Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Strukturalna miniszkółka: Inicjatywa Wspoólnotowa Equal
Alina Gałązka, Ewa Kolankiewicz, ngo.pl
Inicjatywa Wspólnotowa Equal odgrywa rolę laboratorium dla europejskiej polityki zatrudnienia. Jej celem jest wymyślenie, przetestowanie i wypromowanie nowych, innowacyjnych i wspólnych dla wielu krajów sposobów zwalczania wszelkich przejawów dyskryminacji i nierówności na unijnym rynku pracy.
Projekty realizowane
w ramach Inicjatywy Equal nie mają być "zwykłymi" projektami. Oczekuje się od nich, że w
wyniku ponadnarodowej współpracy ("partnerstwo" mówimy tu o projekcie, który przeszedł
wszystkie trzy etapy, czyli "działania") przyniosą one całkiem nowe
"innowacyjne" rozwiązania, które - jeśli okażą się wyjątkowo dobre - zostaną wdrożone w
następnym okresie programowania funduszy do polityki rynku pracy całej Unii i będą realizowane
przez wszystkich ("mainstreaming"). Innymi słowy, państwa członkowskie muszą włączać je
do polityki zatrudnienia na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim. W dodatku, od samego
początku aż do końca: w wymyślanie, realizowanie i upowszechnianie rezultatów projektu powinni być
zaangażowani jego odbiorcy, czyli na przykład uchodźcy w wypadku projektu na rzecz uchodźców
("empowerment").
Projekty realizowane w ramach Equal finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, uzupełnionych o środki krajowe.
Projekty realizowane w ramach Equal finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, uzupełnionych o środki krajowe.
Etapy Inicjatywy Equal
Realizacja
Inicjatywy Equal podzielona jest na trzy etapy, ściśle ze sobą powiązane. Są to:
-
działanie 1: "Tworzenie Partnerstwa na Rzecz Rozwoju i współpraca ponadnarodowa" (termin: październik 2004 - maj 2005);
-
działanie 2: "Wdrażanie programu pracy Partnerstwa na Rzecz Rozwoju" (termin: czerwiec 2005 - sierpień 2008);
-
działanie 3: "Sieci tematyczne, upowszechnianie dobrych praktyk oraz wpływ na politykę krajową" (termin: czerwiec 2005 - sierpień 2008).
W przeciwieństwie do
omawianych wcześniej Programów Operacyjnych nazwa "działanie" nie oznacza tu zbioru
możliwych do realizacji projektów, mających służyć określonemu celowi, lecz kolejne części
realizacji jednego projektu.
Na początku powstaje ogólny zarys pomysłu na rozwiązanie jakiegoś problemu i na to, z jakimi partnerami ten problem będzie rozwiązywany. Na tym etapie instytucje chcące być projektodawcami przygotowują projekt do działania 1. oraz listy intencyjne od przynajmniej dwóch potencjalnych partnerów krajowych projektu. Jeżeli projekt zyska akceptację, następuje praca związana z tworzeniem Partnerstwa na Rzecz Rozwoju i doprecyzowaniem celów Partnerstwa. Jej konkretnym rezultatem mają być dokumenty:
Na początku powstaje ogólny zarys pomysłu na rozwiązanie jakiegoś problemu i na to, z jakimi partnerami ten problem będzie rozwiązywany. Na tym etapie instytucje chcące być projektodawcami przygotowują projekt do działania 1. oraz listy intencyjne od przynajmniej dwóch potencjalnych partnerów krajowych projektu. Jeżeli projekt zyska akceptację, następuje praca związana z tworzeniem Partnerstwa na Rzecz Rozwoju i doprecyzowaniem celów Partnerstwa. Jej konkretnym rezultatem mają być dokumenty:
-
umowa o Partnerstwie na Rzecz Rozwoju,
-
umowa o Partnerstwie Ponadnarodowym,
-
raport Zamknięcia Działania 1,
-
wniosek o finansowanie Działania 2.
Oczywiście wszystkie
te dokumenty przygotowywane są w oparciu o ogólnodostępne wzory. Partnerzy z innych krajów
poszukiwani są przez bazę danych Inicjatywy Equal. Po przygotowaniu i przedłożeniu tej dokumentacji
możliwe są dwa scenariusze: projekt może zostać zakończony na działaniu 1 ze względu na brak
spełnienia podstawowych wymagań lub być kontynuowany poprzez przejście do drugiego etapu, czyli
działania 2. Ta sytuacja zachodzi tylko na przełomie dwóch pierwszych działań, dlatego też projekty
zakwalifikowane do działania 2 kwalifikują się też automatycznie do działania 3.
Procedura przyjmowania wniosków odbywa się tylko raz, dlatego też instytucje, które nie zgłoszą projektu po ogłoszeniu konkursu, będą mogły uczestniczyć w Inicjatywie Equal już tylko jako partnerzy - dołączając do już zarejestrowanych partnerstw.
Procedura przyjmowania wniosków odbywa się tylko raz, dlatego też instytucje, które nie zgłoszą projektu po ogłoszeniu konkursu, będą mogły uczestniczyć w Inicjatywie Equal już tylko jako partnerzy - dołączając do już zarejestrowanych partnerstw.
Modele współpracy w ramach Partnerstw
Porozumienie
pomiędzy partnerami najczęściej opiera się na : realizacji wspólnego celu, podobnym rodzaju
organizacji, podobnych problemach występujących w krajach, w których funkcjonują partnerstwa
krajowe, czy też pracy na rzecz podobnej grupy docelowej.
Współpraca w ramach Partnerstw może przebiegać w ramach pięciu modeli. Są to:
Współpraca w ramach Partnerstw może przebiegać w ramach pięciu modeli. Są to:
Model 1: Wymiana
informacji i doświadczeń - model ten odnosi się do wstępnej fazy partnerstwa i ma na celu
zdefiniowanie konkretnych celów współpracy poprzez wymianę informacji i wspólną pracę nad strategią
i kontekstem działań (np. wspólne tworzenie pakietu szkoleniowego dla grup
dyskryminowanych);
Model 2: Równoległe
wypracowywanie innowacyjnego podejścia - tu partnerzy pracują niezależnie od siebie, a celem ich
działań jest wypracowanie konkretnego, dla wszystkich tego samego i wspólnie wynegocjowanego
rozwiązania;
Model 3: Import, eksport
i adaptacja nowych rozwiązań dla danej sytuacji - jest kontynuacją modelu 2 i wykorzystuje wymianę
doświadczeń do ulepszenia produktu każdego z partnerów;
Model 4: Wspólny produkt
lub system pracy - podział zadań w ramach realizacji wspólnego celu - partnerzy uzupełniają się
wzajemnie, każdy z nich pracuje nad określonymi i przydzielonymi zadaniami i dopiero całość
przyczynia się do rozwiązania konkretnego problemu;
Model 5: Dodatkowa
działalność: wymiana nauczycieli, uczniów, głównych aktorów i innych - ten model jest uzupełnieniem
i działaniem dodatkowym przy wszystkich poprzednio wymienionych i służy on sprawdzeniu wspólnego
produktu czy wypróbowaniu stworzonego systemu.
Jakich dziedzin dotyczy Equal w Polsce
Każdy kraj
członkowski UE musi wybrać pięć z dziewięciu możliwych do realizacji obszarów tematycznych IW Equal
(przy czym temat dotyczący wspierania uchodźców jest tematem obowiązkowym dla wszystkich krajów).
Polska zdecydowała się na realizację tematów:
-
Temat A: "Ułatwienie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich";
-
Temat D: "Wzmocnienie gospodarki społecznej (trzeciego sektora), a w szczególności usług na rzecz społeczności lokalnych, z akcentem na podnoszenie jakości miejsc pracy";
-
Temat F: "Wspieranie zdolności adaptacyjnych firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystywania technologii informacyjnych i innych nowych technologii";
-
Temat G: "Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez rozwój bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz działań towarzyszących";
-
Temat I: "Wsparcie integracji społecznej i zawodowej osób ubiegających się o status uchodźcy".
"Ułatwienie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym
trudności z integracją lub reintegracją celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich"
Celem projektów realizowanych w ramach tego tematu jest wypracowanie mechanizmów wyrównywania szans zatrudnienia grup społecznych, doświadczających nierówności ze względu na brak kwalifikacji i niski poziom wykształcenia oraz zapewnienie ich udziału w rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Koncentruje się on na problemach mieszkańców obszarów wiejskich i restrukturyzowanych.
Celem projektów realizowanych w ramach tego tematu jest wypracowanie mechanizmów wyrównywania szans zatrudnienia grup społecznych, doświadczających nierówności ze względu na brak kwalifikacji i niski poziom wykształcenia oraz zapewnienie ich udziału w rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Koncentruje się on na problemach mieszkańców obszarów wiejskich i restrukturyzowanych.
"Wzmocnienie gospodarki społecznej (trzeciego sektora), a w
szczególności usług na rzecz społeczności lokalnych, z akcentem na podnoszenie jakości miejsc
pracy"
Celem jest wsparcie tworzenia polskiego modelu gospodarki społecznej. Określone mają zostać jej rola i zadania w zwiększaniu atrakcyjności lokalnych rynków pracy i usług oraz to w jaki sposób gospodarka społeczna będzie uzupełniała i wzmacniała działania realizowane w ramach gospodarki krajowej. Działania mają dotyczyć aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz rewitalizacji regionów o niskiej atrakcyjności rynku pracy i rynku usług.
Celem jest wsparcie tworzenia polskiego modelu gospodarki społecznej. Określone mają zostać jej rola i zadania w zwiększaniu atrakcyjności lokalnych rynków pracy i usług oraz to w jaki sposób gospodarka społeczna będzie uzupełniała i wzmacniała działania realizowane w ramach gospodarki krajowej. Działania mają dotyczyć aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz rewitalizacji regionów o niskiej atrakcyjności rynku pracy i rynku usług.
"Wspieranie zdolności adaptacyjnych firm i pracowników do
strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystywania technologii informacyjnych i
innych nowych technologii"
Chodzi tu głównie o wspomaganie wprowadzania nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań informacyjno-komunikacyjnych do firm. Rozwiązania wypracowane w ramach tego działania mają podnieść konkurencyjność przedsiębiorstw oraz zwiększać świadomość pracodawców w zakresie konieczności dokształcania kadry zarządzającej i pracowników.
Chodzi tu głównie o wspomaganie wprowadzania nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań informacyjno-komunikacyjnych do firm. Rozwiązania wypracowane w ramach tego działania mają podnieść konkurencyjność przedsiębiorstw oraz zwiększać świadomość pracodawców w zakresie konieczności dokształcania kadry zarządzającej i pracowników.
"Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja
kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez rozwój bardziej elastycznych i efektywnych
form organizacji pracy oraz działań towarzyszących"
Celem tego tematu jest wypracowanie modelowych rozwiązań sprzyjających godzeniu życia zawodowego i rodzinnego, w tym wsparcie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi i osobami zależnymi, ułatwienie podnoszenia kwalifikacji, promocja elastycznych form zatrudnienia i organizacji pracy.
Celem tego tematu jest wypracowanie modelowych rozwiązań sprzyjających godzeniu życia zawodowego i rodzinnego, w tym wsparcie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi i osobami zależnymi, ułatwienie podnoszenia kwalifikacji, promocja elastycznych form zatrudnienia i organizacji pracy.
"Wsparcie integracji społecznej i zawodowej osób ubiegających się o
status uchodźcy"
Projekty realizowane w ramach tego tematu mają służyć wypracowaniu rozwiązań opieki instytucjonalnej nad osobami ubiegającymi się o status uchodźcy, rozwój analiz i badań zmierzających do zdiagnozowania i prognozowania napływu uchodźców oraz edukację społeczną w zakresie współistnienia kultur.
Projekty realizowane w ramach tego tematu mają służyć wypracowaniu rozwiązań opieki instytucjonalnej nad osobami ubiegającymi się o status uchodźcy, rozwój analiz i badań zmierzających do zdiagnozowania i prognozowania napływu uchodźców oraz edukację społeczną w zakresie współistnienia kultur.
Instytucje odpowiedzialne za realizację Inicjatywy w
Polsce
Za zarządzanie
Inicjatywą Wspólnotową Equal odpowiedzialny jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem
Społecznym Ministerstwa Gospodarki i Pracy. Zamiast Instytucji Wdrażającej funkcjonuje Krajowa
Struktura Wsparcia, jest nią Fundacja Fundusz Współpracy. Tam można szukać informacji: ul.
Górnośląska 4a; 00-444 Warszawa, tel. (22) 625 39 37, 622 19 91; fax. (22) 625 28 05, e-mail: equal@cofund.org.pl , strona internetowa: www.equal.org.pl .
Instytucje mogące tworzyć Partnerstwa
Partnerstwa krajowe
mogą być tworzone przez samorządy i instytucje im podlegające, organizacje samorządowe, organizacje
pozarządowe, instytucje edukacyjne i szkoleniowe, uniwersytety i instytuty naukowo-badawcze,
przedsiębiorstwa, związki pracodawców i związki zawodowe, ministerstwa i urzędy centralne oraz
podlegające im instytucje, kościoły i związki wyznaniowe, ośrodki recepcyjne dla uchodźców. Każda z
tych instytucji może być liderem Partnerstwa i co za tym idzie składać projekt.
Finansowanie i wartość projektów
Finansowanie projektów odbywa się w
dwóch etapach. Na początku wypłacana jest 20-procentowa zaliczka, a następnie po realizacji
projektu zostaje dokonana płatność pozostałych 80%. Wartość minimalna projektu wynosi 500 tysięcy
euro, a maksymalna 3 miliony.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.