Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Języki programowania przestają być domeną wąskiego grona specjalistów o zaawansowanych kompetencjach. 11 października, w trakcie interaktywnych warsztatów #SuperKoders zorganizowanych przez Orange, dzieci z czterech krajów udowodniły, że kodowania można nauczyć się w każdym wieku.
Młodzi ludzie wysoko oceniają swoje kompetencje, ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni możliwości cyfrowych w edukacji i rozwoju osobistym – wynika z badania „Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce” przeprowadzonego dla Fundacji Orange. Chociaż przeciętny nastolatek spędza w sieci ponad 2,5 godziny dziennie, niewielu stosuje bardziej kreatywne formy wykorzystania nowych technologii, takie choćby jak edytowanie zdjęć (25% respondentów), filmów (10%), muzyki (9%). Tymczasem szacunki Komisji Europejskiej nie pozostawiają złudzeń – do 2015 roku na rynku pracy będzie brakować 900 tysięcy specjalistów z zakresu ICT. Dlatego ważne jest, aby już teraz wspierać młodych ludzi w zdobywaniu cyfrowych kompetencji, w tym tych związanych z programowaniem.
Aby zachęcić dzieci do zapoznania się z podstawami kodowania oraz rozwijania kreatywności i umiejętności logicznego myślenia, Orange zainicjował projekt #SuperKoderzy. Adepci programowania w wieku 11-13 lat z Francji, Rumunii, Hiszpanii i Polski wspólnie stworzyli animowane aplikacje przy pomocy narzędzia Scratch, poznając tym samym podstawy kodowania. W trakcie wideokonferencji z rówieśnikami z innych krajów, zaprezentowali efekty swojej pracy i podzielili się wrażeniami z pierwszych kroków w świecie programowania.
W #SuperKoderach w Polsce wzięły udział dzieci, które na co dzień rozwijają swoje pasje w Pracowniach Orange – multimedialnych świetlicach, utworzonych w 50 niewielkich miejscowościach. Fundacja Orange od dwóch lat wspiera użytkowników i liderów Pracowni w zdobywaniu nowych kompetencji, a do udziału w warsztatach zaprosiła 50 młodych przedstawicieli najaktywniejszych cyfrowo społeczności: z Czarnego (woj. pomorskie), Firleja, Niedrzwicy Dużej, Czerniejowa (woj. lubelskie) i Tarnowskiej Woli (woj. łódzkie). Zajęcia poprowadzili trenerzy z Fundacji z CoderDojo Polska, którzy w kolejnym etapie projektu odwiedzą dzieci miesiąc po warsztatach, aby wspierać je w dalszym pogłębianiu umiejętności kodowania. "Nauka programowania przez zabawę pozwala dzieciom kreatywnie spędzić czas oraz odnaleźć się w świecie nowych technologii w roli aktywnych twórców, a nie jedynie biernych odbiorców. W trakcie warsztatów SuperKoderzy z czterech krajów odkryli swoje „supermoce”, dzięki którym będą mogli świadomie wykorzystywać potencjał nowych technologii, a w przyszłości lepiej odnaleźć się na rynku pracy" – podkreśla Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.
Akcja #SuperKoderzy wpisuje się w Europejski Tydzień Kodowania (11-17 października), podczas którego miliony Europejczyków w ramach oddolnych inicjatyw poznają podstawy programowania. Autorem pomysłu na skalę światową jest grupa młodych doradców ds. agendy cyfrowej przy Komisarz Neelie Kroes. Uzyskali oni poparcie sieci narodowych Liderów Cyfryzacji, którzy są jej nieformalnymi ambasadorami.
Więcej informacji o inicjatywie #SuperKoderzy na: http://supercoders.orange.com
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.