Wydarzenie CSR i ESG® – od ludzi dla ludzi, które odbyło się 13 września 2023 roku, po raz kolejny udowodniło, że współpraca biznesu z organizacjami pozarządowymi jest możliwa. Opis minionej edycji znajdziesz na stronie www.CSRiESG.pl, natomiast w tym tekście postanowiłem przybliżyć genezę współpracy z NGOsami obecnymi na wydarzeniu, prezentując ogrom przygotowań, jaki wykonały niektóre organizacje zaangażowane w projekt.
Od ponad 3 lat Fundacja Pro NGO promuje ideę współpracy NGO i biznesu, edukując organizacje pozarządowe oraz zapraszając biznes do większego zaangażowania i otwartości na rzecz trzeciego sektora. Dylematy i „łatki” przypięte do NGOsów nie ułatwiają realizacji obranego kierunku. Dlaczego? Często słyszę nieoficjalnie na początku rozmów z firmami, że organizacje pozarządowe nie mają dobrego wizerunku. Główne zarzuty, jakie padają względem tej grupy to:
a) proszą wyłącznie o pieniądze,
b) stanowią grupę roszczeniowych podmiotów,
c) działają nieprofesjonalnie,
d) nie rozumieją języka i zasad funkcjonowania biznesu,
e) nie są transparentne,
f) są nachalne i nie przyjmując odmowy.
Każda zmiana to proces
Zmiana sposobu myślenia biznesu o organizacjach to proces, który stanowi jeden z celów działań Fundacji Pro NGO. Przez projekty edukacyjne, szkolenia, ale również organizację wydarzeń prezentujemy zmiany, jakie dokonały się w trzecim sektorze w czasie funkcjonowania Fundacji.
Z dumą obserwuję zmianę mentalną wśród osób zarządzających NGOsami, które coraz mocniej wnikają w świat biznesu, poznając jego cele, zasady funkcjonowania. Organizacje wykonują krok po kroku „zadanie domowe”, zgłębiając tematy CSR, wolontariatu pracowniczego, a nawet dostrzegając miejsce dla siebie w obszarze dostarczania wskaźników ESG.
Zrozumienie potencjalnego partnera przez NGO ma bezpośredni wpływ na to, co organizacja jest w stanie mu zaoferować w ramach współpracy. Im lepiej zna jego oczekiwania, tym lepiej dopasuje wachlarz propozycji odpowiadający na realne potrzeby, zwiększając tym samym szansę na podjęcie wspólnych działań i ich jakościową realizację.
Podczas obserwacji chęć zmiany dostrzegłem także po stronie biznesu. Wśród uczestników wydarzenia CSR i ESG® – od ludzi dla ludzi 2023, z którymi miałem okazję porozmawiać, zauważam pewnego rodzaju „zderzenie” z realiami. Traktowane czasami „drugorzędnie”, wręcz od niechcenia nawiązywane rozmowy z NGO przybrały inny wymiar. Trzeci sektor postrzegany przez biznes z dystansem miał szansę udowodnić, że jest gotowy na współpracę. To właśnie się zadziało podczas wydarzenia!
Przygotowani do targów i wystąpień przedstawiciele NGO w sposób profesjonalny, z należytą wiedzą i kompetencjami przybliżali firmom autorskie projekty i funkcjonowanie swoich organizacji w sposób, który prezentował wartość dla biznesu, możliwość uzupełnienia jego celów i realizacji działań z obszarów CSR i HR. Osoby obecne na wydarzeniu posiadały wiedzę m.in. z obszaru CSR, znały potrzeby biznesu dotyczące integracji, budowania poczucia przynależności czy też tworzenia zgranych zespołów. Na naszych oczach świat NGO ulega ewolucji, która popycha go w objęcia firmowe, celem budowania współprac i rozwoju na rzecz beneficjentów.
Ścieżka, którą musi pokonać Twoja organizacja
Zrozumienie wzajemnych potrzeb i wartości otwiera drogę do wspólnych działań. Przygotowanie do tego etapu to ścieżka, którą należy pokonać wspólnie z zespołem organizacji pozarządowej. Od czego warto ją rozpocząć? Moim zdaniem:
1. Edukacja pracowników i zdobycie podstawowej wiedzy na temat firm, rodzajów współpracy z NGO oraz obowiązujących trendów. Ten punkt możesz osiągnąć m.in. dzięki Poradnikowi Kompas NGO.
2. Analiza obecnego stanu organizacji i gotowości do współpracy z firmami – zastanów się, czy Twoja organizacja rozumie, jak działają firmy, jest w stanie realizować projekty wpisujące się w cele biznesowe oraz czy dotychczas podjęliście działania, aby zaprosić biznes do współpracy.
3. Opracowanie celu i planu jego realizacji – określ cele współpracy z firmami (finansowe, merytoryczne, wolontariat pracowniczy) i zaplanuj ich realizację, biorąc pod uwagę, że firmy przygotowują plany i budżety raz do roku (najczęściej wrzesień-listopad) oraz że decyzje podejmowane są zazwyczaj w okresie od 2 do 6 tygodni.
4. Dostosowanie lub stworzenie ofert, materiałów informacyjnych dopasowanych do biznesu – przejrzyj stronę, prezentacje, wizytówki i sprawdź, czy posługujesz się właściwą nomenklaturą, prezentujesz liczby, określasz potrzeby oraz wartości, jakie zapewnisz firmie podczas współpracy.
5. Obserwacja, ewaluacja, zgłębianie wiedzy – minimum raz na pół roku sprawdzaj, jakie zmiany przyniosły ostatnie miesiące, co możesz zmodyfikować, aby ulepszyć ofertę, pytaj firmy o odbiór oferty i jakość realizowanej współpracy. Współpraca z firmami jest jak żywy organizm, nad którym należy czuwać cały czas.
Swoje zadanie domowe odrobiło wiele organizacji pozarządowych, które pojawiły się w roli wystawcy targów branżowych towarzyszących wydarzeniu CSR i ESG® – od ludzi dla ludzi. W okresie przygotowawczym, przez kilka tygodni, a nawet miesięcy, korzystali oni ze wsparcia Fundacji Pro NGO oraz mojej wiedzy i doświadczenia, aby jak najlepiej przygotować się do spotkania z firmami.
Jak przebiegał ten proces?
Przeprowadzenie audytów projektów oraz organizacji to początek drogi, który owocuje wypracowaniem wspólnie z zarządem organizacji dalszego planu działania. W kolejnym kroku rozmawiamy o projektach, analizuję ich potencjał, uwypuklam mocne strony i definiuję te słabe, aby organizacja zyskała obiektywną opinię na temat prowadzonych działań. To na tym etapie wprowadzane są zmiany i rekomendacje, a organizacja może wykluczyć elementy marnotrawstwa. Posiadając pełne założenia, w formie warsztatu wypracowujemy merytoryczny kształt ofert, które następnie są opracowywane jako strony internetowe lub prezentacje. Zwieńczeniem tych działań jest opracowanie planu promocji, komunikacji oraz dotarcia do firm, z którymi mamy szansę zrealizować wspólne działania.
Zmiana
Sukces nie przychodzi sam, lecz przynosi podwójną satysfakcję, kiedy otwierając się na biznes i przygotowując do współpracy z firmami, możemy dostrzec pierwsze rezultaty i… zrozumienie. Zrozumienie płynące od nas do biznesu i w drugą stronę. Mamy misję i cel, które w partnerstwie mogą być realizowane i wspierane przez firmy. Synergia.
Od rozmowy wszystko się zaczyna, dlatego z nadzieją na owocny dialog setek uczestników wydarzenia CSR i ESG® – od ludzi dla ludzi rozpoczynamy pracę nad kolejną edycją projektu. Biznes poszukuje NGOsów gotowych do wspólnej przygody i współpracy. Organizacje pozarządowe wiedzą, w jaki sposób pomagać beneficjentom i potrzebują w tym zakresie wsparcia. Dołączyliśmy do tego technologię, aby skalować pomoc. Ta wizja towarzyszy nam w 2023 roku. Jestem przekonany, że przyniesie ona rezultaty oraz zainicjuje liczne współprace w modelu win-win.