Rzut oka na 1% - badanie eyetracking stron organizacji pożytku publicznego
Zbliża się ostateczny termin rozliczenia podatku i przekazania 1% na organizacje pożytku publicznego. Użytkownicy podejmują często decyzję o organizacji, której przekażą część swojego podatku w sposób impulsywny. Bardzo często wypełniający PIT poszukują numeru KRS w Internecie. Dlatego istotne jest, aby był on łatwy do znalezienia, a strona organizacji wzbudzała zaufanie. Badanie eyetracking serwisów organizacji pożytku publicznego pozwoliło określić, jakie rozwiązania są skuteczne z punktu widzenia efektywności serwisów.
W kolejnym z serii raportów na temat użyteczności serwisów internetowych, EDISONDA przyjrzała się serwisom fundacji i stowarzyszeń.
Celem badania było sprawdzenie, jak użytkownicy szukają kluczowych informacji na stronach organizacji pożytku publicznego.
Badanie składało się z dwóch części – w pierwszej z nich zbadaliśmy, jak szybko użytkownicy odnajdywali numer KRS w zależności od miejsca jego umieszczenia. Metodologia eyetracking czyli śledzenie wzroku umożliwia zbadanie percepcji tych informacji z dużą precyzją i w sposób obiektywny.
Druga część badania poświęcona była łatwości zrozumienia profilu organizacji. Przedmiotem obserwacji było, w jaki sposób ludzie próbują odnaleźć kluczowe informacje na stronie. Gdzie szukają słów kluczowych oraz jakie inne elementy sprawiają, że serwis jest zrozumiały. Porównywaliśmy wzorce przeglądania serwisu z trafnością odpowiedzi na pytanie o profil organizacji.
W obu przypadkach obserwacje z badania wskazują na duże różnice między serwisami, jeśli chodzi o łatwość odnalezienia kluczowych informacji oraz zrozumienie działalności organizacji.
Ślepota bannerowa i mniej znaczy więcej
Jedną z obserwacji było potwierdzenie zjawiska omijania wzrokiem banerów i pop-upów. Nie sprawdzają się one jako nośnik kluczowych informacji. Jest to znane zjawisko, jednak byliśmy ciekawi, czy występuje również na stronach niekomercyjnych. Obserwacje wskazują, że tak.
Inny wniosek, który sugerują wyniki badania, jest taki, że strony bardziej oszczędne w treści są o wiele efektywniejsze komunikacyjnie. Użytkownicy lepiej rozumieli profil organizacji, której strona była skonstruowana oszczędnie.
Pozostałe obserwacje i szczegółowe wyniki znaleźć można w naszym bezpłatnym raporcie.
Podsumowaniem raportu jest lista kilku najważniejszych zasad, którymi powinni kierować się twórcy stron organizacji charytatywnych – krótka checklista użyteczności.
Źródło: EDISONDA