Ponad jedna trzecia całego sektora pozarządowego to organizacje zajmujące się sportem i turystyką. Większość z nich to nieduże stowarzyszenia i kluby sportowe z małych miejscowości, zaś ich największe potrzeby związane są z zapleczem materialnym.
W ramach naszego cyklu badawczego – dziś najważniejsze fakty o organizacjach sportowych i turystycznych.
Zdecydowana większość z tych organizacji zajmuje się prowadzeniem zajęć sportowych, organizowaniem zawodów lub prowadzeniem obiektów sportowych (85%). Aktywność związana z turystyka i rekreacją najczęściej jest prowadzona równolegle do sportowej i deklaruje ją 53% organizacji z tej branży. Dlatego też w dalszej części artykułu organizacje te będziemy skrótowo nazywać „sportowymi” pamiętając, że wśród nich są też organizacje skupione na turystyce i rekreacji.
Jak działają i kogo angażują organizacje sportowe?
Ponad połowa organizacji działa na wsi lub w niedużych miastach do 50 tys. mieszkańców, a zaledwie 5% ma swoją siedzibę w Warszawie. Skupiają się przede wszystkim na działaniach lokalnych i regionalnych: mniej niż jedna trzecia prowadzi działania na skalę ogólnopolską.
Jak organizacje finansują swoje działania?
Na tle całego sektora pozarządowego organizacje sportowe nie są zamożne: przeciętna miała do dyspozycji w 2009 roku 17 tys. złotych, podczas gdy inne typy organizacji – 24 tys. zł. Widoczne są różnice związane z miejscem funkcjonowania: na wsi przeciętna organizacja sportowa ma roczny budżet w wysokości 9,5 tys. zł, podczas gdy w miastach przekracza on 20 tys. zł, a w Warszawie – 50 tys. zł. Jest to konsekwencją faktu, że ponad połowa warszawskich organizacji sportowych działa na skalę ogólnopolską lub szerszą, podczas gdy na wsi dominują organizacje działające lokalnie – a to właśnie organizacje ogólnopolskie prowadzą szeroko zakrojone działania wykorzystujące duże budżety.
Najpopularniejsze źródła finansowania organizacji sportowych to środki samorządowe oraz składki członkowskie – każde z nich wykorzystywane jest przez blisko dwie trzecie organizacji. Jednak o ile te pierwsze stanowią istotny składnik budżetów organizacji: co czwarta wykorzystywana złotówka pochodzi właśnie z kasy samorządowej, o tyle ze składek pochodzi zaledwie co dziesiąta złotówka. Obok środków samorządowych drugim najważniejszym składnikiem budżetu sektora sportowo-turystycznego są środki rządowe, z których również pochodzi co czwarta złotówka w budżecie.
W porównaniu do innych typów organizacji, organizacje sportowe i turystyczne w ogromnym stopniu bazują na środkach publicznych (wliczając w to zarówno fundusze samorządowe, rządowe, jak i europejskie) – są one najważniejszym źródłem finansowania dla ponad połowy organizacji.
Środki europejskie wykorzystywane są jednak w niewielkim stopniu - tylko 19% organizacji aplikowało o nie w latach 2009-2010, a zaledwie 41% starających się uzyskało dofinansowanie. Są to znacznie niższe wskaźniki niż w przypadku organizacji zajmujących się innymi dziedzinami. Warto zauważyć, że mniej niż jedna trzecia organizacji sportowych i turystycznych uznaje swoją wiedzę na temat funduszy europejskich za wystarczającą.
Jacy są najważniejsi partnerzy organizacji sportowych?
Na tle innych branż sektora pozarządowego organizacje sportowe są niezwykle silnie wzajemnie ze sobą powiązane: aż 40% należy do jakichś krajowych porozumień organizacji pozarządowych, podczas gdy w większości innych branż sektora odsetek ten nie przekracza 25%. Wydaje się jednak, że powiązania te pozostają w wielu przypadkach na papierze: częste, regularne kontakty z innymi organizacjami pozarządowymi deklaruje zaledwie 19% organizacji sportowych i turystycznych. Jednocześnie gorzej niż organizacje z innych branż oceniają poziom współpracy z podobnymi do siebie organizacjami.
Znacznie intensywniejsze kontakty łączą organizacje sportowe z instytucjami publicznymi: 38% ma częste i regularne kontakty z samorządem gminnym, a jeszcze więcej (43%) często kontaktuje się z instytucjami użyteczności publicznej.
Najważniejsze problemy i potrzeby
Największe potrzeby organizacji sportowych związane są z ich zapleczem materialnym: dodatkowe, wolne środki najchętniej przeznaczyłyby na zakup sprzętu związanego z obszarem działania. Odpowiedź taką wskazało aż 59% organizacji, podczas gdy pozostałe cele wskazywane były przez maksymalnie 30% organizacji. W tej kwestii organizacje sportowe wyraźnie odróżniają się od innych organizacji pozarządowych: dla większości branż pierwszym celem, na jaki zostałyby przeznaczone takie dodatkowe środki, byłby wkład własny do projektów, niemal równie często pojawiała się promocja działań organizacji.
W kwestii szkoleń największe zainteresowanie budzą te związane z pozyskiwaniem funduszy – podobnie jak w innych branżach sektora, za potrzebne uważa je prawie 60% organizacji. Na drugim miejscu, wskazywane przez 41% organizacji, pojawiają się szkolenia związane z dziedziną działania.
Gdy spojrzymy na dotychczasowe doświadczenia organizacji sportowych, okazuje się, że ich przedstawiciele rzadziej niż działacze z innych branż korzystają ze szkoleń: w 2010 roku 29% organizacji brało udział w szkoleniach poświęconych specyfice obszaru działania, a tylko 19% - z tych związanych z funkcjonowaniem organizacji.
Na koniec przyjrzyjmy się jeszcze nastrojom przedstawicieli władz organizacji sportowych. Są one raczej optymistyczne: co trzeci badany uważa, że w ostatnim roku warunki działania były lepsze niż w latach poprzednich, zaś połowa spodziewa się w następnym roku warunków lepszych niż obecnie.
Źródło: inf. własna ngo.pl