20 maja 2016 r. wejdzie w życie duża nowelizacja ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. Kreuje ona nowy kształt stowarzyszeń zwykłych. Zmienia m.in. zasady dotyczące ich powstawania. Ewidencja stowarzyszeń zwykłych będzie działać w oparciu o te same reguły w całej Polsce. Jednak nadal nie jest znana treść rozporządzenia, w którym minister właściwy do spraw administracji ureguluje sposób prowadzenia ewidencji.
Za późno?
Rozporządzenie powinno wejść w życie 20 maja – tak jak przepisy nowelizacji, których będzie uzupełnieniem. Żeby jednak urzędnicy w starostwach zdążyli się przygotować do wprowadzenia nowej ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jego publikacja nie może odbyć się później niż na przełomie kwietnia i maja. Nawet jeśli w tym terminie uda się wydać rozporządzenie, powiaty, dostając 2-3 tygodnie na stworzenie ewidencji, znajdą się w trudnej sytuacji.
Minister administracji ma praktycznie niecałe dwa miesiące na skonsultowanie i przyjęcie rozporządzenia. W pierwszej kolejności powinno ono trafić do Rady Działalności Pożytku Publicznego, ale muszą się też odbyć konsultacje publiczne. Ile czasu dostaną samorządy i organizacje na zgłoszenie uwag?
Swoje zaniepokojenie brakiem projektu wyrażał, podczas lutowego posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego, Witold Zakrzewski. W trakcie prac parlamentarnych nad nowelizacją ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, ministerstwo deklarowało, że projekt będzie gotowy na 1 stycznia 2016 r.
Na początku lutego, od rzecznika MSWIA (Wydział Prasowy) dowiedzieliśmy się tylko, że "w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji trwają prace związane z przygotowaniem rozporządzenia (…). Przygotowany projekt będzie procedowany zgodnie z obowiązującymi przepisami".
Stowarzyszenia zwykłe w nowej formule
Przypomnijmy, że najważniejsza zmiana, jaka zajdzie w kształcie stowarzyszeń zwykłych po 20 maja 2016 r., związana jest z nadaniem im ułomnej osobowości prawnej. Stowarzyszenie zwykłe będzie: "we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane". Umożliwi mu to np. wynajęcie lokalu (przed nowelizacją wynajmującym lokal było nie stowarzyszenie, ale jego członkowie – często jeden, wskazany), ale również ubieganie się o środki na realizację zadań publicznych (czyli startowanie w konkursach).
Znacznemu poszerzeniu ulegną dostępne stowarzyszeniu zwykłemu źródła finansowania. Będzie mogło uzyskiwać środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Przed nowelizacją jedynym źródłem były składki.
Stowarzyszenia zwykłe będą mogły (ale nie będą musiały) powoływać zarząd, a także organ kontroli wewnętrznej. To ostatnie umożliwi im m.in. ubieganie się o status pożytku publicznego.
Stowarzyszenie zwykłe nie będzie musiało rejestrować się w sądzie (chyba, że zechce uzyskać status pożytku publicznego). O swoim powstaniu poinformuje starostę. Starostowie poprowadzą ewidencję stowarzyszeń zwykłych. Obecnie (przed wejściem w życie nowelizacji, czyli do 20 maja 2016 r.) starosta również zbiera informacje o stowarzyszeniach zwykłych (na starych zasadach). Jednak prowadzonych w powiatach rejestrów stowarzyszeń zwykłych nie można nazwać ewidencją. Nie ma ustalonych reguł ani wzorów, listy w poszczególnych powiatach mogą się od siebie różnić. Po nowelizacji ewidencja zostanie ujednolicona. Ustawa oraz rozporządzenie (gdy powstanie) precyzyjnie określi, jakie elementy będzie zawierać i w jaki sposób będzie się ją prowadzić.
Co znajdzie się w rozporządzeniu?
delegacja dla Ministra
"Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji, jej wzór oraz szczegółową treść wpisów w ewidencji w zakresie, o którym mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia przejrzystości, kompletności i dostępności do danych zawartych w ewidencji".
W ewidencji zamieszcza się:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego, jego cel lub cele, teren i środki działania oraz adres siedziby;
- imię i nazwisko przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego przez zarząd, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
- imię i nazwisko członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
- informacje o regulaminie działalności i jego zmianach;
- informację o posiadaniu statusu organizacji pożytku publicznego;
- informacje o przekształceniu lub rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego;
- imię i nazwisko likwidatora stowarzyszenia zwykłego;
- informacje o zastosowaniu wobec stowarzyszenia zwykłego środków, o których mowa w rozdziale 3. (chodzi np. o nałożenie przez Sąd na wniosek organu nadzorującego czyli starosty kary grzywny).
Więcej informacji, jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – znajdziesz w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)