Towarzystwo Miłośników Lubatowej realizuje projekt „Wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich nadzieją na lepszy start w dorosłe życie”
Głównym celem realizacji projektu jest zapobieganie marginalizacji młodzieży wiejskiej ze wsi Lubatowa poprzez wyrównywanie ich szans edukacyjnych. Projekt adresujemy do grupy młodzieży w wieku od 13 do 18 lat ze wsi Lubatowa pochodzących z rodzin o niskim statucie materialnym lub zagrożonych marginalizacją. Partnerem w projekcie będzie Klub Słowackich Turystów Doliny a Hory, z którym podpisaliśmy umowę partnerską – wyjaśnia Stanisław Zając, prezes Towarzystwa Miłośników Lubatowej, koordynator projektu.
Projekt zakłada realizację czterech modułów w okresie od października 2009 do lipca 2010. Wszystkie zajęcia odbywają się raz w tygodniu po dwie godziny (w sumie 24 godziny dla modułu).
I – nauka tańca towarzyskiego (październik – grudzień 2009)
II – warsztaty rzemiosła i rękodzieła artystycznego (styczeń - marzec 2010)
III – innowacyjna nauka języka obcego (kwiecień - czerwiec 2010)
IV – spotkanie z dziedzictwem kulturowym Słowacji (lipiec 2010)
Cele i zadania projektu zakładają połączenie elementów nauki, zdrowia, kultury w jeden spójny program działania. Ponieważ większość uczestników projektu nie miała ze sobą wcześniej kontaktu, pierwsze działania projektu (I moduł) nauka tańca, będzie w tym przypadku czynnikiem integracyjnym. Naukę poprowadzi wykwalifikowana i wyspecjalizowana kadra pedagogiczno - instruktorska na hali sportowej w Szkole Podstawowej w Lubatowej.
II moduł obejmować będzie cykl warsztatów z rzemiosła i rękodzieła artystycznego. Zajęcia te odbywać się będą od stycznia do marca, poprowadzą je osoby, które zajmują się tym na co dzień, bowiem jest to dla nich życiowa pasja. Młodzież będzie mogła wykazać się w różnych formach plastycznych czy artystycznych, typu: wyroby z siana, rzeźba, malowanie obrazów itp. Dzięki temu uczniowie poznają zarówno teoretyczne podstawy danej techniki, jak i charakter i sposób ich wykonania.
III moduł związany będzie z nauką języka obcego. Zajęcia te będą miały innowacyjny charakter i odbywać się będą w dwóch grupach po 15 osób. Wychodząc z założenia, iż „przyroda uczy najpiękniej” część tych zajęć miałaby miejsce w terenie, w czasie wycieczek z lektorem i przewodnikiem po okolicznych wzgórzach. Taka forma prowadzenia zajęć nie tylko pomoże w praktycznym poznaniu słownictwa, ale będzie miała także aspekt zdrowotny.
IV moduł obejmuje spotkanie z dziedzictwem kulturowym Słowacji. W tym celu zostanie zorganizowany czterodniowy wyjazd na Słowację. Uczestnikami tego wyjazdu będzie grupa 15 osób, które w poszczególnych modułach wykażą się największym zaangażowaniem lub najlepiej napiszą test językowy kończący III etap projektu (po 5 osób z każdego modułu).
W trakcie pobytu za granicą młodzież miałaby możliwość uczestniczenia w spotkaniach z członkami Klubu Słowackich Turystów Doliny a Hory oraz wykładach, między innymi na temat kultury słowackiej, problemów lokalnej młodzieży, a także będzie miała możliwość wspólnego udziału w wycieczkach krajoznawczych.
Dodatkowo w czasie trwania projektu zostaną przeprowadzone wykłady krajoznawczo-edukacyjne na temat dziedzictwa kulturowego i krajoznawstwa Polski i Słowacji.
Źródło: Towarzystwo Miłośników Lubatowej