Jakie zmiany w organizacji wyborów proponują instytucje specjalizujące się w monitorowaniu procesu wyborczego?
Dzisiaj, 11 września 2024 r., podczas posiedzenia sejmowej podkomisji do spraw nowelizacji prawa wyborczego przedstawiciele organizacji społecznych przedstawią propozycje zmian mających na celu zwiększenie równości, powszechności i transparentności wyborów w Polsce. Zmiany te zostały wypracowane na podstawie obserwacji wyborów parlamentarnych (2023), samorządowych oraz europejskich (2024), są wynikiem prac ekspertów i ekspertek reprezentujących organizacje od lat monitorujące wybory oraz uwzględniają ostatnie wydarzenia, związane m.in. z rozliczeniem kampanii wyborczej z 2023 r.
Propozycje zmian w Kodeksie Wyborczym
Wychodząc naprzeciw potrzebie zagwarantowania wartości równości, powszechności i transparentności wyborów oraz wzmacniania zaufania, zainteresowania i zaangażowania obywatelskiego, widzimy konieczność wprowadzenia systemowych zmian w zakresie regulacji procesu wyborczego.
Do niezbędnych zmian o kluczowym znaczeniu należą:
- podział mandatów pomiędzy okręgi wyborcze w wyborach parlamentarnych (tzw. korekta demograficzna)
- umożliwienie bieżącej kontroli finansowania kampanii wyborczej – zarówno przez uprawnione do tego instytucje, jak i stronę społeczną,
- zapewnienie niezależności i transparentności działania administracji wyborczej na wszystkich jej szczeblach.
Wprowadzane zmiany powinny uwzględniać m.in. europejskie regulacje dotyczące przejrzystości kampanii w internecie (DSA, TTPA), transparentnej moderacji treści wrażliwych czy dokumenty ramowe, takie jak powstający krajowy plan przeciwdziałania korupcji.
Co to oznacza?
Należy bez zbędnej zwłoki przygotować i uchwalić zmiany mające na celu przywrócenie konstytucyjności rozwiązań – korekta demograficzna dla okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu.
Tam gdzie jest to możliwe, należy zwiększyć transparentność procedur wyborczych poprzez ulepszenie aktów wykonawczych i praktyki (np. rozporządzeń ministra finansów czy sposobu wyłaniania kandydatów na stanowiska w administracji wyborczej, np. nadchodzący wybór Szefa KBW).
Koniecznym dla zapewnienia sprawnego działania administracji wyborczej jest zwiększenie środków finansowych przeznaczonych dla Krajowego Biura Wyborczego.
W dalszej perspektywie, biorąc pod uwagę kalendarz wyborczy, należy rozpocząć prace nad kompleksową reformą Kodeksu Wyborczego, w szczególności obejmujące zagadnienia:
- model administracji wyborczej oparty na zasadach niezależności i bezstronności oraz ustawowych gwarancjach je zapewniających, jak np. zakaz łączenia funkcji w organie wyborczym z zasiadaniem w organach decyzyjnych i doradczych spółek z udziałem skarbu państwa czy komunalnych,
- przejrzystość finansowania kampanii wyborczych – w tym umożliwienie bieżącej kontroli wydatków komitetów wyborczych – zarówno przez uprawnione do tego instytucje, jak i stronę społeczną,
- wzmocnienie odpowiedzialności państwa za bezpieczeństwo cyfrowe podczas wyborów oraz za kontrolę przejrzystości reklamy politycznej, odpolitycznienie monitoringu dezinformacji oraz wzmocnienie w tym zakresie kompetencji PKW.
Terminarz prac nad zmianami w Kodeksie Wyborczym
Część z podnoszonych przez nas problemów można naprawić niezwłocznie, za pomocą aktów wykonawczych, pozostałe wymagają rozwiązań kompleksowych wypracowanych przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów oraz przy zachowaniu określonego w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego okresu tzw. sześciomiesięcznej ciszy legislacyjnej. Dlatego, do propozycji rozwiązań dołączamy kalendarium zmian w organizacji wyborów, zgodnie z którym, naszym zdaniem, powinny być procedowane poszczególne zmiany (link do kalendarium).
Liczymy również, że w najbliższym czasie przedstawiciele sił politycznych przedstawią swoje plany dotyczące reformy prawa wyborczego. Kompleksowa reforma systemu wymaga czasu i debatę o jej zasadach należy podjąć jak najszybciej.
Jednocześnie wzywamy posłów i posłanki, senatorów i senatorki, aby do pracy nad reformą prawa wyborczego zaprosili wszystkie zainteresowane strony – przedstawicieli wszystkich sił politycznych, administracji publicznej, organizacji społecznych, jednostek samorządu terytorialnego czy innych instytucji publicznych, które angażują się w proces wyborczy. Tylko powstałe na drodze szerokiej dyskusji i konsensusu rozwiązania będą szanować prawa wszystkich wyborców, a nie odzwierciedlać interesy poszczególnych partii i innych ugrupowań politycznych.
Celem proponowanych przez organizacje społeczne najpilniejszych i jednocześnie najważniejszych zmian w prawie wyborczym jest kształtowanie przekonania o równości i uczciwości wyborów, wzmocnienie instytucji odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie oraz usprawnienie procedur. Szczegółowe propozycje zmian w funkcjonowaniu wyborów zostały omówione w opublikowanym w maju b.r. dokumencie „Równe i powszechne. Społeczne propozycje zmian w prawie wyborczym”, który współtworzyły i poparły:
- Akcja Demokracja
- Forum Obywatelskiego Rozwoju
- Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka
- Fundacja Feminoteka
- Fundacja im. Stefana Batorego
- Fundacja Obserwatorium Demokracji Cyfrowej
- Fundacja Odpowiedzialna Polityka
- Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
- Fundacja Wolności
- Helsińska Fundacja Praw Człowieka
- Inicjatywa Nasz Rzecznik i organizacje w niej zrzeszone
- Instytut Spraw Publicznych
- Komitet Obrony Demokracji
- Sieć Obywatelska Watchdog Polska
- Stowarzyszenie 61 // MamPrawoWiedziec.pl
Źródło: Sieć Obywatelska Watchdog Polska