Sześć polskich szkół wybranych w międzynarodowym programie "Szkoły z mocą zmieniania świata"
Zespół polskich i zagranicznych ekspertów wybrał 6 polskich szkół do udziału w programie Szkoły z mocą zmieniania świata. Program skupia 400 wyjątkowych szkół z całego świata, w których uczniowie, nauczyciele i rodzice udowadniają, że każdy może kształtować i zmieniać swoje otoczenie. Program jest realizowany przez Fundację Ashoka we współpracy z Fundacją BGK.
Są w Polsce szkoły, w których uczniowie wskazują, czego i jak chcieliby się uczyć oraz jak ma wyglądać ich szkoła. Szkoły, w których lekcje prowadzi się podczas górskich wędrówek albo zaczyna się je od swobodnego czytania. Nauczyciele i rodzice stawiają w nich na rozwój umiejętności społecznych, empatię i kreatywność. Teraz 6 takich szkół z Polski dołączyło do międzynarodowego programu Szkoły z mocą zmieniania świata prowadzonego przez Fundację Ashoka we współpracy z Fundacją BGK.
Do programu zostały wybrane (szczegółowe informacje w załączniku):
- Szkoła Podstawowa w Konarach (woj. małopolskie),
- Zespół Szkół w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie),
- Montessori Mountain School w Przyłękowie (woj. śląskie),
- Gimnazjum nr 1 w Gdyni (woj. pomorskie),
- Szkoła Podstawowa nr 4 w Ełku (woj. warmińsko-mazurskie)
- Zespół Szkół No Bell w Konstancinie (woj. mazowieckie).
– Moc zmieniania świata pozwala kształcić dzieci do wyzwań, które przyniesie przyszłość przygotowując je do licznych zmian. Chcemy, żeby młodzi ludzie opuszczali szkoły wyposażeni w umiejętności, które czynią ich gotowymi do współpracy i działania na rzecz wspólnego dobra – tłumaczy Agata Stafiej-Bartosik, prezes Ashoki w Polsce. To ważne choćby dlatego, że szkoły wyższe, które uzyskały ten status, jak na przykład Northampton University w Wielkiej Brytanii, cieszą się poziomem zatrudnienia absolwentów na poziomie 96%.
Do wyboru 6 najlepszych przyczynił się zespół międzynarodowych ekspertów Ashoki pod przewodnictwem Williama Cartera nadzorującego pracę Ashoki na kontynencie afrykańskim oraz polscy członkowie panelu po indywidualnych rozmowach z dyrektorkami szkół. - W Fundacji BGK zależy nam na tym, by szkoła kształtowała przyszłych pracowników, przedsiębiorców i obywateli świadomych swojej siły i wpływu. Szkoła powinna być miejscem, które pokazuje, że system (podstawa programowa) tworzy pewne ramy, ale w tym ramach jest ogromna przestrzeń. Miejscem, które tworzą (a nie tylko w nim są) uczniowie, nauczyciele, kadra pomocnicza, rodzice, lokalni przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, by młodzież nauczyła się analizować, porównywać, patrzeć krytycznie na otoczenie i nie bała wyrażać się swoich opinii. Dzieci powinny poczuć, że innym ludziom warto ufać i na tym zaufaniu powinny budować swoją wspólnotę – mówi Adrianna Lepka, prezes Fundacji BGK.
Źródło: info. nadesłana