Podczas IX Polskich Spotkań Europejskich nie zabrakło także propozycji dla radnych. Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy 11 maja zorganizował dla nich seminarium pt. 'Funkcjonowanie samorządu lokalnego w kontekście integracji Polski z Unią Europejską'.
O roli samorządów lokalnych w procesie dostosowawczym do norm Unii Europejskiej mówiła Krystyna Gurbiel z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, zajmująca się koordynacją wykorzystania funduszy pomocowych dla Polski. Przypomniała, że to przede wszystkim administracja centralna odpowiada za wprowadzanie „acquis” w Polsce, natomiast władze lokalne w dużej mierze uczestniczą we wprowadzaniu legislacji z zakresu np. ochrony środowiska, ochrony konsumentów, ochrony weterynaryjnej.
Nie do przecenienia jest rola, jaką w informowaniu poszczególnych grup społecznych (szczególnie przedsiębiorców, organizacje pozarządowe) odgrywają samorządy. Wiedza ta – przypominała p. Gurbiel - pomaga w lepszym wykorzystaniu środków przeznaczonych w Funduszach Przedakcesyjnych dla tych grup.
Oprócz roli informacyjnej samorządu ważną kwestią jest sprawa odpowiedniego szkolenia i doradztwo dla samorządowców i ekspertów przygotowujących projekty. Przedstawicielka UKIE przekonywała, że samorządy powinny brać udział w współorganizowaniu tego typu szkoleń.
O duńskich doświadczeniach we wprowadzania acquis na szczeblu lokalnym, współpracy między władzami lokalnymi a Brukselą, informowaniu społeczeństwa o Unii Europejskiej mówiła Merete Lange, Kierownik Projektu realizowanego przez Duński Związek Gmin we współpracy z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej oraz Polskim Związkiem Gmin. Polsko-duński projekt ma trwać w sumie 21 miesięcy. Został podzielony na kilka etapów. Pierwszy polegał na analizie, w jaki sposób akcesja wpłynie na samorządy. Ocenie podlegały cztery obszary: polityka i ochrona środowiska naturalnego, polityka społeczna i rynek pracy, zakupy na cele społeczne oraz transport, komunikacja. Ten etap został praktycznie zakończony (wydzielono ponad 130 aktów). W drugim etapie przeanalizowane zostanie, jak dwadzieścia pilotażowych gmin i powiatów na obszarze całej Polski, radzi sobie z wdrażaniem acquis w czterech wymienionych wcześniej obszarach. Taka ocena da obraz sytuacji ogólnej w Polsce. W trzecim etapie nastąpi analiza potrzeb odnośnie szkoleń, inwestycji itd. Powstanie również podręcznik dla władz lokalnych zawierający sformułowane potrzeby oraz rady dla samorządowców. W czwartym etapie przeprowadzone będą szkolenia (po 5 seminariów w 16 regionach), które obejmie około 4 tysięcy ekspertów od legislacji w Unii Europejskiej.
Barbara Imiołczyk z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej także podkreślała rolę samorządu lokalnego w integracji Polski z Unią Europejską. Nasz sukces w Unii Europejskiej będzie tym większy im bardziej aktywne będą samorządy - przekonywała. Wskazała jednak wiele barier utrudniających tę aktywność. Wymieniła przede wszystkim ograniczenia finansowe (przygotowywana jest ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego), a także niemożność dysponowania mieniem na terenie samorządu i brak wiedzy, aby spełniać standardy europejskie. Przełamywaniem tych barier zajmuje się Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej. Realizowany przez nią projekt „Samorządowa droga do Unii Europejskiej” ma na celu przygotowanie w 200 powiatach kadr, które na szczeblu lokalnym ułatwiałyby procesy dostosowawcze.
Poważnym problemem związanym z funduszami pomocowymi jest brak umiejętności przygotowywania dużych projektów – wojewódzkich i ponadregionalnych lub wspólnych (przygotowane przez związki gmin i miast). Nad tym samorządy również powinny pracować - apelowała p. Imiołczyk.
Źródło: inf. własna