowała wcześniej – mówiła minister Katarzyna Hall. - Chodzi nam o to, aby doprowadzić do sytuacji, w której z punktu widzenia dzieci, rodziców i nauczycieli nic się nie zmieni. Po przekształceniu szkoły w tej samej klasie spotykają się ci sami nauczyciele z tymi samymi dziećmi, a na wywiadówkę przychodzą ci sami rodzice – podkreślali wspólnie ministrowie.
Sondaż CBOS został przeprowadzony między 4 a 10 grudnia 2008 r. na reprezentatywnej próbie 1011 dorosłych Polaków w ramach badania „Aktualne problemy i wydarzenia”. Zmiany przepisów dotyczących likwidowania szkół i przekazywania ich innym organom prowadzącym niż jednostki samorządu znajdują się w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty, nad którą obecnie obraduje Sejm.
Proponowane zmiany zakładają m.in. możliwość przekazania szkoły bez jej uprzedniego zlikwidowania w drodze uchwały jednostki samorządu innym podmiotom, takim jak np. stowarzyszenia rodziców. Nowelizacja gwarantuje równocześnie, że szkoła taka nadal pozostanie publiczna, powszechna i bezpłatna, a w przypadku problemów nowego organu z jej prowadzeniem, samorząd będzie musiał przejąć ją z powrotem. Możliwość przekazywania szkół nie będzie zwalniała w żaden sposób samorządów z obowiązków ustalania sieci szkół publicznych.
Źródło: www.men.gov.pl
O przekazywaniu szkół czytaj także: Kto komu da szkołę
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.