Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
W kolejnym odcinku strukturalnej szkółki prezentujemy podstawowe informacje na temat Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany
Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (tzw. ZPORR) finansowany jest z dwóch europejskich funduszy
strukturalnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego [ERDF] i Europejskiego Funduszu
Społecznego [EFS]. Dlatego też działania w nim zaprojektowane można podzielić na dwa typy:
działania "twarde" (działania o charakterze inwestycyjnym) i działania
"miękkie" (mające doprowadzić do zmian społecznych - takich jak poprawa poziomu
wykształcenia czy zmniejszenie zagrożenia wykluczeniem społecznym w pewnych grupach).
ZPORR (co odróżnia go od pozostałych programów operacyjnych) nie jest on programem o charakterze ogólnopolskim. Każdy region (czyli każde województwo) miał obowiązek wypracować własną strategię rozwoju, uwzględniającą specyficzne problemy regionu. Każdy region realizuje więc swój własny program rozwoju, dokonuje selekcji projektów zgłaszanych na swoim terenie i wreszcie ma swoje własne Komitety: Sterujący i Monitorujący. Warto na marginesie wspomnieć, że właśnie o te komitety, a ściślej o zaproszenie do nich organizacji pozarządowych, toczyły się na poziomie regionalnym zaciekłe niekiedy boje, nie zawsze zakończone zresztą porozumieniem czy zwycięstwem.
ZPORR (co odróżnia go od pozostałych programów operacyjnych) nie jest on programem o charakterze ogólnopolskim. Każdy region (czyli każde województwo) miał obowiązek wypracować własną strategię rozwoju, uwzględniającą specyficzne problemy regionu. Każdy region realizuje więc swój własny program rozwoju, dokonuje selekcji projektów zgłaszanych na swoim terenie i wreszcie ma swoje własne Komitety: Sterujący i Monitorujący. Warto na marginesie wspomnieć, że właśnie o te komitety, a ściślej o zaproszenie do nich organizacji pozarządowych, toczyły się na poziomie regionalnym zaciekłe niekiedy boje, nie zawsze zakończone zresztą porozumieniem czy zwycięstwem.
Cele ZPORR-u
Głównym celem tego
programu jest "stworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie
marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi
gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z
UE". Konkretnie konkurencyjność poszczególnych regionów będzie się budować poprzez: rozbudowę
i modernizację transportu, inwestycje w ochronę środowiska oraz w obiekty szkolnictwa wyższego i
ochrony zdrowia. Ponadto nacisk będzie położony na rozwój społeczeństwa informacyjnego, wspomaganie
prac badawczo-rozwojowych i innowacyjnych oraz potencjału regionów w zakresie kultury i turystyki.
Jeśli chodzi o inwestycje w ludzi, to wzmocniony ma być system edukacji, szkoleń i usług doradczych
przygotowujących mieszkańców regionów do nowych warunków na rynku pracy oraz wspierane będzie
zakładanie własnych przedsiębiorstw.
Jak będzie mierzony wzrost konkurencyjności regionów? Podstawowym miernikiem będzie tempo wzrostu poziomu PKB na mieszkańca poszczególnych województw w Polsce w stosunku do średniej UE.
Niektóre obszary będą wzięte na celownik w sposób szczególny (zwłaszcza w priorytecie 2 i 3): to tereny o najmniej korzystnych warunkach rozwojowych, czyli tam, gdzie jest najniższy poziom PKB na mieszkańca i najwyższy poziom bezrobocia strukturalnego. Są to:
Jak będzie mierzony wzrost konkurencyjności regionów? Podstawowym miernikiem będzie tempo wzrostu poziomu PKB na mieszkańca poszczególnych województw w Polsce w stosunku do średniej UE.
Niektóre obszary będą wzięte na celownik w sposób szczególny (zwłaszcza w priorytecie 2 i 3): to tereny o najmniej korzystnych warunkach rozwojowych, czyli tam, gdzie jest najniższy poziom PKB na mieszkańca i najwyższy poziom bezrobocia strukturalnego. Są to:
-
obszary wiejskie (zwłaszcza we wschodniej Polsce) oraz tereny byłych PGR-ów (Polska północna);
- obszary, gdzie upadły gałęzie przemysłu (lekkiego - np. w Łodzi, wydobywczego węgla kamiennego - Górny Śląsk, hutniczego - Kraków, Górny Śląsk, stoczniowego - Szczecin, Trójmiasto, obronnego i motoryzacyjnego);
- zdegradowane społecznie i ekonomicznie miasta i dzielnice miast (zwłaszcza miast powyżej 100 tys. mieszkańców);
- zdegradowane obszary poprzemysłowe i powojskowe (występujące na terenie całej Polski).
Priorytety i działania w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwój
Regionalny
ZPORR podzielony
jest na cztery priorytety i - tak jak w pozostałych programach operacyjnych - każdy z nich z kolei
podzielony jest na działania. Priorytet 4 - Pomoc techniczna jest przeznaczony wyłącznie dla
urzędów "obsługujących" program, nie będzie więc omawiany.
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu
konkurencyjności regionów (Priorytet 1) składa się
z:
działania
1.1:Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego
-
poddziałanie: Infrastruktura drogowa
-
poddziałanie: Infrastruktura transportu publicznego
działania 1.2:Infrastruktura ochrony
środowiska
działania 1.3:Regionalna infrastruktura społeczna
działania 1.3:Regionalna infrastruktura społeczna
- poddziałanie: Regionalna infrastruktura edukacyjna
- poddziałanie: Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia
działania 1.4: Rozwój turystyki i
kultury
działania 1.5:Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
działania 1.6: Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach
działania 1.5:Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
działania 1.6: Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach
Realizacja
Priorytetu 1 ma przyczynić się do wzmocnienia obecnych mocnych stron regionów za pomocą dużych
inwestycji. Dlatego też przede wszystkim wspierane będą działania zmierzające do budowy i
modernizacji dróg o znaczeniu regionalnym (łączących ważne centra gospodarcze), a także ulic w
miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, w tym także obwodnic, mostów, tuneli. W miastach powyżej 50
tys. poprawione lub stworzone mają być sieci transportu publicznego.
W aglomeracjach (powyżej 500 tys. - warszawska, górnośląska) kluczowe będą działania integrujące transport szynowy (np. tramwaj, metro) z innymi formami transportu (np. lotniskami, autobusami) oraz zakup taboru.
W zakresie ochrony środowiska przewidziano inwestycje (od 1 do 10 mln. euro) w zakresie ochrony wód, powietrza, gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych oraz wsparcie zarządzania ochroną środowiska (np. tworzenie baz danych czy systemów informacji).
Inwestycje w szkolnictwo to budowa, rozbudowa i modernizacja szkół wyższych (także szkół artystycznych), prowadzących działalność dydaktyczną, naukową, badawczo-rozwojową (dotyczy to np. pomieszczeń dydaktycznych, bibliotek, laboratoriów, wyposażenia oraz innych obiektów służących prowadzeniu działalności naukowej i badawczej, obiektów sportowych, campusów). Zmodernizowane i wyposażone mają zostać ośrodki zdrowia i szpitale (nie będą budowane nowe placówki).
Rozwój turystyki i kultury ma być osiągnięty poprzez projekty o znaczeniu regionalnym i krajowym, takim jak: budowa i modernizacja infrastruktury turystycznej, ochrona dziedzictwa kulturowego (np. zabytków), rozwój systemów informacji turystycznej i kulturalnej dla turystów zagranicznych i krajowych, przygotowanie i wdrożenie regionalnych programów promocji turystycznej i kulturalnej, w tym kampanie promocyjne i imprezy towarzyszące w Polsce i za granicą. W wyjątkowych przypadkach może to być także budowa czy rozbudowa i modernizacja infrastruktury związanej z kulturą, sportem i rekreacją, pod warunkiem, że w znaczący sposób wpłynie to na rozwój gospodarczy regionu i zaowocuje utworzeniem stałych miejsc pracy.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego na poziomie regionalnym ma się dokonać poprzez projekty zapewniające lokalnie szerokopasmowy dostęp do Internetu, w tym podłączenie sieci w miejscach publicznych i stworzenie tam punktów dostępu do Internetu; projekty prowadzące do zastosowania komputerów i Internetu w placówkach publicznych (oświatowych, ochrony zdrowia) i wprowadzenia technologii (np. elektronicznego obiegu dokumentów) i usług elektronicznych dla obywateli przez administrację samorządową.
W aglomeracjach (powyżej 500 tys. - warszawska, górnośląska) kluczowe będą działania integrujące transport szynowy (np. tramwaj, metro) z innymi formami transportu (np. lotniskami, autobusami) oraz zakup taboru.
W zakresie ochrony środowiska przewidziano inwestycje (od 1 do 10 mln. euro) w zakresie ochrony wód, powietrza, gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych oraz wsparcie zarządzania ochroną środowiska (np. tworzenie baz danych czy systemów informacji).
Inwestycje w szkolnictwo to budowa, rozbudowa i modernizacja szkół wyższych (także szkół artystycznych), prowadzących działalność dydaktyczną, naukową, badawczo-rozwojową (dotyczy to np. pomieszczeń dydaktycznych, bibliotek, laboratoriów, wyposażenia oraz innych obiektów służących prowadzeniu działalności naukowej i badawczej, obiektów sportowych, campusów). Zmodernizowane i wyposażone mają zostać ośrodki zdrowia i szpitale (nie będą budowane nowe placówki).
Rozwój turystyki i kultury ma być osiągnięty poprzez projekty o znaczeniu regionalnym i krajowym, takim jak: budowa i modernizacja infrastruktury turystycznej, ochrona dziedzictwa kulturowego (np. zabytków), rozwój systemów informacji turystycznej i kulturalnej dla turystów zagranicznych i krajowych, przygotowanie i wdrożenie regionalnych programów promocji turystycznej i kulturalnej, w tym kampanie promocyjne i imprezy towarzyszące w Polsce i za granicą. W wyjątkowych przypadkach może to być także budowa czy rozbudowa i modernizacja infrastruktury związanej z kulturą, sportem i rekreacją, pod warunkiem, że w znaczący sposób wpłynie to na rozwój gospodarczy regionu i zaowocuje utworzeniem stałych miejsc pracy.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego na poziomie regionalnym ma się dokonać poprzez projekty zapewniające lokalnie szerokopasmowy dostęp do Internetu, w tym podłączenie sieci w miejscach publicznych i stworzenie tam punktów dostępu do Internetu; projekty prowadzące do zastosowania komputerów i Internetu w placówkach publicznych (oświatowych, ochrony zdrowia) i wprowadzenia technologii (np. elektronicznego obiegu dokumentów) i usług elektronicznych dla obywateli przez administrację samorządową.
Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (Priorytet
2) składa się z:
działania
2.1:Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia
ustawicznego w regionie
działania 2.2: Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne
działania 2.3: Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa
działania 2.4: Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi
działania 2.5: Promocja przedsiębiorczości
działania 2.6:Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy
działania 2.2: Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne
działania 2.3: Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa
działania 2.4: Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi
działania 2.5: Promocja przedsiębiorczości
działania 2.6:Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy
W odróżnieniu od
priorytetu 1 i 3 ZPORR, priorytet 2 obejmuje głównie tzw. działania miękkie, dotyczące bezpośrednio
ludzi, docelowo mające polepszyć warunki ich życia.
Jakie to są działania? Na przykład: szkolenia z języków obcych i nowych technologii, usługi doradcze wspierające karierę zawodową. Rolnikom, którzy chcą znaleźć zatrudnienie poza rolnictwem, oraz osobom, które są zagrożone utratą pracy w wyniku restrukturyzacji, oferowane mają być szkolenia i kursy przekwalifikowujące.Planowana jest także pomoc w pośrednictwie pracy. Upowszechniane mają być wyniki prowadzonych analiz regionalnych rynków pracy, aby kursów i szkoleń nie proponowano w ciemno. Przedsiębiorcy będą mogli starać się o subsydiowanie nowo utworzonych miejsc pracy dla tej grupy osób.
Przewidziane są także programy stypendialne dla młodych ludzi z terenów wiejskich, którzy z powodu złej sytuacji materialnej nie mogą iść na studia, oraz dla studentów, którzy z tych samych powodów nie mogą kontynuować nauki. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów mają być przeprowadzane praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach, dzięki czemu przyszli pracodawcy chętniej ich zatrudnią.
Innym pomysłem na zmniejszenie bezrobocia jest promocja samozatrudnienia. Dlatego osobom, które zamierzają rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej (także tym, którzy już są zarejestrowani) ma być zapewnione "kompleksowe wsparcie". Projektodawcami nie mogą być pojedyncze osoby, tylko instytucje udzielające takiego wsparcia potencjalnym przedsiębiorcom i przedsiębiorcom.
Konkretnie "wsparcie" oznacza: grupowe i indywidualne usługi doradcze, opiekę indywidualnego doradcy, kursy służące rozwijaniu umiejętności zawodowych i przekazywaniu know-how z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, w tym indywidualne doradztwo (coaching), materialne wsparcie pomostowe po rozpoczęciu działalności, jednorazowe wsparcie finansowe w celu uruchomienia przedsiębiorstwa. Dodatkowo szeroko promowane będą dobre przykłady i metody. Także w tym wypadku priorytetowo traktowane będą osoby odchodzące z rolnictwa, osoby zagrożone utratą pracy, zwłaszcza w skutek restrukturyzacji oraz młodzi (do 25 roku życia), jeszcze niezarejestrowani jako bezrobotni.
Rozwój przedsiębiorstw ma być także zapewniony przez wzrost innowacyjności. Będzie to możliwe dzięki wzmocnieniu bądź nawiązaniu współpracy między biznesem a sektorem badawczo-rozwojowym. Co to jest sektor badawczo-rozwojowy? To np. szkoły wyższe, ośrodki badawcze, instytuty naukowe i naukowo-badawcze, jednostki badawczo-rozwojowe, laboratoria, centra doskonalenia. Transfer "innowacji", czyli, jak się można domyślać, nowych technologii, technik, metod produkcji itp. ma się odbywać poprzez szkolenia, kursy, staże pracowników naukowych i absolwentów w przedsiębiorstwach, stypendia dla przyszłych doktorantów z dziedzin nauk ścisłych i technicznych oraz zbieranie danych i tworzenie baz danych. Tworzone (lub dostosowywane) mają być także Regionalne Strategie Innowacyjne.
Jakie to są działania? Na przykład: szkolenia z języków obcych i nowych technologii, usługi doradcze wspierające karierę zawodową. Rolnikom, którzy chcą znaleźć zatrudnienie poza rolnictwem, oraz osobom, które są zagrożone utratą pracy w wyniku restrukturyzacji, oferowane mają być szkolenia i kursy przekwalifikowujące.Planowana jest także pomoc w pośrednictwie pracy. Upowszechniane mają być wyniki prowadzonych analiz regionalnych rynków pracy, aby kursów i szkoleń nie proponowano w ciemno. Przedsiębiorcy będą mogli starać się o subsydiowanie nowo utworzonych miejsc pracy dla tej grupy osób.
Przewidziane są także programy stypendialne dla młodych ludzi z terenów wiejskich, którzy z powodu złej sytuacji materialnej nie mogą iść na studia, oraz dla studentów, którzy z tych samych powodów nie mogą kontynuować nauki. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów mają być przeprowadzane praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach, dzięki czemu przyszli pracodawcy chętniej ich zatrudnią.
Innym pomysłem na zmniejszenie bezrobocia jest promocja samozatrudnienia. Dlatego osobom, które zamierzają rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej (także tym, którzy już są zarejestrowani) ma być zapewnione "kompleksowe wsparcie". Projektodawcami nie mogą być pojedyncze osoby, tylko instytucje udzielające takiego wsparcia potencjalnym przedsiębiorcom i przedsiębiorcom.
Konkretnie "wsparcie" oznacza: grupowe i indywidualne usługi doradcze, opiekę indywidualnego doradcy, kursy służące rozwijaniu umiejętności zawodowych i przekazywaniu know-how z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, w tym indywidualne doradztwo (coaching), materialne wsparcie pomostowe po rozpoczęciu działalności, jednorazowe wsparcie finansowe w celu uruchomienia przedsiębiorstwa. Dodatkowo szeroko promowane będą dobre przykłady i metody. Także w tym wypadku priorytetowo traktowane będą osoby odchodzące z rolnictwa, osoby zagrożone utratą pracy, zwłaszcza w skutek restrukturyzacji oraz młodzi (do 25 roku życia), jeszcze niezarejestrowani jako bezrobotni.
Rozwój przedsiębiorstw ma być także zapewniony przez wzrost innowacyjności. Będzie to możliwe dzięki wzmocnieniu bądź nawiązaniu współpracy między biznesem a sektorem badawczo-rozwojowym. Co to jest sektor badawczo-rozwojowy? To np. szkoły wyższe, ośrodki badawcze, instytuty naukowe i naukowo-badawcze, jednostki badawczo-rozwojowe, laboratoria, centra doskonalenia. Transfer "innowacji", czyli, jak się można domyślać, nowych technologii, technik, metod produkcji itp. ma się odbywać poprzez szkolenia, kursy, staże pracowników naukowych i absolwentów w przedsiębiorstwach, stypendia dla przyszłych doktorantów z dziedzin nauk ścisłych i technicznych oraz zbieranie danych i tworzenie baz danych. Tworzone (lub dostosowywane) mają być także Regionalne Strategie Innowacyjne.
Rozwój lokalny (Priorytet 3) składa się z:
działania 3.1:
Obszary wiejskie
działania 3.2: Obszary podlegające restrukturyzacji
działania 3.3: Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe
działania 3.2: Obszary podlegające restrukturyzacji
działania 3.3: Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe
-
poddziałanie 3.3.1: Zdegradowane obszary miejskie
-
poddziałanie 3.3.2: Zdegradowane obszary poprzemysłowe i powojskowe
działania 3.4:
Mikroprzedsiębiorstwa
działania 3.5: Lokalna infrastruktura społeczna
działania 3.5: Lokalna infrastruktura społeczna
-
poddziałanie 3.5.1: Lokalna infrastruktura edukacyjna
-
poddziałanie 3.5.2: Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia
Działania
realizowane w ramach priorytetu 3 odzwierciedlają w dużym stopniu działania z priorytetu 1, są
prowadzone jednak na mniejszą skalę. I tak mogą być to inwestycje na obszarach wiejskich, w
ośrodkach poniżej 20 tys. mieszkańców, takie jak: zaopatrzenie w wodę, systemy odprowadzania i
oczyszczania ścieków, drogi powiatowe i gminne, gospodarka odpadami na obszarach małych miast i
wsi, likwidacja "dzikich" wysypisk, pozyskiwanie energii poprzez tworzenie lokalnych
systemów odnawialnych źródeł energii (np. energia słoneczna, energia wiatrowa, wodna, geotermalna,
energia organiczna / biomasa), ochrona powietrza (np. modernizacja i rozbudowa publicznych systemów
ciepłowniczych), przygotowanie terenów publicznych pod inwestycje, lokalna infrastruktura
przeciwpowodziowa.
W dziedzinie kultury i turystyki inwestycje powinny dotyczyć ośrodków ponad 5 tys. (wyjątkowo mogą być to mniejsze miejscowości, które są "lokalnymi biegunami wzrostu gospodarczego") oraz mieć wpływ na rozwój gospodarczy na lokalną skalę. Może to być np. rewitalizacja zabytków lub dziedzictwa przyrodniczego. Wspierane będzie również tworzenie systemów informacji turystycznej i kulturalnej.
Podobne działania (dołożono jeszcze inkubatory przedsiębiorczości) będzie można zrealizować na terenach podlegających restrukturyzacji, zidentyfikowanych na podstawie następujących kryteriów: wysoki poziom bezrobocia, wysoki udział zatrudnionych w przemyśle w stosunku do ogółu zatrudnionych, znaczący spadek zatrudnienia w przemyśle w ostatnich latach. Akceptację uzyskają projekty, które mieszczą się w planach rozwoju lokalnego.
Odnowione mają być również zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe. Jest szansa na zmianę przeznaczenia (np. adaptacja na cele kulturalne, społeczne, edukacyjne, turystyczne) i przywrócenie świetności starym fabrykom, halom i budynkom przemysłowym i wojskowym, a także na odnowienie i modernizację innych budynków, co przynieść ma "wzrost estetyki funkcjonalnej przestrzeni publicznej" oraz rozkręcić turystykę. Kultury i turystyki dotyczyć mogą także projekty związane z tworzeniem infrastruktury w tych dziedzinach.
Projekty na terenach zdegradowanych dotyczyć mogą także inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej oraz lokalnych dróg, w tym infrastruktury dla pieszych oraz uzbrojenia terenów pod nowe przyszłe inwestycje, a także inkubatorów przedsiębiorczości.
Innym lokalnym działaniem jest wspieranie mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających nie więcej niż 9 pracowników (zatrudnienie obliczone jako średnia roczna), które działają na rynku nie dłużej niż 3 lata. Pomoc będzie miała charakter wsparcia finansowego na rozwój mikroprzedsiębiorstw (współfinansowanie usług doradczych oraz inwestycji), zwłaszcza poza sektorami usług tradycyjnych.
Ponadto w ramach Priorytetu 3 mają być zrealizowane inwestycje mające na celu: budowę, rozbudowę, modernizację i wyposażenie przedszkoli, szkół, bibliotek, oświatowych obiektów sportowych, sal dydaktycznych, burs, internatów. (Wyposażeniem nie mogą być komputery). Ponadto zmodernizowane i wyposażone mają być ośrodki zdrowia (nowe obiekty nie będą budowane). Budowane od nowa lub modernizowane mogą być publiczne obiekty sportowe.
W dziedzinie kultury i turystyki inwestycje powinny dotyczyć ośrodków ponad 5 tys. (wyjątkowo mogą być to mniejsze miejscowości, które są "lokalnymi biegunami wzrostu gospodarczego") oraz mieć wpływ na rozwój gospodarczy na lokalną skalę. Może to być np. rewitalizacja zabytków lub dziedzictwa przyrodniczego. Wspierane będzie również tworzenie systemów informacji turystycznej i kulturalnej.
Podobne działania (dołożono jeszcze inkubatory przedsiębiorczości) będzie można zrealizować na terenach podlegających restrukturyzacji, zidentyfikowanych na podstawie następujących kryteriów: wysoki poziom bezrobocia, wysoki udział zatrudnionych w przemyśle w stosunku do ogółu zatrudnionych, znaczący spadek zatrudnienia w przemyśle w ostatnich latach. Akceptację uzyskają projekty, które mieszczą się w planach rozwoju lokalnego.
Odnowione mają być również zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe. Jest szansa na zmianę przeznaczenia (np. adaptacja na cele kulturalne, społeczne, edukacyjne, turystyczne) i przywrócenie świetności starym fabrykom, halom i budynkom przemysłowym i wojskowym, a także na odnowienie i modernizację innych budynków, co przynieść ma "wzrost estetyki funkcjonalnej przestrzeni publicznej" oraz rozkręcić turystykę. Kultury i turystyki dotyczyć mogą także projekty związane z tworzeniem infrastruktury w tych dziedzinach.
Projekty na terenach zdegradowanych dotyczyć mogą także inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej oraz lokalnych dróg, w tym infrastruktury dla pieszych oraz uzbrojenia terenów pod nowe przyszłe inwestycje, a także inkubatorów przedsiębiorczości.
Innym lokalnym działaniem jest wspieranie mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających nie więcej niż 9 pracowników (zatrudnienie obliczone jako średnia roczna), które działają na rynku nie dłużej niż 3 lata. Pomoc będzie miała charakter wsparcia finansowego na rozwój mikroprzedsiębiorstw (współfinansowanie usług doradczych oraz inwestycji), zwłaszcza poza sektorami usług tradycyjnych.
Ponadto w ramach Priorytetu 3 mają być zrealizowane inwestycje mające na celu: budowę, rozbudowę, modernizację i wyposażenie przedszkoli, szkół, bibliotek, oświatowych obiektów sportowych, sal dydaktycznych, burs, internatów. (Wyposażeniem nie mogą być komputery). Ponadto zmodernizowane i wyposażone mają być ośrodki zdrowia (nowe obiekty nie będą budowane). Budowane od nowa lub modernizowane mogą być publiczne obiekty sportowe.
Instytucje związane z wdrażaniem programu
Instytucją
zarządzającą ZPORR-em jest Ministerstwo Gospodarki i Pracy, a - co ściśle wynika z jego specyfiki -
instytucjami pośredniczącymi w zarządzaniu na poziomach regionalnych Urzędy Wojewódzkie.
Za ogłaszanie konkursów, przyjmowanie i kontrolę formalną wniosków, jak również kontrolę realizacji projektów i wszelkich ewentualnych nieprawidłowości odpowiedzialne są instytucje wdrażające czyli:
Za ogłaszanie konkursów, przyjmowanie i kontrolę formalną wniosków, jak również kontrolę realizacji projektów i wszelkich ewentualnych nieprawidłowości odpowiedzialne są instytucje wdrażające czyli:
-
dla priorytetu 1 i 3 Urzędy Wojewódzkie,
-
dla działań 2.1, 2.3, 2.4 Samorządy Województwa/Wojewódzkie Urzędy Pracy,
-
dla działań 2.2, 2.5, 2.6 Samorządy Województwa/Urzędy Marszałkowskie
Przy pisaniu projektów
Upraszczając, można
powiedzieć, że działania miękkie finansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego, a inwestycje
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dlatego
przygotowując projekt, trzeba zapoznać się z wytycznymi do obu tych programów, strategią danego
województwa (powinna być dostępna na stronach Urzędu Marszałkowskiego) oraz opisem ZPORR-u i jego
uzupełnieniem.
Warto odnotować fakt, że w przeciwieństwie do projektów realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, w budżecie trzeba będzie wykazać udział innych źródeł.
Inną różnicą jest konieczność przygotowania załączników do wniosków - przy niektórych projektach. Chodzi tu o studium wykonalności projektu i studium oddziaływania na środowisko.
Należy też dokładnie sprawdzić, czy dane działanie, w ramach którego chcemy przygotować projekt, nie jest ograniczone terytorialnie. Bowiem w przypadku Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego tylko Priorytet 1 obejmuje całą Polskę.
Pisząc projekt, nie można oczywiście zapomnieć o ogólnounijnych zasadach, takich jak partnerstwo, równość szans, włączenie społeczne, rozwój lokalny, zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy czy subsydiarność (słowniczek tych pojęć znalazł się w poprzednim, marcowym numerze gazety).
Warto odnotować fakt, że w przeciwieństwie do projektów realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, w budżecie trzeba będzie wykazać udział innych źródeł.
Inną różnicą jest konieczność przygotowania załączników do wniosków - przy niektórych projektach. Chodzi tu o studium wykonalności projektu i studium oddziaływania na środowisko.
Należy też dokładnie sprawdzić, czy dane działanie, w ramach którego chcemy przygotować projekt, nie jest ograniczone terytorialnie. Bowiem w przypadku Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego tylko Priorytet 1 obejmuje całą Polskę.
Pisząc projekt, nie można oczywiście zapomnieć o ogólnounijnych zasadach, takich jak partnerstwo, równość szans, włączenie społeczne, rozwój lokalny, zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy czy subsydiarność (słowniczek tych pojęć znalazł się w poprzednim, marcowym numerze gazety).
Dostępność dla organizacji pozarządowych
Organizacje
pozarządowe mogą być projektodawcami w:
-
działaniu 1.3: organizacje prowadzące statutową działalność o charakterze edukacyjnym lub naukowo-badawczym w powiązaniu ze szkoła wyższą i organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, kościoły i związki wyznaniowe prowadzące statutową działalność non profit w obszarze ochrony zdrowia;
-
działaniu 1.4: organizacje prowadzące statutową działalność o charakterze kulturalnym lub turystycznym;
-
działaniu 2.1: organizacje pozarządowe mające w zadaniach statutowych promocję i wspomaganie edukacji i organizacje współpracujące z publicznymi służbami zatrudnienia;
-
działaniu 2.3, 2.4 i 2.5: organizacje specjalizujące się w pomocy osobom poszukującym pracy i bezrobotnym i te, które współpracują z publicznymi służbami zatrudnienia;
-
oraz działaniu 1.5, 2.6, 3.1, 3.2, 3.3 i 3.5.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.