Do 24 grudnia (czyli o cztery dni dłużej) można jeszcze zapoznać się z projektem Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego (SRKL) i podzielić swoimi uwagami na jej temat. Do tej pory organizacje pozarządowe nie były zbyt aktywne w konsultowaniu tego dokumentu, a ich głos jest istotny, ponieważ SRKL w dużej mierze będzie przez nie realizowana.
Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego jest jedną z 9 strategii rozwoju kraju przygotowywanych przez rząd. Razem z ośmioma pozostałymi strategiami oraz Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju do 2020 roku stanowi uzupełnienie Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju w perspektywie do 2030 r. SRKL została przygotowana przez międzyresortowy zespół w ramach Komitetu Koordynacyjnego ds. Polityki Rozwoju. Prace nad SRKL koordynował minister Michał Boni wspierany przez członków Zespołu Doradców Strategicznych Premiera.
Demografia i edukacja
– Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego koncentruje się na wyzwaniach demograficznych, spójności społecznej, rozwoju kompetencji oraz duży nacisk kładzie na edukację, która jest kluczowym czynnikiem stymulującym i budującym wysokojakościowy kapitał ludzki. Jak najwyższa jakość edukacji jest konieczna już od najmłodszych lat i powinna towarzyszyć człowiekowi przez wszystkie etapy życia. W tym kontekście kluczowe jest także kształcenie ustawiczne. Edukacja jest kluczowym ogniwem które musi być jak najściślej powiązana z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy – mówi Kamil Wyszkowski, członek Zespołu Doradców Strategicznych Premiera oraz dyrektor Biura UNDP w Polsce, biorący udział w pracach nad stworzeniem SRKL.
Twórcy Strategii starali się zaprogramować różne działania, które mają wydobywać potencjały osób, tak by mogły one w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, politycznym i ekonomicznym. Rozumie się przez to świadczenie pracy, prowadzenie działalności gospodarczej, działalności społecznej, podnoszenie kultury bezpieczeństwa, sprawiedliwy i powszechny dostęp do opiek zdrowotnej, dostęp do jak najwyższej jakościowo edukacji, realizowanie się w życiu rodzinnym, aktywne spędzanie czasu wolnego, udział w życiu publicznym i politycznym, ale także stały rozwój osobisty oraz udział w procesach zmian zachodzących w świecie i Polsce.
Główne obszary (a zarazem cele do zrealizowania), których dotyczy SRKL to: wzrost poziomu aktywności zawodowej Polaków, tak aby w roku 2030 stopa zatrudnienia wyniosła 75 proc. (Zatrudnienie); poprawa sytuacji demograficznej w sposób nieograniczający aktywności zawodowej rodziców oraz wykorzystanie rezerw demograficznych (Demografia); poprawa spójności społecznej (Spójność społeczna); poprawa stanu zdrowia społeczeństwa (Zdrowie); rozwój kompetencji obywateli (Kompetencje i kwalifikacje obywateli).
Strategia od dzieciństwa do starości
Twórcy SRKL podeszli do planowania rozwoju kapitału ludzkiego w sposób podmiotowy: w centrum jest człowiek i jego dobrostan. Ponieważ w czasie opracowywania celów operacyjnych okazało się, że poszczególne obszary się przenikają i trudno przyporządkować dane narzędzie do odpowiedniego celu operacyjnego, wobec tego w Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego zaproponowano nowatorskie podejście: została ona wpisana w cykl życia człowieka i cykl jego kariery zawodowej. Możemy zatem prześledzić – od wczesnego dzieciństwa do starości – jak twórcy Strategii wyobrażają sobie nasze życie i kompetencje w 2020 roku i jakimi metodami chcą osiągnąć zakładane cele.
Czego brakuje, co wzmocnić?
Konsultacje SRKL – ze względu na wagę tego dokumentu – zostały zaplanowane dwuetapowo. Pierwszy etap polegał na konsultowaniu założeń do strategii. Drugi – trwa: po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych oraz uwzględnieniu uwag zgłoszonych w etapie pierwszym konsultacji społecznych obecnie konsultacjom poddawany jest projekt dokumentu, który ma trafić pod obrady Rady Ministrów. Podczas pierwszego etapu także organizacje pozarządowe były proszone o zgłaszanie swych uwag do założeń strategii, ale niewiele z nich skorzystało z tej możliwości.
– Mamy nadzieję, że obecnie będzie inaczej. Wtedy dostaliśmy kilkanaście głosów, z czego tylko kilka było rzeczywiście dogłębnymi analizami, nad którymi można było dyskutować – mówi Kamil Wyszkowski. – A szkoda, ponieważ rola organizacji pozarządowych w działaniach przewidzianych w SRKL będzie istotna – to one de facto będą jej współrealizatorami. Warto, aby podzieliły się swoimi doświadczeniami i wiedzą z tych obszarów, których SRKL dotyczy.
– Bardzo jesteśmy ciekawi uwag i konstruktywnych propozycji ze strony trzeciego sektora – zachęca K. Wyszkowski. – Zależy nam na tym, aby dowiedzieć się, jakie – zdaniem organizacji – ma braki ta Strategia, co należy rozszerzyć, które elementy SRKL wzmocnić.
Finansowanie z EFS
Głos pozarządówki jest tym ważniejszy, że znaczna część zadań przewidzianych w SRKL będzie wspierana poprzez projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego – wprowadzanie w życie celów opisanych w Strategii będzie wzmacnianie poprzez EFS. Z tego powodu, priorytety EFS-u na nowy okres programowania będą uwzględniały cele określone w SRKL. Podsumowując: to organizacje pozarządowe poprzez projekty finansowane z EFS będą współrealizowały SRKL – podkreśla Kamil Wyszkowski.
Nie wiadomo jednak jeszcze, ile pieniędzy zostanie przeznaczonych na realizację tej Strategii.
– Nie ma takich szacunków i jeszcze długo ich nie będzie – przyznaje K. Wyszkowski. – Dlatego, że równolegle trwają prace nad budżetem zadaniowym, a także nad budżetem na 2012 rok i są one uzależnione od tego czy będzie kryzys i jak głęboki. Nadal nie wiemy także, jaki poziom środków z Europejskiego Funduszu Społecznego przypadnie dla Polski.
Ostateczna wersja Strategii ma być gotowa w I kwartale 2012 roku. Zostanie wówczas – w pakiecie razem z 8 pozostałymi strategiami zintegrowanymi oraz Średniookresową Strategią do roku 2020 i Długookresową Strategią Rozwoju Kraju do 2030 roku– przedstawiona na posiedzeniu Rady Ministrów.
Pobierz
-
201111291752140755
706869_201111291752140755 ・38.72 kB
-
201112141852400034
711216_201112141852400034 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna (ngo.pl)