Prezentujemy drugą część tekstu o zbieraniu funduszy w social media.
Krok 3: Stwórz budżet.
Zaraz po przygotowaniu audytu i planu strategii, musisz stworzyć budżet dla gromadzonych środków z social media, który odpowiada Twojej liście priorytetów z planu strategii. Niemożliwym jest przydzielenie konkretnych sum do wymienionych w planie wartości – wynika to z faktu, niestabilności sektora NGO, ale Twój budżet uzależniony od systemów i usług, które wybrałeś.
Bez względu na wielkość budżetu, Twój NGO może osiągnąć swoje cele.
Twój plan budżetowy powinien być plikiem arkusza kalkulacyjnego, którzy przedstawia zestawienia miesięczne i roczne. Ostatnie kolumny na lewo, powinny zawierać opisy Twoich elementów akcji. Przy nich powinieneś stworzyć dodatkowe 12 kolumn i zatytułować je nazwami miesiąca, w nich zapisuj dokładne sumy, które musiałeś uiścić na swoje elementy akcji, w zestawieniu miesięcznym, jak i rocznym. Kolejna kolumna powinna zawierać kolejne wydatki oraz podsumowanie rocznego budżetu. Jeśli dany element akcji jest zapisany raz i tylko np. na wrzesień, i to w tym miesiącu nastąpi płatność, umieść o tym informację w kolumnie „wrzesień”. Jeśli natomiast masz do czynienia z wydatkiem rozciągającym się w czasie, to rozpisz jego dokładne koszty w comiesięcznych ratach.
Jeśli koszty się zmieniają, również uwzględnij to w swoim pliku. Dobrze przygotowany, zarządzany i elastyczny budżet jest bardzo ważny w przypadku NGO.
Krok 4: Stwórz system, do mierzenia, ewaluacji i raportowania odniesionych sukcesów.
Aby reagować na zmiany, konieczne jest stworzenie systemu, który będzie mierzył, ewaluował i raportował dla nas sukcesy, w zestawieniu kwartalnym. Bądź gotowy na cokwartalne spotkania, lub przesłanie wiadomości e-mail do ważnych członków swojej organizacji, aby poinformować ich o odniesionym sukcesie. Sukces, to moment, w którym osiągniesz cele zapisane w swoim planie strategii. Zakładając, że plan miał realne cele, sukces powinien nadejść sam.
Aby dokładnie zobrazować zbiór funduszy na stworzenie swojego sukcesu, ponownie wykorzystamy w tym celu arkusz kalkulacyjny. Trzeba go przygotować w taki sposób, aby łatwo można było sukces zwizualizować. Kolumna najbardziej na lewo powinna być kolumną celów, znaną z planu strategii, następne 12 kolumn, powinno być opisane nazwami miesięcy, i to w nich umieszczamy wszystkie dane dotyczące naszych elementów akcji, np.:
– Jeśli chcemy zwiększyć ilość odwiedzin na stronie o, powiedzmy, 40% przez rok, wtedy daną, którą powinniśmy śledzić jest ilość wejść na stronie właśnie.
– Jeśli chcemy zwiększyć zasięg mailingów o 30%, wtedy śledzimy miesięczne zestawienie ilości subskrybentów newslettera.
Aby efektywnie zademonstrować odniesiony sukces będzie Ci potrzebny dostęp do danych z wejść na Twoją stronę, bloga, listę zapisanych na newsletter, Twoje miesięczne podsumowania oraz dane z list obecności na eventach. Jeśli zaimplementowałeś multikanały do komunikacji i ulepszyłeś strategię gromadzenia funduszy, cyferki w arkuszu gromadzenia funduszy przez social media zaczną rosnąć z miesiąca na miesiąc, z roku na rok.
Źródło: http://www.nptechforgood.com
Źródło: Nonprofit Tech for Good