Coraz częściej w środowisku organizacji pozarządowych podkreśla się istotę standaryzowania zadań publicznych. Nie po to, żeby dodatkowo obciążać organizacje realizujące takie zadania, ale po to, by ich realizacja była łatwiejsza.
Przygotowany standard, wbrew powszechnej opinii, ułatwia funkcjonowanie organizacjom przejmującym do realizacji zadanie publiczne. Takie zdanie mieli uczestnicy seminarium „ProNGO - standardy III sektora”, które odbyło się 16 grudnia 2013 r. w Olsztynie. Podczas spotkania zostały przedstawione dwa, wypracowane już, standardy: pieczy zastępczej oraz placówek prowadzonych przez organizacje pozarządowe.
Najwięcej emocji budził standard placówek, ponieważ w województwie warmińsko-mazurskim coraz częściej są one przejmowane przez organizacje. Wątpliwości budził szeroki zakres dokumentacji, który według standardu należy przygotować, by przejąć/stworzyć szkołę czy przedszkole. Niemniej jednak szczegółowe opracowanie dokumentacji pozwoli na sprawniejsze funkcjonowanie placówki, zwłaszcza że w ich przygotowanie powinni być włączeni nie tylko sami zainteresowani (organizacja czy mieszkańcy), ale inni ważni odbiorcy usług, jak np. lokalny samorząd.
Żadnych wątpliwości natomiast nie stanowił fakt, że szkoła/przedszkole powinno być centrum aktywności lokalnej dla mieszkańców i spełniać rolę integrowania społeczności. Potwierdziła to przedstawicielka Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Dzieci i Rozwoju Obszarów Wiejskich „Wrota”, które prowadzi Niepubliczną Szkołę Podstawową im. F. Szczepańskiego oraz Niepubliczne Przedszkole „Warmińska Bajka”. Agnieszka Pacyńska opowiedziała o funkcjonowaniu placówek – plusach i minusach przejęcia realizacji takiego zadania przez organizację pozarządową.
Dobrze, że mogliśmy poznać „dobrą praktykę” – organizację, która prowadzi placówki – mówi jedna z uczestniczek spotkania. Teraz mam przekonanie, że robiąc to „zgodnie ze sztuką” wszystko jest możliwe.
Projekt „ProNGO-standardy III sektora” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Źródło: Stowarzyszenie ESWIP