SCWO: Standaryzacja dla mieszkańców. Jak NGO dbają o jakość poradnictwa specjalistycznego w Warszawie
Promocja standardów dotyczących usług poradnictwa specjalistycznego świadczonych przez stołeczne organizacje pozarządowe, to jeden z ważnych celów Komisji Dialogu Społecznego ds. Poradnictwa Specjalistycznego. Dzięki jej działaniom, rekomendacja w zakresie stosowania standardów przez warszawskie NGO może już wkrótce zostać przyjęta przez wszystkie biura zlecające zadania publiczne.
Wyższa jakość poradnictwa
Tworząc standardy, NGO postawiły sobie za cel budowanie jakości warszawskiego poradnictwa specjalistycznego oraz ujednolicenie warunków jego świadczenia. Wdrożenia wypracowanych rozwiązań oraz monitorowania ich realizacji podjęły się same podmioty uczestniczące w KDS.
W 2014 roku standardy zaktualizowano m.in. o zapisy dotyczące niedyskryminacji, co pozwoliło na ich przyjęcie przez KDS ds. Równego Traktowania. Uwzględniono je również w konkursach dla organizacji, ogłaszanych przez Centrum Komunikacji Społecznej.
Korzystne rozwiązania
Z przyjęcia standardów wynika wiele korzyści. Robert Kadej (Biuro Pomocy i Projektów Społecznych), współpracujący z KDS-em podczas wdrażania powyższych rozwiązań, za szczególnie ważne uważa ujednolicenie pojęć i zasad dotyczących poradnictwa, którymi posługują się organizacje i samorząd. Jak podkreśla Kadej, posługiwanie się wspólnym językiem i przyjęcie tych samych wartości buduje kulturę współpracy i zapewnia spójną komunikację z mieszkańcami miasta.
Nie mniej ważny jest walor edukacyjny wypracowanych rozwiązań. Poprzez jasny i prosty przekaz, potencjalni beneficjenci usług mogą poznać sześć głównych cech poradnictwa świadczonego przez organizacje pozarządowe: poufność, bezpłatność, rzetelność, profesjonalizm, dostępność i poszanowanie ludzkiej autonomii. Poparcie dla standardów deklaruje ponadto środowisko organizacji poradniczych – to zaś jest szczególnie istotne w czasie ogłaszania i oceniania konkursów miejskich.
Przekaz o szerokim zasięgu
Obecnie KDS ds. Poradnictwa Specjalistycznego kontynuuje prace nad standaryzacją w obszarze poradnictwa, opracowując rekomendacje dotyczące monitoringu i ewaluacji działań poradniczych. Materiał, w którym przedstawione zostaną rozwiązania w powyższym obszarze oraz metody i narzędzia wspomagające usługi poradnicze, już wkrótce pojawi się na stronie KDS.
Odwiedź serwis wiadomosci.ngo.pl.
Źródło: Federacja MAZOWIA
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23