Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
KDS ds. Poradnictwa Specjalistycznego podjął się opracowania koncepcji monitoringu i ewaluacji działań poradniczych. Celem tej inicjatywy jest dostarczenie organizacjom pozarządowym narzędzi, które pozwolą im na ocenę prowadzonych działań, a co za tym idzie – poprawę ich jakości. Zyskają na tym również urzędnicy miejscy, którzy dzięki otrzymanym wskaźnikom łatwiej oszacują poziom poradnictwa świadczonego w Warszawie.
Chociaż monitoring i ewaluacja są elementami składowymi wielu projektów, z praktyki wynika, że zadania te przysparzają organizacjom wielu problemów. Podmioty III sektora często decydują się w tym obszarze na rozwiązania najprostsze – te jednak nie zawsze odpowiadają specyfice realizowanych działań, a przez to nie są skuteczne.
Reklama
Nie tylko ankieta
Najpopularniejszą – a często wręcz jedyną znaną – formą ewaluacji jest ankieta dotycząca satysfakcji klienta. Tymczasem właściwa ewaluacja to skrupulatnie zaplanowany proces, który wymaga przyjęcia określonych kryteriów i wyznaczenia mierzalnego celu. Warto dobrze się do niej przygotować – wyniki będą cenne zarówno dla nas, jak i dla władz miasta.
W odpowiedzi na powyższe potrzeby podjęto prace nad koncepcją monitoringu i ewaluacji w poradnictwie specjalistycznym – a rozpoczęto je od szczegółowych analiz. Spotkanie warsztatowe, które poprowadziła ekspertka SCWO, pozwoliło zainteresowanym stronom przyjrzeć się sposobowi prowadzenia poradnictwa i jego standardom. Organizacje poznały też nowe metody ewaluacji – takie, jak test wiedzy, obserwacja, superwizja czy analiza danych zastanych.
Zdobyta wiedza pomogła w wypracowaniu kryteriów, wskaźników oraz metod ewaluacji i monitoringu, przydatnych na różnych etapach realizacji procesu poradniczego. Ważną rolę odegrały tu także organizacje, które wypracowawszy już własną, skuteczną metodologię, podzieliły się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami.
Ku lepszym standardom
Teraz podmioty skupione w KDS ds. Poradnictwa Specjalistycznego czekają praktyczne testy wypracowanych rozwiązań. W okresie od września do końca grudnia br. NGO zaangażowane w działania Komisji, we współpracy ze specjalistami SCWO, przeprowadzą ewaluację pilotażową. Na jej podstawie przygotowane zostaną rekomendacje dotyczące standardów prowadzenia poradnictwa przez organizacje pozarządowe na terenie Warszawy.
Wszystkie organizacje realizujące działania poradnicze współfinansowane przez miasto stołeczne Warszawę zapraszamy do kontaktu z KDS ds. Poradnictwa Specjalistycznego oraz włączenia się w proces wypracowywania koncepcji monitoringu i ewaluacji. Razem możemy stworzyć jeszcze skuteczniejsze rozwiązania.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.