Sieć Obywatelska Watchdog Polska zwróciła się z wnioskiem do rządu
"Nikogo nie dziwi fakt, że w czasach epidemii koronawirusa prawo jest stanowione w tempie szybszym niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Jednak władza, zbyt często zarządzając poprzez konferencje, nie akty prawne i nie respektując podstawowych standardów, przyczynia się do dezorganizacji życia społecznego i zwiększa chaos". Sieć Obywatelska Watchdog Polska zwróciła się do rządu z wnioskiem w trybie artykułu 241 Kodeksu Postępowania Administracyjnego*, w którym wnosi o:
- informowanie na jednej stronie internetowej (np. https://www.gov.pl/web/koronawirus) o wszystkich aktach prawnych obowiązujących w związku z COVID-19.
- Niezwłocznie, najpóźniej przed konferencją prasową, publikowanie tych aktów na wskazanej wyżej stronie.
- Publikowanie projektowanych aktów prawnych na stronie www.legislacja.gov.pl oraz w wyżej wyznaczonym miejscu.
- Niebudzące wątpliwości wskazywanie, które przepisy obowiązują, a które już nie, np. poprzez sporządzanie jednolitych wersji obowiązujących aktów prawnych i publikowanie ich na wyżej wyznaczonej stronie.
Wniosek został wysłany jednocześnie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowego Centrum Legislacji, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Nikogo nie dziwi fakt, że w czasach epidemii koronawirusa prawo jest stanowione w tempie szybszym niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Jednak władza, zbyt często zarządzając poprzez konferencje, nie akty prawne i nie respektując podstawowych standardów, przyczynia się do dezorganizacji życia społecznego i zwiększa chaos.
Przypomnijmy choćby już anegdotyczną sytuację związaną z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 24 marca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, które – zanim zostało opublikowane i poznaliśmy jego treść – zostało „opowiedziane” i zinterpretowane na rządowej stronie, a następnie „opowiedziane” i zinterpretowane na konferencji prasowej – nie trzeba przypominać, jak bardzo te interpretacje różniły się w temacie wyjścia na spacer. Debata publiczna toczyła się więc na podstawie domniemanych zapisów, a samo rozporządzenie poznaliśmy na chwilę przed północą – czyli na chwilę przed rozpoczęciem obowiązywania zakazów.
Inny przykład – to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Projekt tego rozporządzenia również nie został opublikowany, w związku z czym nie było okazji do zwrócenia Ministerstwu uwagi, że tworzy sytuację prawną, w której jednocześnie zawiesza prowadzenie działalności edukacyjnej i wskazuje, że ta zawieszona de facto działalność edukacyjna ma być prowadzona na odległość.
Nowe akty prawne zmieniają naszą rzeczywistość z dnia na dzień, jednak większości z nas trudno jest odszukać w gąszczu Dziennika Ustaw czy ISAP-u aktualnych wersji ciągle zmieniających się rozporządzeń czy ustaw, dotyczących naszej bieżącej sytuacji prawnej. Uporządkowanie aktów, tworzonych w związku z sytuacją epidemii i udostępnienie ich w przystępnej formie obywatelom bez wiedzy i umiejętności prawniczych, jest niezbędne.
*Wniosek z artykułu 241 KPA pozwala na zaproponowanie dowolnego rozwiązania, którego realizacja leży w kompetencjach danego organu. Adresat wniosku jest zobowiązany odpowiedzieć bez zbędnej zwłoki (czyli możliwie szybko), nie później jednak niż w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku, informując o sposobie jego załatwienia. Jeśli nie uwzględniono rekomendacji zawartych wniosku, należy uargumentować, dlaczego.
Źródło: Sieć Obywatelska Watchdog Polska