Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Stanowisko Forum Darczyńców w sprawie funkcjonowania Rady Działalności Pożytku Publicznego
nadesłał: Jarosław Lepka
Jaką rolę powinna spełniać Rada Działalności Pożytku Publicznego, jakimi zadanianiami powinna się zajmować, jakie kompetencje powinni posiadać członkowie Rady? Publikujemy stanowisko Forum Darczyńców w sprawie funkcjonowania Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Organizacje pozarządowe będące członkami Forum Darczyńców w Polsce
uważają, że utworzona na mocy Ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie Rada Działalności Pożytku Publicznego
jest jednym z niewielu miejsc, w których organizacje pozarządowe
mogą rozmawiać o najważniejszych dla siebie i kraju sprawach z
rządem i samorządami terytorialnymi. Rada jest praktycznym
urzeczywistnieniem konstytucyjnej zasady pomocniczości, na której
opiera się funkcjonowanie naszego państwa.
Dlatego sądzimy, że należy dołożyć wszelkich starań, aby Rada mogła działać skutecznie i efektywnie, aby umacniać i rozwijać prowadzony w jej ramach dialog obywatelski. Zgodnie z tym, pozwalamy sobie przedstawić, jako nasz wkład w rozwój dialogu obywatelskiego, stanowisko dotyczące funkcjonowania Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Uważamy, że:
1. Rada Działalności Pożytku Publicznego – podobnie jak sama Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – nie może i nie powinna ograniczać się wyłącznie do kwestii związanych ze statusem organizacji pożytku publicznego. Jako jedyne obecnie miejsce stałego dialogu organizacji pozarządowych z rządem i samorządami terytorialnymi Rada powinna omawiać i opiniować wszystkie istotne kwestie dotyczące wzajemnych relacji stron dialogu, w szczególności funkcjonowania organizacji obywatelskich w państwie,
2. Zakres problemowy i agenda działania Rady powinny być wspólnie ustalone przez jej członków. Sfera działania Rady powinna być przy tym szeroka, jednak Rada nie powinna zajmować się kwestiami nie mającymi znaczenia dla wzajemnych relacji partnerów czy też zagadnieniami należącymi do kompetencji innych instytucji,
3. Rada ma charakter opiniodawczy i doradczy dla właściwych organów administracji rządowej, nie podejmuje jednak decyzji. Członkowie Rady powinni reprezentować różne sfery aktywności publicznej i różne – w przypadku organizacji obywatelskich – środowiska, ale kluczowym kryterium wyboru powinna być ich wiedza i dotychczasowe doświadczenie. Powinni być to eksperci, którzy kompetentnie ocenią i zaopiniują kwestie poruszane przez Radę, będą w stanie spojrzeć na nie z perspektywy wspólnego dobra, a nie indywidualnych interesów określonych instytucji czy organizacji,
4. Przedstawiciele organizacji pozarządowych w Radzie winni zatem posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w działaniach obywatelskich i to takich, które służyły interesom wspólnym organizacji pozarządowych. Ich dotychczasowa działalność powinna być przejrzysta i nie budzić wątpliwości etycznych, a oni sami powinni cieszyć się dobrą opinią środowiska i być nie karani.
5. Kryterium reprezentatywności członków Rady ze strony obywatelskiej nie może być na razie stosowane nazbyt pryncypialnie z uwagi na ograniczony pod względem liczebności i powszechności rozwój reprezentacji i porozumień organizacji pozarządowych w Polsce z jednej strony, z drugiej z powodu niemożności uwzględnienia w Radzie reprezentacji nawet części z wielu, ważnych środowisk i grup interesów składających się na kilkadziesiąt tysięcy działających w Polsce organizacji. Jednak sądzimy, że przedstawiciele organizacji pozarządowych w Radzie powinni posiadać poparcie organizacji o charakterze federacyjnym lub co najmniej dziesięciu pojedynczych organizacji obywatelskich,
6. Działania Rady powinny być jawne i przejrzyste, a członkowie Rady z sektora obywatelskiego w żadnym razie nie mogą pełnić innych funkcji publicznych w okresie sprawowania swoich obowiązków w RDPP.
Jesteśmy głęboko przekonani, że urzeczywistnienie powyższych postulatów jest niezbędne dla skutecznego funkcjonowania samej Rady i prowadzonego w niej dialogu obywatelskiego z pożytkiem dla sektora pozarządowego i państwa.
W imieniu Forum Darczyńców w Polsce
Krzysztof Kaczmar – Przewodniczący Zarządu
Dlatego sądzimy, że należy dołożyć wszelkich starań, aby Rada mogła działać skutecznie i efektywnie, aby umacniać i rozwijać prowadzony w jej ramach dialog obywatelski. Zgodnie z tym, pozwalamy sobie przedstawić, jako nasz wkład w rozwój dialogu obywatelskiego, stanowisko dotyczące funkcjonowania Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Uważamy, że:
1. Rada Działalności Pożytku Publicznego – podobnie jak sama Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – nie może i nie powinna ograniczać się wyłącznie do kwestii związanych ze statusem organizacji pożytku publicznego. Jako jedyne obecnie miejsce stałego dialogu organizacji pozarządowych z rządem i samorządami terytorialnymi Rada powinna omawiać i opiniować wszystkie istotne kwestie dotyczące wzajemnych relacji stron dialogu, w szczególności funkcjonowania organizacji obywatelskich w państwie,
2. Zakres problemowy i agenda działania Rady powinny być wspólnie ustalone przez jej członków. Sfera działania Rady powinna być przy tym szeroka, jednak Rada nie powinna zajmować się kwestiami nie mającymi znaczenia dla wzajemnych relacji partnerów czy też zagadnieniami należącymi do kompetencji innych instytucji,
3. Rada ma charakter opiniodawczy i doradczy dla właściwych organów administracji rządowej, nie podejmuje jednak decyzji. Członkowie Rady powinni reprezentować różne sfery aktywności publicznej i różne – w przypadku organizacji obywatelskich – środowiska, ale kluczowym kryterium wyboru powinna być ich wiedza i dotychczasowe doświadczenie. Powinni być to eksperci, którzy kompetentnie ocenią i zaopiniują kwestie poruszane przez Radę, będą w stanie spojrzeć na nie z perspektywy wspólnego dobra, a nie indywidualnych interesów określonych instytucji czy organizacji,
4. Przedstawiciele organizacji pozarządowych w Radzie winni zatem posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w działaniach obywatelskich i to takich, które służyły interesom wspólnym organizacji pozarządowych. Ich dotychczasowa działalność powinna być przejrzysta i nie budzić wątpliwości etycznych, a oni sami powinni cieszyć się dobrą opinią środowiska i być nie karani.
5. Kryterium reprezentatywności członków Rady ze strony obywatelskiej nie może być na razie stosowane nazbyt pryncypialnie z uwagi na ograniczony pod względem liczebności i powszechności rozwój reprezentacji i porozumień organizacji pozarządowych w Polsce z jednej strony, z drugiej z powodu niemożności uwzględnienia w Radzie reprezentacji nawet części z wielu, ważnych środowisk i grup interesów składających się na kilkadziesiąt tysięcy działających w Polsce organizacji. Jednak sądzimy, że przedstawiciele organizacji pozarządowych w Radzie powinni posiadać poparcie organizacji o charakterze federacyjnym lub co najmniej dziesięciu pojedynczych organizacji obywatelskich,
6. Działania Rady powinny być jawne i przejrzyste, a członkowie Rady z sektora obywatelskiego w żadnym razie nie mogą pełnić innych funkcji publicznych w okresie sprawowania swoich obowiązków w RDPP.
Jesteśmy głęboko przekonani, że urzeczywistnienie powyższych postulatów jest niezbędne dla skutecznego funkcjonowania samej Rady i prowadzonego w niej dialogu obywatelskiego z pożytkiem dla sektora pozarządowego i państwa.
W imieniu Forum Darczyńców w Polsce
Krzysztof Kaczmar – Przewodniczący Zarządu
Źródło: Forum Darczyńców
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.