Światowe technologie w rękach polskich organizacji pozarządowych. Sukces BridgeCamp 2010
Jak monitorować poczynania partii politycznych? Jak nie dać się „zhakować”, czy też jak przedstawić dane dotyczące minionej powodzi na interaktywnych mapach? Na te pytania w miniony poniedziałek znalazło odpowiedź 200 organizacji pozarządowych.
BridgeCamp, międzynarodowa konferencja dla przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz branży IT, choć eksperymentalna, zakończyła się pełnym sukcesem. Pierwszy dzień konferencji podzielony był na bloki dla polskich i zagranicznych prelegentów i pokazywał możliwości, jakie dają najnowsze technologie internetowe. Wykorzystanie Internetu przy zbieraniu funduszy, czy też wykorzystanie portali internetowych do sprawnej i skutecznego monitoringu aktywności polityków to jedne z nielicznych tematów, które zostały poruszone w trakcie tego spotkania.
Kluczowym elementem konferencji BridgeCamp były prelekcje zagranicznych gości, którzy na międzynarodowej scenie NGO osiągnęli wiele sukcesów. Tony Bowden, legenda brytyjskich organizacji pozarządowych opowiedział o swoich działaniach oraz zamieszaniu, które nimi wywołał w brytyjskiej polityce, a Zuzana Wienk, nominowana w plebiscycie Woman of Courage Award Departamentu Stanu USA opowiadała o swoim wachtdogu - organizację mającą na celu monitorowanie źródeł finansowania partii politycznych na Słowacji.
Kolejnym prelegentem była Juliana Rotich z Kenii, która zaprezentowała projekt Ushahidi wykorzystywany w Polsce na przykład przez fundację Klon/Jawor oraz NGO.pl. Ushahidi to internetowa platforma umożliwiająca obrazowe prezentowanie dowolnych danych na interaktywnych, internetowych mapach; był on wykorzystywany między innymi w trakcie trzęsienia ziemi na Haiti. Z kolei dla specjalistów z branży IT nowością była prelekcja Stefana Marsiske, który w pełny pasji sposób ukazał możliwości “zhakowania” większości popularnych internetowych narzędzi by stały się jeszcze bardziej przyjazne i bezpieczne dla użytkownika.
Drugi dzień BridgeCamp upłynął pod znakiem warsztatów. Jakub Górnicki z Fundacji Polak 2.0, która zorganizowała BridgeCamp mówi wprost: „Konferencja bez przeprowadzenia warsztatów nie byłaby kompletna. To właśnie dzięki nim możemy zaimplementować najciekawsze z prezentowanych rozwiązań i ulepszyć działania NGOsów w Polsce”. Dzięki temu warsztaty skierowane były nie tylko do fundacji chcących rozwinąć swoją działalność w Internecie, ale także do tych, które chciały tę przygodę rozpocząć. Tematyka warsztatów obejmowała Social Media (przykładowo jak działać na Facebooku), ale także jak wdrożyć Ushahidi, czy Campsite – rozbudowany i interaktywny system zarządzania treścią dla wydawnictw oraz dziennikarzy związanych nie tylko z organizacjami pozarządowymi.
Fundacja Polak 2.0, której celem jest promowanie najnowszych technologii w życiu codziennym zapewnia, że to nie ostanie tego typu spotkanie. Kolejne - już w styczniu.
Źródło: BridgeCamp