Nowe stowarzyszenia zwykłe rejestrować się będą w nowej ewidencji. Te, które już działają, żeby uzyskać nowe uprawnienia, też się do tej ewidencji zgłoszą. W czerwcu 2018 r. brak wpisu do ewidencji będzie oznaczał rozwiązanie stowarzyszenia zwykłego z mocy prawa. Czy stowarzyszenia zwykłe, działające na starych zasadach, przestaną funkcjonować?
EWIDENCJA PRZED I PO NOWELIZACJI
Również dziś (przed wejściem w życie nowelizacji) starosta zbiera informacje o stowarzyszeniach zwykłych. To, co prowadzi, nie jest jednak ewidencją. Nie ma ustalonych reguł ani wzorów, dlatego "ewidencje" (a więc i realia zakładania stowarzyszeń zwykłych) w poszczególnych powiatach mogą się od siebie różnić. Po nowelizacji EWIDENCJA BĘDZIE JEDNOLITA. Zasady jej prowadzenia określi rozporządzenie.
Ewidencja tam, gdzie była
Minimum 3 osoby postanawiają założyć stowarzyszenie zwykłe. Piszą regulamin, wybierają – lub nie – zarząd. I co dalej? Kolejnym krokiem jest zgłoszenie stowarzyszenia zwykłego do ewidencji. Ewidencja prowadzona jest przez "organ nadzorujący właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego". Chodzi tu o starostę.
Wniosek o wpis do ewidencji
Do starosty składamy pisemny wniosek o wpis do ewidencji. Wniosek może złożyć przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd (jeśli stowarzyszenie zwykłe zdecydowało się na jego powołanie).
Do wniosku trzeba dołączyć:
- regulamin działalności,
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli,
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu,
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
- adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
Kiedy zaczynamy działać?
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji (art. 40a. ust 1). Starosta powinien dokonać wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od złożenia wniosku. Jeśli jednak wniosek zawiera braki, może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie to 14 dni.
W ustawie Prawo o stowarzyszeniach, po wejściu w życie przepisów nowelizacji, pojawi się wyraźny zapis wskazujący na możliwość działania w przypadku opieszałości starosty. To prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego. Sąd powinien rozpatrzyć sprawę w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt.
Dane stowarzyszeń zwykłych dostępne
Ewidencja stowarzyszeń zwykłych będzie jawna i udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej. Każdy będzie miał prawo otrzymania zaświadczeń z ewidencji. W ewidencji znajdziemy następujące dane:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego, jego cel lub cele, teren i środki działania oraz adres siedziby,
- imię i nazwisko przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego przez zarząd, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
- imię i nazwisko członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
- informacje o regulaminie działalności i jego zmianach,
- informację o posiadaniu statusu organizacji pożytku publicznego,
- informacje o przekształceniu lub rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego,
- imię i nazwisko likwidatora stowarzyszenia zwykłego,
- informacje o zastosowaniu wobec stowarzyszenia zwykłego środków, o których mowa w rozdziale 3. (Rozdział 3 Prawa o stowarzyszeniach opisuje środki umożliwiające organowi nadzoru interweniowanie kiedy w stowarzyszeniu łamane jest prawo).
Co mają zrobić stare stowarzyszenia zwykłe
Działające dziś stowarzyszenia zwykłe, po wejściu w życie przepisów nowelizacji (w maju 2016 r.), będą miały do wyboru:
- dostosować swoje regulaminy i zasady działania do nowych przepisów i uzyskać wpis do nowej ewidencji prowadzonej przez starostę,
- nie dostosowywać regulaminów i nie uzyskiwać wpisu.
Deregulacja czyli społecznikom starczy Konstytucja
Twórcy ustawy o zmianie ustawy Prawo o stowarzyszeniach tłumaczą, że nie jest ich zamiarem likwidacja starych stowarzyszeń. Tzn. nie negują sensu i potrzeby społecznego działania w tej formie: w oparciu o luźną strukturę, bez osobowości prawnej, bez pieniędzy (ewentualnie z niewielkimi składkami). Propozycja nowych stowarzyszeń zwykłych nie jest w gruncie rzeczy próbą ulepszania dotychczas funkcjonujących podmiotów. To nowa forma stowarzyszenia. A stare stowarzyszenia zwykłe mogą działać jak działały. Dlaczego więc ustawa mówi o ich rozwiązywaniu z mocy prawa?
W kolejnej informacji, opisującej stowarzyszenia zwykłe po wejściu w życie nowelizacji, omówimy przepisy dotyczące przekształcania się w stowarzyszenia rejestrowe.
Więcej informacji, jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – znajdziesz w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)