26 marca 2013 w Centrum Przedsiębiorczości Smolna 4 w Warszawie odbyła się konferencja „Rola przemysłu kreatywnego w rozwoju gospodarczym kraju – walor współpracy międzysektorowej”. Było to ostatnie spotkanie inicjujące projekt Creative Poland, którego głównym celem jest stworzenie Partnerstwa na rzecz Rozwoju Polskiego Przemysłu Kreatywnego.
Debata poświęcona była tematom związanym z przemysłami kreatywnymi – począwszy od definicji i znaczenia dla regionu i kraju, poprzez aktualny stan i perspektywy rozwoju, po inicjatywy na rzecz wsparcia sektora kreatywnego. Uczestnicy prezentowali swoje dotychczasowe osiągnięcia oraz plany na przyszłość. W spotkaniu wzięli udział m.in. Monika Smoleń, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Maciej Fijałkowski, dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego m.st. Warszawy oraz Agnieszka Sińska-Głowacka, Dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju Urzędu Miasta Łodzi.
Od słów do czynów
- Wydaje się, że obecnie większość osób jest przekonana, że kultura i przemysły kreatywne wpływają na rozwój. Jednak mam wrażenie, że bardzo często są to tylko deklaracje – powiedziała Monika Smoleń, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pani wiceminister zauważyła, że rządy państw europejskich stosunkowo niedawno zdały sobie sprawę z potrzeby aktywnego wspierania branży kreatywnej i potrzebne jest wypracowanie konkretnych programów działania dostosowanych do rzeczywistych potrzeb. - Gdybyśmy popatrzyli na Unię Europejską, to dopiero w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 znalazło się tak silne bezpośrednie wsparcie w odniesieniu do przemysłów kreatywnych i do budowania dalszej konkurencyjności Europy. Jako Ministerstwo Kultury bardzo walczymy o to, by w Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego znalazło się bezpośrednie odniesienie do konieczności wspierania rozwoju przemysłów kreatywnych.
Stolica z pomysłem
Potrzebę wspierania przemysłów kreatywnych dostrzegają także władze miasta. Warszawa wdraża program wspierania nowych przedsiębiorstw działających m.in. w obszarze szeroko rozumianej kultury. - W zeszłym roku m.st. Warszawa przyjęło program „Innowacyjna Warszawa 2020”. Jest to program wykonawczy do strategii rozwoju miasta, który ukazuje kierunki, w jakich miasto chce wspierać rozwój innowacyjnej gospodarki – oznajmił Maciej Fijałkowski, dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego m.st. Warszawy. - Dwie konstatacje z tego dokumentu są bardzo istotne. Pierwsza to taka, że szeroko rozumiane przemysły kreatywne zostały zapisane jako jedna z branż wiodących, obok pięciu branż technologicznych, które zostały zdiagnozowane przez Warszawskie Towarzystwo Naukowe jako branże o największym potencjale. W innowacyjnej gospodarce zawsze mówimy o układzie pięć plus jeden, czyli właśnie pięć branż technologicznych plus sektor kreatywny.
Maciej Fijałkowski zauważył także, że sektor kreatywny nie może rozwijać się bez stworzenia odpowiednich warunków do nawiązywania nowych kontaktów oraz ciągłego poszerzania współpracy. - Druga konstatacja jest taka, że element sieciowania i łączenia potencjałów jest najbardziej pożądany przez naszych partnerów, co jest szczególnie istotne w kontekście przemysłów kreatywnych – powiedział przedstawiciel władz miasta.
3xK
Uczestnicy konferencji i zaproszeni na nią goście starali się zdefiniować czym jest sektor kreatywny oraz wskazać najważniejsze stojące przed nim wyzwania. - Kreatywność, komunikacja, kooperacja – te trzy cechy na „k” są podstawą rozwoju przemysłów kreatywnych – zauważyła pani wiceminister. – Bez współpracy, bez łączenia się nie można rozwijać przemysłów kreatywnych. Jednym z najważniejszych stojących przed nami zadań jest stworzenie warunków do budowy partnerstw, do wzmacniania sieci, ale także służenia doradztwem tym, którzy chcieliby opierać swoją działalność na współpracy z przemysłami kreatywnymi. W partnerstwie i we współpracy jest siła.
Spostrzeżenia pani Moniki Smoleń zostały potwierdzone w wystąpieniach kolejnych prelegentów. Witold Kajszczak z Departamentu Rozwoju Instytucji Otoczenia Biznesu PARP przedstawił działania Agencji na rzecz rozwoju przemysłów kreatywnych, Piotr Sobolewski, Prezes Zarządu Towarzystwa Amicus zaprezentował działania w tym obszarze organizacji pozarządowych, a Robert Łuczak z Creative Communication Cluster wskazał przykłady dobrych praktyk w zakresie budowania sprawnej współpracy.
Dzieje się coraz więcej
Prelegenci odnotowali bardzo pozytywne zjawisko, jakie ostatnio daje się zauważyć w związku z funkcjonowaniem przemysłów kreatynach - pojawia się coraz więcej inicjatyw mających na celu poprawę warunków rozwoju tej gałęzi rynku. Jedną z nich jest projekt Creative Poland, którego głównym celem, oprócz prowadzenia działań szkoleniowo-doradczych i promocyjnych, jest rozwój relacji i budowanie sieci współpracy poprzez utworzenie Partnerstwa na rzecz Rozwoju Polskiego Przemysłu Kreatywnego, które zrzeszać będzie przedstawicieli sektora, instytucje wsparcia biznesu oraz władze rządowe i samorządowe z obszaru całego kraju.
- W naszym projekcie niezwykle istotne jest to, że realizujemy go w partnerstwie – oświadczyła Zenka Bańkowska, przedstawicielka projektu Creative Poland. - Na co dzień współpracują ze sobą Urząd m.st. Warszawy, Urząd Miasta Łodzi, Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe oraz Towarzystwo Amicis – lider projektu. Realizując projekt my sami uczymy się współpracy i do współpracy zapraszamy innych, dzielimy się swoją wiedzą i tworzymy przestrzeń do wymieniany doświadczeń, aby wspólnie budować nową jakość w postaci Partnerstwa na rzecz Rozwoju Polskiego Przemysłu Kreatywnego.
Jest nad czym pracować
Druga część konferencji miała formę warsztatów. Artyści, przedsiębiorcy oraz przedstawiciele instytucji publicznych wymieniali się poglądami dotyczącymi funkcjonowania przemysłów kreatywnych oraz określali zasady współpracy w ramach Partnerstwa. Jako najczęściej występujące problemy wskazywano właśnie trudności z komunikacją, i to zarówno z innymi podmiotami z sektora, jak i z nawiązywaniem kontaktów z klientami, oraz niemożność nawiązania partnerskich stosunków i podjęcia współpracy z innymi twórcami i firmami z branży. Uczestnicy warsztatów skarżyli się także na brak należytego wsparcia instytucjonalnego oraz niewłaściwy proces edukacji, który nie kształtuje u uczniów i studentów postaw otwartości na nowe rozwiązania i podejmowania samodzielnych przedsięwzięć mających na celu realizację innowacyjnych pomysłów. Dyskusja była zarazem okazją do nawiązania nowych kontaktów artystycznych i biznesowych oraz zgłoszeniem chęci przystąpienia do Partnerstwa.
Dobry początek
Warszawska konferencja była ostatnim z trzech spotkać inicjujących projekt Creative Poland. Dalsze wydarzenia z nim związane oraz działania realizowane w ramach tworzenia Partnerstwa na rzecz Rozwoju Polskiego Przemysłu Kreatywnego można śledzić na stronie
www.creativepoland.eu oraz
www.facebook.com/creativepoland