Opowiadanie historii to dziś nie tylko przekazywanie opowieści o wydarzeniach czy osobach. Na naszych oczach rodzi się storytelling, czyli proces, który zbliża klienta do marki. Organizacje pozarządowe nie muszą być gorsze.
Content Marketing Institute informuje, że marketerzy największych firm już teraz przeznaczają na content marketing 32 procent budżetu reklamowego, a 60 procent z nich twierdzi, że w niedługim czasie te wydatki znacznie wzrosną. Content marketing to nic innego, jak budowanie wizerunku marki za pomocą treści – infografik, zdjęć, niestandardowych nośników, filmików, ale chyba przede wszystkim storytellingu.
Opowiadanie bajek
Storytelling nawiązuje do tradycji wędrownych opowiadaczy historii, którzy przemierzali świat wzdłuż i wszerz dzieląc się z ludźmi ciekawymi opowieściami. Współcześnie te historie mają sprzedawać markę, zachęcać klienta to wchodzenia w dialog z nią, sprawiać, że firma stanie się bardziej ludzka.
Organizacje pozarządowe to idealne miejsce na storytelling. Większość NGO to instytucje, które działają w oparciu o określone idee, a idee ściśle łączą się z emocjami, które są niezbędne przy opowiadaniu dobrych historii.
Jak wykorzystać storytelling w budowaniu wizerunku organizacji. Przedstawiamy kilka zasad, którymi warto się kierować:
-
Bądź szczery
To podstawowa zasada. Pod żadnym pozorem nie kreuj swojej organizacji na instytucje, którą nie jest. Ludzie bardzo szybko odkryją, że ktoś chcę nagiąć rzeczywistość lub po prostu ich oszukać. Nieszczery przekaz doprowadzi do tego, że o Twojej organizacji zrobi się głośno w bardzo negatywnym świetle. Sieci społecznościowe to świetny kanał content marketingu, ale też miejsce, w którym łatwo opowiedzieć, że twoja organizacja jest nieuczciwa. Odbudować zaufanie jest bardzo trudno, a czasem jest to niemożliwe. -
Słuchaj ludzi
To, że opowiadasz historię nie znaczy, że nie masz słuchać. Storytelling nie opiera się tylko na snuciu opowieści, ale też na angażowaniu. Świetnym przykładem może być Maraton Pisania Listów organizowany przez Amnesty International (AI). Organizacja raz w roku zachęca do pisania listów w obronie praw człowieka. Każdy może dodać swój list, czyli swoją historię, do akcji. AI walczy z łamaniem praw człowieka, opowiada o tym, ale chętnie słucha opinii zwykłych ludzi i bierze je na poważnie. -
Używaj wielu kanałów
Nie skupiaj się tylko na blogu lub Facebooku. Prowadź swoją historię w wielu miejscach, bo to gwarantuje, że dotrzesz do zróżnicowanego grona odbiorców. Pamiętaj tylko o tym, że inny będzie tekst pisany na potrzeby Facebooka, a inny na bloga czy do gazety. -
Nic na siłę
W swoich działaniach bądź naturalny. Wczuj się w rytm NGO, w którym pracujesz i po prostu opowiadaj o nim z pasją i zaangażowaniem. Ludzie to docenią.
Storytelling to świetne narzędzie, żeby przedstawić ludziom organizację. Ale nie tylko przedstawić. Dzięki opowiadaniu historii masz szansę sprawić, że Twoja organizacja wyróżni się na tle innych naturalnością, a Ty zyskasz fantastycznych wolontariuszy, współpracowników lub szczodrych fundatorów.
Źródło: lublin.ngo.pl